پل جدید خرم آباد که مانند سد عمل می‌کند را ببینید و در موردش بخوانید

پل جدید خرم آباد که مانند سد عمل می‌کند را ببینید و در موردش بخوانید

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: پروژه سد شهدای حاج عمران در مرکز شهر خرم آباد مراحل پایانی خود را می‌گذراند و همین روزها افتتاح می‌شود.

مطمئنم که تعجب کردید. حتما از خودتان می‌پرسید مگر می‌شود مرکز یک شهر پانصدهزار نفری سد ساخت.

پل جدید خرم آباد

در جواب باید بگویم که بله می‌شود. در واقع از پلی صحبت می‌کنم که بر روی رودخانه گِلال و بین پل انقلاب و پل دارایی‌زاده ساخته شده است.

این پل تاکنون موجب دو سیل بزرگ در شهر خرم‌آباد شده است.

در بارندگی بهمن ماه ۹۷ به‌دلیل ارتفاع کم آن نسبت به سطح رودخانه، نخاله دپو شده قبل از این پل و درختان رشه کن شده و شاخ‌وبرگی که سیلاب همراه خود آورده بود این پل را تبدیل به یک سد استوار کرد.

سیلاب هم راهش را به سمت مرکز شهر و خیابان‌های ساحلی کج کرد و خسارت‌های زیادی را به این مناطق وارد آورد. طبق برآورد انجام شده این خسارت‌ها بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بود.

این پل باز هم در بارندگی‌های فروردین ماه در قالب سدی محکم موجب سیل ویرانگری شد که نیمی از شهر را در برگرفت.

ابتدا مشخص کنیم که این پل چه مشکلی دارد که تبدیل به یک بزرگترین مشکل خرم‌آباد شده است.

مگر یک پل کوچک به این اندازه قدرت ویرانگری دارد؟

پل حاج عمران به جای پل موقتی ساخته شده است که انتهای خیابان سرچشمه را به پارک معلم وصل می‌کرد.

از همان ابتدا هم مخالفان زیادی داشت. اما همانطور که گفته شد در بهمن‌ماه ۹۷ معایب این پل نمودار گشت.

قبل از هر چیز جانمایی این پل یک اشتباه محض است.

اگر قرار بر ساخت پلی بود، باید در مکان همان پل موقت ساخته می‌شد تا ترافیک خیابان ساحلی از سمت پل شهدا و خیابان مطهری را به راحتی به آن سمت گلال منتقل کند.

اشکال دوم و مهم‌تر که باعث شده است با هر بارندگی شهروندان انتظار راه افتادن سیلاب در شهر را بکشند، ارتفاع پایین این پل است.

پس از سیل بهمن‌ماه احمد مرادپور معاون هماهنگی امور عمرانی در توجیه این موضوع چند دلیل آورد که نمونه واقعی عذر بدتر از گناه بودند.

یکی اینکه ارتفاع پل طبق اصول کارشناسی و با توجه به دوره بازگشت سیل رودخانه طراحی شده است.

هرچند سیل فروردین ماه این مسئله را رد کرد که در موردش توضیح می‌دهم.

دلیل دیگری که معاون عمرانی آورد این بود که ما چاره‌ای نداشتیم. دیواره رودخانه کوتاه است و پل را باید در همین سطح می‌ساختیم.

در ضمن اگر ارتفاع عرشه را بالاتر می‌بردیم راننده‌های دو طرف پل نمی‌توانستند یکدیگر را ببینند.

می‌بینید که به چه دلیل بی‌اهمیتی این پل غیر اصولی ساخته شده است؟

طراحان، مجریان و شرکت مشاور مورد اطمینان استانداری لرستان اگر فقط به همین دو دلیل این پل را در این ارتفاع ساخته باشند، دست به کار اشتباهی زده‌اند.

عرشه پل از سطح خیابان کناری‌اش حدود یک تا یک‌ونیم بالاتر است و به همین دلیل مجریان در تقاطع پل و خیابان ساحلی در دو طرف رمپی با شیب نزدیک به ۴۵درجه اجرا کرده‌اند.

این همه مشکل پیدا و پنهان در این پل کوچک ما را به این موضوع آگاه می‌سازد که مجموعه کارفرما، مشاور و مجریان این پروژه یا سهل‌انگاری کرده‌اند و یا توانایی و دانش این کار را نداشته‌اند.

این موضوع زمانی بیشتر روشن می‌شود که بدانیم تیم مشاور بومی این پروژه سابقه طراحی و اجرای اینچنین پلی را در رزومه خود نداشته‌اند.

حال بازگردیم به سیل فروردین در خرم‌آباد. این سیلاب و این بارندگی‌ها نادر و حتی در چند دهه قبل دیده نشده بود.

سیل و در کل بلایای طبیعی در بیشتر مواقع غیرقابل پیش‌بینی هستند. اما پیشگیری و اجرای تمهیداتی برای کم کردن شدت آنها امکان‌پذیر است.

اما مدیران استانی و شهری خرم‌آباد به جای پیشگیری پروژه‌هایی را اجرا کرده‌اند که شدت سیلات و حجم خسارت‌ها را چند برابر می‌کند.

این پل و طرح به اصطلاح ساماندهی گلال از پروژه‌هایی هستند که تبدیل به یک تهدید دائمی برای خرم‌آباد شده‌اند.

پس از سیل بهمن ماه مرادپور معاون عمرانی استاندار وعده تشکیل گردهمایی را داد که در آن کارشناسان در مورد پل شهدای حاج عمران بحث کنند و در صورت وجود مشکلات لاینحل حتی دستور تخریب آن را بدهند.

جلسه تشکیل شده باشد یا خیر دیگر اهمیتی ندارد چون این پل امتحان خود را به بدترین شکل پس داده است.

برای اینکه شیوه کارشناسی و اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح استان و مرکز ان یعنی خرم‌آباد را بیشتر درک کنید، یک نمونه کوچک ذکر می‌کنم.

پس از سیل اخیر استانداری و شهرداری هم‌نظر شده‌اند که حدود یک متر دیواره رودخانه را بالا بیاورند. که البته تصمیم درستی است.

اما کمدی اینجاست که باوجود اظهارات چندین باره طراحان و توجیهات و اصرار عجیب معاونت عمرانی بر ساخت اصولی پل شهدای حاج عمران و حمایت از تیم طراحی و اجرا، این پل حدود یک متر تا یک متر ونیم از دیواره کنونی رودخانه هم پایین‌تر است.

پل جدید خرم آباد و نظر کارشناسان

حتی طراحان پیشنهاد کرده‌اند که کف رودخانه را در زیر پل پایین ببرند تا این اختلاف ارتفاع جبران شود.

حالا حکایت این پل و طراحانش ما را یاد یک مثل لری می‌اندازد که می‌گوید: دِرِم و دوزِم تا واموزِم.

یعنی انقدر می‌سازم و خراب می‌کنم تا در آخر یاد بگیرم.

یعنی در شهر خرم‌آباد پلی در حال ساخت است که پس از اصلاح دیوار ساحلی، حدود دومتر از روی آن پایین‌تر قرار می‌گیرد.

پس وقتی به جای پل به آن سد می‌گوییم خیلی هم بیراه نرفته‌ایم.

اگر این اختلاف یک متری دیواره و پل جدید نبود به هیچ‌وجه سیلاب تا پیش از پل گپ که دیواره کوتاه می‌شود وارد خیابان‌های ساحلی و سپس محلات مرکزی نمی‌شد و خسارات سیل چندید برابر نمی‌شد.

تنها چیزی که باقی می‌ماند این است که نه‌تنها این پل افتتاح نشود بلکه اقدام فوری و قاطعی در موردش صورت بگیرد تا از فجایع آینده جلوگیری شود.

نهادهای بازرسی هم باید در مورد هدر دادن بیت‌المال در پروژه‌های کارشناسی نشده، ‌وارد شوند و توضیح بخواهند.

از همان ابتدای ورود استاندار و برخی انتصاب‌ها به‌ویژه معاون عمرانی، همه پیش‌بینی روزهای خوبی را نمی‌کردند.

هرچند برای ایجاد تغییر و بالابردن کارایی‌ها شاید دیر نشده باشد.

پایان پیام

کد خبر : 120159 ساعت خبر : 10:50 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=120159
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات