خانه » گردشگری و میراث فرهنگی » نخستین مجوز حراج اموال تاریخی مجاز در ایران صادر شد
نخستین مجوز حراج اموال تاریخی مجاز در ایران صادر شد

نخستین مجوز حراج اموال تاریخی مجاز در ایران صادر شد

نخستین مجوز حراج اموال تاریخی مجاز در ایران صادر شد

به گزارش گلونی نخستین مجوز حراج اموال تاریخی مجاز در ایران صادر شد. هنگام آگاه شدن از این خبر ناگهان به یاد این بیت از شعر نظامی افتادم که بیان می‌کند:

«هر دم از این باغ بری می‌رسد/نغزتر از نغز‌تری می‌رسد»

زیرا این ابیات بیان کننده این روزهای ما است که در کنار مشکلات قطع درختان جنگل‌های هیرکانی و آلودگی هوا که این روزها تبدیل به یک معضل مضحک شده است، باید دغدغه چوب حراج اموال تاریخی هم داشته باشیم.

صنیع‌الملک،‌ یکی از آثار ارائه شده در این حراجی

این خبر که تحت عنوان تشکیل یک کارگروه ملی تجارت اموال تاریخی و هنری منقول مجاز منتشر شده است، بیان می‌کند که این رویداد برای نخستین بار صادر شده و این آثار هم‌اکنون در موزه فرش ایران به نمایش گذاشته شده و قرار است اواخر آذر ماه در تهران صدای نخستین چوب حراجی اموال تاریخی به‌صدا درآید.

بر اساس دستورالعمل، این کارگروه ملی تحت عنوان تجارت اموال فرهنگی تاریخی و هنری منقول مجاز با عضویت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است که مجوز نخستین حراج را برای اموال فرهنگی و تاریخی منقول مجاز صادر کرده است.

در این حراجی قرار است ۳۹ اثر تاریخی و هنری چکش زده شود. هرچند پیش از این، حراج‌هایی برگزار شده بود که آثار تاریخی به صورت محدود و همچنین، صنایع دستی در آن خرید و فروش شده است اما این نخستین بار است که با مجوز کارگروه ملی تجارت اموال فرهنگی تاریخی و هنری منقول مجاز، حراجی اموال تاریخی مجاز در ایران برگزار می‌شود.

تابلو نقاشی دمتر تولوزن، پزشک مخصوص ناصرالدین شاه قاجار، یکی از آثار ارائه شده در این حراجی.

مسئله‌ایی که اینک برای فعالان حوزه میراث فرهنگی ایجاد شده این است که حراج این اموال و آثار هنری منقول چه به‌صورت قانونی و چه غیر قانونی می‌تواند ضررها و آسیب‌هایی به همراه داشته باشد، به‌ویژه برای هنرمندان، گالری‌ها، و بازار هنر که  اهمیت بسزایی دارند.

اولین نکته‌ایی که باید به آن اشاره کنم کاهش ارزش فرهنگی و تاریخی است، یعنی حراج آثار هنری ممکن است منجر به کاهش ارزش فرهنگی و تاریخی آن‌ها شود، به‌ویژه وقتی که آثار به قیمت‌های پایین‌تر از ارزش واقعی خود فروخته شوند یا به دست خریداران نادرست برسند که آن‌ها را به‌درستی ارزیابی نمی‌کنند.

دومین مسئله‌ایی که ایجاد می‌شود دسترسی محدود به هنر است، چون  این حراج‌ها اغلب برای خریداران ثروتمند و سرمایه‌گذاران است. و این انحصاری شدن آثار می‌تواند باعث شود که عموم مردم از تجربه و دیدن آثار هنری محروم شوند که این مسئله حتی می‌تواند به کاهش ارتباط عمومی با هنر و فرهنگ منجر شود که این خود آسیب جدی‌تری است.
سومین عاملی که باید به آن اشاره کنم این است که حراجی ‌ها باعث کمبود شفافیت و رقابت ناسالم خواهد شد. زیرا در برخی مواقع، ممکن است رقابت‌های ناسالم و دستکاری در قیمت‌گذاری آثار رخ دهد که این امر می‌تواند از ارزش‌گذاری صحیح آثار هنری جلوگیری کند و به درک نادرستی از هنر منجر شود.
تکیه دولت طهران، اثر حسین قوللر آقاسی، اثر ارائه شده در حراج آثار تاریخی و فرهنگی منقول مجاز
 در پایان این یادداشت باید بگویم که حراج آثار هنری منقول می‌تواند تاثیرات منفی و ضررهایی به همراه داشته باشد و این آثار بیشتر از آنکه نیازمند چوب حراج باشد نیازمند توجه و مدیریت صحیح برای حفظ ارزش هنری، فرهنگی و تاریخی آن‌ها است، این حراجی با آنکه جنبه قانونی دارد اما رویکرد آن همانند همان حراجی‌هایی است به صورت غیرقانونی برگزار می‌شود و در یک کلام این حراجی مفهومی جز به تاراج رفتن آثار هنری که پیشینه تاریخی دارند نیست.
پایان پیام
نویسنده: زهره درگاهی

اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به بالا بروید