خانه » امروز در گلونی » اطلاع‌ رسانی در بحران و ضعف سرمایه اجتماعی
اطلاع‌ رسانی در بحران

اطلاع‌ رسانی در بحران و ضعف سرمایه اجتماعی

اطلاع‌ رسانی در بحران و ضعف سرمایه اجتماعی

به گزارش گلونی، دکتر هادی خانیکی، در نشستی با عنوان «اطلاع‌ رسانی در بحران» که امروز ۲۱ آبان به مناسبت سالگرد زلزله ازگله کرمانشاه در پژوهشگاه سوانح طبیعی برگزار شد، به نقش ارتباطات بحران اشاره کرد و گفت:

«در بحران‌ها و اطلاع‌رسانی بحران، نقش نهادهای مدنی از نهادهای بوروکراتیک بیشتر شده و مسئله سرمایه اجتماعی است.
بحران، زاده امروز جامعه ما نیست و به سوانح طبیعی محدود نمی‌شود.
سوانح طبیعی را بدون بحران‌های انسانی و اجتماعی نمی‌شود شناخت.
مسئله ارتباطات را باید اهمیت بدهیم چه در بحران چه در مناسبات روزمره.»

خانیکی افزود: «بر اساس پژوهش دانشگاه هاروارد، رضایت و شادی وقتی به دست می‌آید که احساس گشودگی در ارتباطات به فرد دست می‌دهد.
و این باعت ‌شادی و تاب‌آوری می‌شود.
پس مسئله اول ضرورت قرار دادن مطالعات ارتباطی در کنار بحران است.»

خانیکی در ادامه نشست اطلاع‌ رسانی در بحران درباره نقش رسانه‌ها در بحران به مسئله مهمی اشاره کرد: «وقتی بحران شکل می‌گیرد خود رسانه‌ها دچار بحران می‌شوند، یعنی وسیله‌ای که باید بحران را کنترل کند خودش تبدیل به معضل می‌شود.
دولت در این شرایط پیچیده فعلی که جامعه در آن قرار گرفته است باید به فکر ایجاد فضا برای ارتباطات بحران، سلامت و محیط زیست باشد.
ارتباطات مخاطره و ریسک هم باید مورد توجه قرار بگیرد.
اعتماد، همبستگی، مشارکت و امید اجتماعی اگر در جامعه ضعیف بشود، کار نهادهای اجتماعی دچار مشکل می‌شود.»

خانیکی درباره اثربخشی ارتباطات ریسک و مخاطره گفت: «اگر گروه‌های مرجع پیام را درست دریافت نکنند در سطح عمومی هم قابل دریافت نیست.
اگر گسست بین نهادهای رسمی و غیررسمی از بین نرود سرمایه اجتماعی شکل نمی‌گیرد.
باید مرجعیت را به رسانه‌های داخلی برگردانیم. اثر این مرجع نبودن را در بحران‌ها می‌توان دید و به سلامت جامعه ضربه می‌زند.»

پایان پیام

۱۰ نکته یک خطی از زلزله کرمانشاه

چه وسایلی در کوله نجات زلزله بگذاریم؟

اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به بالا بروید