نگاهی به خبر وجود ۷۰ میلیون موش آدم‌خوار در تهران

روز گذشته سایت‌های خبری و کانال‌های تلگرامی و توییتر – حتی اکانت‌های خبرنگاران – به یکباره پر شد از خبری با این تیتر «وجود ۵۰ تا ۷۰ میلیون موش آدم‌خوار در تهران» که در صورت زلزله احتمالی همه ما را خواهند خورد. منبع ابن خبر خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس شورای اسلامی بود.

پایگاه خبری گلونی، صدرا محقق: خبری که به اندازه کافی مخوف بود و همه ویژگی‌های کلیک و لایک‌گرفتن را داشت. اما اگر خبرنگار حوزه اجتماعی باشید حتما یادتان می‌آید که این عدد و رقم را و حتی تکذیبش را قبلا هم شنیده‌اید. امروز در انتشار خبر تقریبا هیچ‌کس به منبع اعلام این رقم اشاره نکرده بود و بیشتر به صورتی کلی گفته شد شورا اعلام کرد. اما ماجرای این خبر از چه قرار بود؟

مهر ماه سال ۱۳۹۳ محمد حقانی عضو وقت شورای شهر تهران در یک مصاحبه این آمار را با اعلام اینکه “گفته می‌شود” مطرح کرد و همان موقع هم واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت و البته کمی بعد هم مدیرعامل وقت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران که موضوع در حوزه کاری او بود و هم اعضای دیگر شورا و حتی خود آقای حقانی این آمار را تکذیب کردند.

به عنوان مثال رحمت‌الله حافظی دیگر عضو شورای چهارم تهران اسفند ماه سال ۹۴ در خبری اینطور گفت: «طبق آخرین سرشماری یک میلیون‌ و چهارصدهزار موش در تهران وجود دارد»

به غیر از این با وجود وجود اینکه منبع همه خبرها درباره وجود ۵۰ تا ۷۰ میلیون موش در تهران آقای حقانی است، خود او فروردین همین امسال در مصاحبه‌ای به خبرگزاری ایلنا اینطور گفت: «شهرداری تعداد موش‌های تهران را یک و نیم تا دو میلیون، متخصصان تعداد آن را بیش از ۲۰ میلیون و برخی دیگر نیز تعداد موش‌ها را بیش از ۵۰ میلیون اعلام کرده‌اند.»

در حقیقت حتی خود او هم اینجا می‌گوید «برخی» تعداد موش‌ها را بیش از ۵۰ میلیون اعلام کرده‌اند و البته نمی‌گوید این برخی چه کسانی هستند.

حالا امروز خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس شورای اسلامی گزارشی درباره موش‌های تهران و زلزله احتمالی پایتخت نوشته با این تیتر «موش‌های آدم خوار در انتظار زلزله زدگان تهرانی/ بازگشت ۷۰ میلیون موش بر روی زمین» و به همان آمار استناد کرده است.

اما در هیچ جایی از این گزارش مفصل، اشاره‌ای نه به منبع و نه به تکذیب شدن آمار ۵۰ تا ۷۰ میلیون موش در تهران نکرده است. با این حال حتی تیتر گزارش را هم از همین عدد ۷۰ میلیون برداشته و وعده خوردن زلزله‌زدگان را هم داده است! امروز و پس از انتشار این گزارش دوباره این آمار – هیجان‌انگیز به لحاظ خبری – بی‌توجه به هراسی که در دل میلیون‌ها شهروند ساکن تهران می‌اندازد دوباره به خبر داغ کانال‌ها و سایت‌ها و اهالی توییتر و… تبدیل شد، کسی هم نپرسید منبع اعلام وجود ۷۰ میلیون موش آدم‌خوار در تهران که قرار است بعد از زلزله جنازه و بدن زنده و مرده این شهر را بخورند کیست. اما عوضش با این خبر هزاران کلیک و لایک جمع شد.

بعد از انتشار خبر در توییتر دیدم که تعدادی از خبرنگاران همشهری نوشتند که خبرگزاری مجلس این گزارش که در آن انتقاداتی هم به شهرداری شده بود را در حقیقت در واکنش به خبر چند روز پیش روزنامه همشهری درباره حقوق بالای نمایندگان و با هدف تخریب شهرداری تهران منتشر کرده است! که به نظرم بعید است – یا حداقل امیدوارم – چنین هدف بچه‌گانه‌ای پشت انتشار این گزارش باشد.

پایان پیام

کد خبر : 65251 ساعت خبر : 8:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=65251
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات