گلونی

ارابه مرگ ۲۶ سال است که در جاده‌ها می‌تازد و ۳۲ درصد درگذشتگان را از آن خود می‌کند

ارابه مرگ

ارابه مرگ

ارابه مرگ ۲۶ سال است که در جاده‌ها می‌تازد و ۳۲ درصد درگذشتگان تصادفات را از آن خود می‌کند

به گزارش پایگاه خبری گلونی ۲۶ سال است که سایپا پراید می‌سازد. پراید زمانی از کره وارد ایران شد که پیکان حرف اول و آخر را در بازار می‌زد.

این خودرو کوچک و کم مصرف تحول خوبی بود و امکانات بهتری نسبت به پیکان داشت.

اما برنامه این بود که رفته‌رفته مثل کشورهای دیگر مردم ایران هم از خودروهای پیشرفته و ایمن‌تر استفاده کنند.

اما اکنون که نزدیک به ۳دهه از آن زمان می‌گذرد هنوز پراید بیشترین تولید و بیشترین مشتری را در کشور دارد.

آمار عجیب ارابه مرگ

پراید خودروی غیر ایمنی است و طبق آمار ۳۲ درصد درگذشتگان تصادفات جاده‌ای سرنشینان پراید بوده‌اند و به همین دلیل ارابه مرگ نام گرفته است.

چندین سال است که زمزمه خارج کردن این خودرو از خط تولید شنیده می‌شود.

هربار هم این بحث جدی می‌شود ولی پس از مدتی همه‌چیز از یاد می‌رود.

امسال هم دوباره صحبت از پایان تولید پراید است.

رئیس پلیس راهور در این مورد گفت: با توجه به نامه‌نگاری‌های انجام شده از سال ۹۹ خط تولید پراید متوقف می‌شود.

به خودروسازها اعلام شده که قیمت خودروهای ایمن را پایین آورده یا خودروی ایمن دیگری جایگزین کنند تا مردم توان خرید داشته باشند.

این حرف‌ها سال‌های گذشته هم زده شده است اما اتفاقی نیفتاده است.

بازار و مردم نیازمند خودروهای مدرن‌تر ولی با قیمت مناسب هستند که عموم مردم توان خرید آن را داشته باشند.

هم‌اکنون بخشی از اشتغال کشور از طریق پراید تامین می‌شود و منبع معاش اقشار کم درآمد جامعه است.

این نگرانی وجود دارد که با توقف تولید این ماشین خانواده‌های کم درآمد با مشکل روبه‌رو شوند.

در هرحال تولید پراید باید پایان یابد.

تولید این خودرو خطرناک حتی اگر برای اقشار کم‌درآمدتر هم مفید باشد ولی مرگ‌ومیر، ایجاد آلودگی و ده‌ها مشکل فنی دیگر به ماندنش در چرخه تولید نمی‌ارزد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل