فرج علیپور: زلفعلی بنیادیان در نوازندگی تنبک یگانه بود

فرج علیپور: زلفعلی بنیادیان در نوازندگی تنبک یگانه بود

فرج علیپور در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری گلونی درباره استاد زنده‌یاد بنیادیان گفت: آن چه من از زندگی ایشان می‌دانم این است که از کودکی تنبک زدن را آغاز کرده است و آن قدر کوچک بوده است که روی ساز می‌نشسته و ضرب می‌گرفته است.

ما در زمان قدیم تنبک زن های خیلی خوبی نداشتیم که مثلاً پا به پای استاد علیرضا حسین خانی یا استاد پیرولی کریمی نوازندگی کنند.

دو نفر داشتیم که خیلی خوب تنبک می‌زدند یکی علی برادر مرحوم پیرولی کریمی و یکی هم مرحوم زلفعلی بنیادیان بود.

این دو نفر نوازندگان خوبی بودند و در تنبک زدن لری حرف اول را می‌زدند.

آنها که کمانچه لری می‌زنند خوب می‌دانند که اگر یک نوازنده خوب نداشته باشی نمی‌توانی کار خوبی انجام بدهی.

ما الان نوازندگان تنبک زیاد داریم و خیلی خوب ساز می‌زنند اما به نوازنده کمانچه مثل من اجازه نمی‌دهند که بتواند یک کار خوب ارائه کند.

من با آدم‌های زیادی ساز زده‌ام ولی هیچکدام مانند استاد بنیادیان نبودند. او به من اجازه می‌داد تا با کمانچه هنرنمایی کنم و دنبال این نبود که ساز خودش را نشان بدهد.

زلفعلی بنیادیان در نوازندگی تنبک یگانه بود

استاد بنیادی به خاطر امرار معاش آنقدر تنبک می‌زد که گاهی می‌دیدم دستانش پینه می‌بندد. او نوازنده خیلی خوبی بود و خیلی خوب ساز می‌زد و من سال‌های زیادی در کنارش بودم و از او استفاده کردم و آموختم و بسیار نوازندگی او را دوست داشتم.

آلبوم شادیانه یکی از یادگارهای اوست. شادیانه را اگر گوش بدهید می‌بینید که از اول تا آخر تنبک بنیادیان در آن هیچ فرقی نکرده است و مثل یک مترونوم از اول تا آخر این آلبوم را تنبک زده است.

قطعه سنگین سماع از آلبوم شادیانه

ما با هم در استودیو نشستیم و بداهه زدیم و آن اثر خلق شد. جوان‌ها اگر می خواهند در موسیقی لری وارد بشوند و برای موسیقی لری، ساز تنبک بزنند حتما باید از زلفعلی بنیادیان یاد بگیرند و کارهای او مثل دو پا، سه پا، سنگین سماع را بیاموزند و سعی کنند که مثل او بزنند.

پایان پیام

کد خبر : 104708 ساعت خبر : 10:15 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=104708
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات