کشاورزان تالاب گوری بلمک پلدختر را خالی کردند

کشاورزان تالاب گوری بلمک پلدختر را خالی کردند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بهمن ابراهیمی مستندساز و فعال محیط زیست نوشت:

امروز دوست عزیزم امیر خدادادی از پلدختر بامن تماس گرفت و گفت از تالاب گری بلمک guri balmak پلدختر کانالی به سمت زمین‌های کشاورزی کشیده شده و آب تالاب در حال تخلیه شدن است.

خبر ایشان به قدری شوک آور بود که نتوانستم باور کنم؛ از او خواستم تا به صورت مستند برایم عکس و فیلم بفرستد.

مسیر خالی کردن این تالاب در دهه ۷۰ درست شده است و متاسفانه راهی است برای صدمه زدن به این اکوسیستم. 

کشاورزان تالاب گوری بلمک پلدختر را خالی کردند

تعرض به تالاب گوری بلمک پلدختر لرستان

عکس‌ها و فیلم‌ها را فرستاد وبرای محکم کاری از مدیران و اهالی نیز جویا شدم خبر درست بود، ظاهرا کشاورزانی سرخودانه کانالی حفر کرده‌اند تا آب تالاب هنگام بالا آمدن تکه زمین‌های آنها را فرا نگیرد و همچنین از آب تالاب برای آبیاری بهره برداری کنند.

طبق معمول سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع مدت‌ها بعد از واقعه مطلع شده‌اند و زورشان نیز به نماینده مجلس حامی کشاورزان نمی‌رسد.

تالاب‌های پلدختر هم زیستگاه جانواران آبزی هستند هم پناهگاه پرندگان بومی و مهاجر و هم از مهمترین جاذبه های طبیعی و گردشگری پلدختر هستند.

تالاب گوری بلمک: این تالاب با مساحت ۱۴ هکتار، بزرگ‌ترین تالاب شهرستان پلدختر است ولی متأسفانه چندین سال است که مساحت قابل توجهی از آن توسط کشاورزان تبدیل به مزرعه شده است به طوری که به صورت یک تالاب فصلی کوچک و موقتی درآمده است در حالی که سالانه بیش از ۱۵ گونه پرنده که برخی از آن‌ها جزو گونه‌های کمیاب می‌باشند، به این تالاب و دیگر تالاب‌های شهرستان مهاجرت می‌کنند.

پایان پیام

کد خبر : 107281 ساعت خبر : 9:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=107281
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات