دریای خزر و توهمات فضای مجازی

دریای خزر و توهمات فضای مجازی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بحث سهم ایران از دریای خزر داغ‌ترین موضوع این روزهاست. همه کشور هم کارشناس مسایل بین‌الملل شده‌اند و اظهارنظر کارشناسی می‌کنند. همه فضای پر شده است از انتقاد به فروختن خاک یا در اینجا آب وطن به همسایگان شمالی.

هرکسی درصدی را برای ایران در نظر می‌گیرد از پنجاه درصد گرفته تا فرورفتن فقط مچ پا در آب خزر. تنها چیزی که در این میان فراموش شده است، تحقیق‌های تاریخی و اظهارنظر کارشناسان معتبر در این زمینه است.

موضوع این نوشته اثبات واقعی بودن سهم فعلی در نظر گرفته شده برای ایران نیست، بلکه می‌خواهد راهی برای شنیدن نظر صاحب‌نظران باز شود.

همه مرجع و سند معتبر پنجاه‌درصدی‌ها! گفت‌وگوی یک کارشناس روس است که در بی‌بی‌سی فارسی صحبت از سهم پنجاه درصدی ایران و خیانت دولتمردان گذشته کرد و البته حرف‌هایش را پس گرفت و گفت از حرف‌ من بد برداشت شده است.

اینستاگرام و باقی شبکه‌های مجازی پر شده از فیلم این گفت‌وگو. همه کاربران هم بعد از انتشار فیلم نظر خود را با خشم پست می‌کنند.

دریای خزر و توهمات فضای مجازی

در این هیاهو کسی گوشش بدهکار این حرف نیست که کمترین میزان ساحل در خزر متعلق به ایران است: قزاقستان ۱۹۰۰، ترکمنستان ۱۷۶۸، روسیه ۱۳۵۵، آذربایجان ۸۲۰ و ایران ۶۵۷ کیلومتر.

برخی هم معاهده‌های خیالی رو می‌کنند و سهم ۵۰درصدی را در حلق مخالفان می‌کنند. در حالی که در هیچ سند تاریخی اشاره‌ای به این سهم برای ایران نشده است.

۵۰درصدی شدن سهم بسیار عالیست ولی مناسبات دنیای واقعی بسیار با توهمات صفحه‌های مجازی متفاوت است.

رژیم حقوقی دریای خزر یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین موضوعات سیاسی این منطقه است و باید فضایی باز شود تا صدای کارشناسان هم به گوش مردم برسد.

این دریا که گاهی بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچکترین دریای خودکفای کره زمین طبقه‌بندی می‌شود، بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح دریای خزر در حدود ۲۸ متر پائین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.

پایان پیام

کد خبر : 98796 ساعت خبر : 11:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98796
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات