ششمین نشست تخصصی آیین آواز برگزار می‌شود

ششمین نشست تخصصی آیین آواز با موضوع “حس و حال در آواز ایرانی” سه‌شنبه ۵ بهمن ساعت ۱۷ باحضور محمود مخدوم مدرس آواز و تورج زاهدی نوازنده و پژوهشگر بررسی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مخدوم در این برنامه گوشه‌هایی از دستگاه راست‌پنجگاه را اجرا می‌کند.

مخدوم با همراهی مجید پایدار (تار) و سهیل الله‌دادی (تمبک) به اجرای آواز می‌پردازد.

“راست‌پنجگاه” دستگاهی سخت و مشکل که عبور از گردنه‌های صعب آن برای هر خواننده و نوازنده‌ای به آسانی ممکن نیست.

مخدوم به واسطه صدای گرم و رسای پدرش که از روضه‌خوانان و قاریان مشهور خوزستان به خصوص در شهرستان دزفول بود به فراگیری هنر آواز روی آورد. خواندن اشعار ضیائی در لحن خاصی بود که این لحن موسیقایی را پدروی  به طرز زیبا و دلنشینی در گوش و جان مردم آن منطقه جای می‌داد و به همین دلیل به ملاعبدالکریم ضیائی‌خوان (مخدوم) معروف شد.

محمود مخدوم  با شرکت  در نخستین کنکور موسیقی سنتی (آزمون باربد) و راه یافتن به کانون فرهنگی و هنری چاووش که زیر نظر اساتید هوشنگ ابتهاج، زنده‌یاد محمدرضا لطفی و حسین علیزاده اداره می‌شد و نیز یادگیری ظرایف آوازی استاد نصرالله ناصح‌پور و زنده یاد محمود کریمی درمدت ۱۲ سال عمر خود را در راه فراگیری ردیف آوازی سپری کرد.

این مدرس از سال ۱۳۷۰ رسماً ازسوی استاد ناصح پور برای تدریس آواز به مراکز هنری وزارت ارشاد معرفی و پس ازبازگشایی مجدد کانون چاووش تحت نام “مکتب‌خانه میرزا عبدالله” ازسال ۱۳۷۳ به عنوان مدرس آواز در کنار بزرگانی چون استاد محمدرضا لطفی، رامبد صدیف، داریوش طلایی، عبدالنقی افشارنیا، فرخ مظهری و بقیه دوستان توسط استاد زنده‌یاد محمدرضا لطفی انتخاب و ۱۰ سال به تدریس ادامه داد.

اجرای برنامه‌های متعدد در تهران، شهرستان‌ها و خارج از کشور از جمله کشور اتریش (وین) و برنامه‌های زنده در شبکه‌های داخلی صدا و سیما و نیز برنامه‌های برون مرزی تلویزیون بخشی از فعالیت‌های این خواننده است.

این برنامه با هدف بررسی، طرح مباحث و آسیب‌های آواز ایرانی که تاکنون کمتر به آن توجه شده و همچنین تجلیل از خوانندگان، مدرسان قدیمی و معرفی هنرجویان برتر رشته آواز برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگ‌سرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی،  سیدخندان، خ جلفا مراجعه و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.

پایان پیام

کد خبر : 32756 ساعت خبر : 0:33 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=32756
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات