درد خرم‌آباد آکواریوم تزئینی نیست

پایگاه خبری گلونی، آتوسا رحمتی: خبری خواندم از این قرار که بناست در شهرمان آکواریوم تزیینی نصب شود. خوشحال و حیران ماندم مثل آدمی که عطش دارد و تشنه‌اش شده، بعد کلی شیرینی جلویش می‌گذارند که یالا بخور، بخور دیگر! غافل از اینکه آن آدم آن لحظه فقط تشنه است و محتاج آب.

ضرورت‌شناسی در کنار پرداختن به زیبایی‌شناسی لازمه هر اقدام نو و کارآمدیست.

کدام مساله مهم است؟ کدام مساله مهم‌تر است؟! مومن باید اهم فی الاهم داشته باشد و این اصل اساسی را رعایت کند.

در عرصه مدیریت یک مدیر توانمند کسی است که ضمن اشراف بر جزئی‌ترین و کوچک‌ترین مسائل و امور تحت مدیریت خود، اصل محوری و زیربنایی «الاهم فی الاهم» را همواره لحاظ کند و در نظر داشته باشد. این اصل می‌گوید مدیر باید همه مسائل ریز و درشت حوزه مدیریتی خود را دقیقا مد نظر داشته باشد و در عین حال پرداختن به مسائل جزئی و کم اهمیت، او را از مسائل مهم و زیر بنایی غافل نکند و باز ندارد.

از این رو نگارنده ضمن تایید لزوم بهبود سیمای شهری خرم‌آباد معتقد است ابتدا باید وضع موجود را ساماندهی کرد و توقعات حداقلی مردم از خدمات عادی شهری را برآورده کرد؛ خدمات دم دستی مانند سرویس بهداشتی، آبخوری، آسفالت، سنگفرش، کانال کشی مناسب، تابلوهای تبلیغاتی هماهنگ، نظافت و پاکیزگی شهر، اصلاح وضعیت زیرگذر‌ها، تابلوهای راهنما، ورودی‌های مطلوب شهر و… وانگهی تزئینات الحاقی به شهر نیز باید از جنس همین شهر و بافت کهن و سنتی آن باشد و این ویژگی یعنی دیرینگی و اصالت را تقویت کند. از سوی دیگر برخی اقدامات نظیر احداث کتابخانه‌های روباز نیز بدون درنظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی اجتماعی آن و زیربناهای فرهنگی و پرورش و تربیت کتابخوان‌های حقیقی و نه مقطعی، به نتیجهٔ لازم نخواهد انجامید.

اگر هم بنا داریم بافت شهری را از سیمای سنتی آن دور کنیم و شهری مدرن و امروزی بسازیم، لازم‌ است ابتدا زیرساخت‌های شهریمان را درمان کنیم و بعد با فراغ بال تزیینات الحاقی را ایجاد کنیم؛ از این رهگذر نیز نباید تجربهٔ نمادهای میدان‌های آزادی و شهدا را فراموش کنیم که نتوانست انس و الفتی با مردم شهر ایجاد کند و از جنس عاطفه و خواست مردم این دیار باشد.

اگر شهری مدرن با سیمای مدرن می‌خواهیم باید همهٔ دستگاه‌های ذیربط تصمیمی منسجم و همراهانه بگیرند و این تحول بزرگ را رقم بزنند. تنها در این صورت است که می‌توانیم مدعی تغییرات هماهنگ و سودمند باشیم وگرنه پراکنده کاری و نبود انسجام در تصمیم‌سازی‌ها سیمای شهر را دچار از هم گسیختگی ظاهری و لکنت بیان در معرفی خود خواهد کرد.

امید است در آتیه دقت نظر مدیران در حفظ شناسنامهٔ شهر و اقدامات اولویت بندی شده، به رضایت عموم شهروندان منجر شود.

پایان پیام

کد خبر : 28490 ساعت خبر : 10:27 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28490
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات