مصطفی اسلامیه درگذشت

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مصطفی اسلامیه، نویسنده و مترجم پیشکسوت، درگذشت. این چهره پیشکسوت صبح روز یکشنبه ۱۱ بهمن‌ماه در منزل و در سن ۷۴ سالگی از دنیا رفته است.

مصطفی اسلامیه، نمایشنامه‌نویس، زندگی‌نامه‌نویس و مترجم، متولد سال ۱۳۲۰ در تهران بود.
مصطفی اسلامیه دیپلم خود را از مدرسه دارالفنون می‌گیرد. او در ۱۹ سالگی هم زمان با ریاست سعید نفیسی به رادیو می‌رود و بیش‌تر از ۱۲ ماه در استودیوی شماره ۸ رادیو به نقش خوانی رادیویی می‌پردازد. وی همچنین در سال ۱۳۳۹ در روزنامه اطلاعات به روزنامه نگاری مشغول بوده است. حضور او در روزنامه اطلاعات اما چندی بیشتر طول نمی‌کشد، اسلامیه در همان سال به استخدام انتشارات فرانکلین درمی آید و تحت نظارت نجف دریابندری به نمونه خوانی و همیاری در امور ترجمه این انتشارات کمک می‌کند.

«تاریخ هنر مدرن: نقاشی، پیکره‌سازی و معماری در قرن بیستم»، «تئاتر تجربی: از استانیسلاوسکی تا پیتر بروک»، «چهار نوشته درباره کوبیسم»، «میلیونر زاغه‌نشین» و «ب‍ال‍ت‍ازار و ب‍ل‍م‍ون‍دا» از ترجمه‌های او هستند. از او همچنین دو سرگذشت‌نامه از نیما یوشیج و دکتر محمد مصدق با نام‌های «به کجای این شب تیره» و «فولاد قلب» به جا مانده است. «رستم و سهراب»، «رض‍اخ‍ان م‍اک‍س‍ی‍م: نمایشنامه در ه‍ف‍ت پ‍رده» و «ماجرای شگفت‌انگیز دیوید نیوسام» هم از نمایشنامه‌های منتشرشده اسلامیه هستند.

همچنین «خورشید شاه» بازنوشته از متن کهن «سمک عیار» و «ایبسن و استریندبرگ: نقد و تفسیر نمایشنامه‌نویسان نروژی و سوئدی» از دیگر آثار به‌جامانده از این نویسنده و مترجم‌اند.

پایان پیام

زندگی‌نامه‌نویسی
زندگی‌نامه‌نویسی یا شرح‌حال‌نگاری، ثبت و نگارش ویژگی‌های زندگی افراد برجستهٔ جامعه، از اقشار و صنف‌های مختلف است. در واقع «فن» یا «دانشی» از شاخهٔ علوم انسانی است که بخشی از علم تاریخ یا یکی از ارکان آن به‌ شمار می‌آید.
گاه آن را با اندک تفاوتی در مفهوم «بیوگرافی»، «طبقات»، «سیره»، «تراجم احوال»، «تذکره نویسی» و «علم رجال» نیز می‌نامند.
آنچه در زندگی‌نامه‌نویسی مورد نظر است تعیین و ثبت تاریخ زادروز و مرگ افراد، ویژگی‌های اخلاقی، میزان معلومات و درجات علمی، کارهای اجتماعی، زندگی سیاسی، مصاحبه‌های مهم و سفرهای پرنقش، هویت شخصی و خانوادگی، و بالاخره گزارش دورنمایی از زندگی فردی و اجتماعی رجال و حوادث استثنایی و ارزشمند زندگی آن‌ها است.
محمد عوفی از زندگی‌نامه نویسان ایرانی بوده‌است.

 

کد خبر : 12945 ساعت خبر : 5:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=12945
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات