جست و جوی تقصیرهای خود در دیگران و نگاهی به فیلم اتاق تاریک
جست و جوی تقصیرهای خود در دیگران و نگاهی به فیلم اتاق تاریک. برای خواندن نقد فیلم اتاق تاریک تنها کافی است مطلب زیر را مطالعه کنید.
پایگاه خبری گلونی، هومن نشتائی:از فیلمهای قبلی روحالله حجازی میتوان به دغدغهمند بودن این کارگردان پی برد. فیلمهای او غالبا روایتگر زوجهایی از طبقه متوسط جامعه است و به ارتباط بین زن و شوهر و مسائلشان میپردازد. «اتاق تاریک» نیز از این قضیه مستثنا نیست با این نکته که ایندفعه کودکی بین زن و شوهر قرار دارد و مسئله تربیتِ این کودک است.
جست و جوی تقصیرهای خود در دیگران
اتاق تاریک در فیلم مسائل زیادی را بیان میکند که این مسائل برای بررسی یک مسئله گردهم میآیند.
هاله (ساره بیات) شخصیتی عصبی، شکاک و تا حدی مغرور دارد.
احساس رضایت کافی نمیکند و در تربیت بچهاش کمی بیصبر است.
فرهاد (ساعد سهیلی) که از همسرش کوچکتر است سعی در جمع و جور کردن زندگیاش دارد اما توانایی کامل را دارا نیست.
این دو نفر شخصیتهای اصلی فیلم را تشکیل میدهند و به دنبال حل بحرانهای زندگیشان میگردند.
زمانی که فرهاد به احتمال وقوع مشکلی درمورد بچهاش پی میبرد، سعی میکند که آرام و بی سر و صدا آن را حل کند.
اما هاله در مقابلِ او میخواهد سریع و قاطع آن را حل کند.
آنها در چرخشی که میکنند به چه چیزی میرسند؟ چیزی جز آنکه همه چیز تقصیر خودشان بوده است؟
آنها برای حل مشکلشان به بیرون نگاه میکردند و دنبال دلیلی خارجی بودند؛ غافل از این که همه چیز درون خودشان اتفاق افتاده است و منشا مشکل جایی دورافتاده نیست.
آنها به خود و رفتارشان نگاه نمیکردند و درموردش تامل نمیکردند.
آنها زندگی کردن را فراموش کردهاند و در برابر ترسهایشان ایستادهاند.
به جای وقت گذاشتن برای فرزندشان، برای او کارتون میگذارند و انتظار دارند از زندگی واقعی چیزی فهمیده باشد.
با یکدیگر حرف نمیزنند و همیشه جر و بحث میکنند ولی انتظار دارند فرزندشان حرف بزند.
فرزندشان را میترسانند و انتظار دارند شجاع باشد.
صبح تا شب فقط چشمشان به روی صفحه الکترونیکی باز است و برای خواب چشمبند میزنند.
فکر میکنند کسی از بیرون به آنها صدمه میزند، اما دقت نمیکنند که خودشان فرزندشان را در اتاق تاریک حبس کردهاند و همه چیز از همین جا شروع شده است.
اتاق تاریک از منظر روانشناختی یک شاهکار است و به درستی حرفش را بیان کرده است.
درگیر اضافات و درشتگویی نشده است و به اندازه و مناسب روی مخاطب تاثیر میگذارد و حرفش را میزند.
اتاق تاریک به چند مسئله همزمان میپردازد که در وحدت با یکدیگر هستند و نمادشناسی درستی دارد.
این فیلم دغدغه و حرف برای گفتن دارد.
نگاهی به فیلم اتاق تاریک جست و جوی تقصیرهای خود در دیگران
بر خلاف بسیاری از فیلمهای امروز، به موضوعات سطحی و نخ نما شده نپرداخته و به دنبال ایجاد تغییر برای بهبود در جامعه است.
اتاق تاریک برای رسیدن به هدف خود از المانهای سینمایی درست استفاده کرده است.
دکوپاژ و میزانسن در خدمت فیلمنامه است.
طراحی لباس متناسب با شخصیتها و اتمسفر فیلم شکل گرفته است.
طراحی صحنه کاملا به القای حس فیلم کمک کرده است.
انتخاب لوکیشن و انتخاب بازیگران هوشمندانه بوده است.
مهمترین نکته بازی درست و درخشان بازیگرها است.
ساعد سهیلی در این فیلم چند قدم رو به جلو برداشته است و این نقش از برترین نقشهایش است و توانسته به اندازه و درست در غالب شخصیت جا بگیرد.
بازی بازیگر خردسال فیلم نیز بسیار تماشایی و دیدنی است.
ساره بیات اگرچه بسیار شبیه به نقشهای گذشتهاش بازی کرده است و برای مخاطب تا حدی تکراری است، اما توانسته شخصیت خود را درست درک کند و ضعفی ایجاد نکند.
این نکات توانایی روحالله حجازی را در فیلمسازی نشان میدهد.
اما فیلم در کل تا حدی الکن میماند و نمیتواند آنطور که باید و شاید حرفش را منتقل کند.
به عبارتی بهتر، مخاطب کمی فیلم را پس میزند و از نشستن روی صندلی سالن خسته میشود.
در این فیلم حفرههایی در فیلمنامه وجود دارد که میتوانست به راحتی اصلاح شود.
برای مثال چرا از جایی به بعد در فیلم مشکل مالیِ زوج فراموش میشود؟
قصه دیر شروع میشود و مخاطب تا نیمه فیلم نمیداند که چه میخواهد و چه اتفاقی افتاده یا قرار است بیافتد.
این مسئله باعث میشود تا فیلم کسل کننده جلوه کند، زیرا مخاطب دیر متوجه مسئلهی فیلم میشود.
اتاق تاریک اثری قابل توجه و مهم است که میتواند تاثیر گذار باشد، اما ضعفهایی نیز دارد که از میزان تاثیر گذاری آن میکاهد.
این بود مطلبی با عنوان جست و جوی تقصیرهای خود در دیگران.
پایان پیام
کد خبر : 111663 ساعت خبر : 7:07 ب.ظ