وضعیت تهران پس از زلزله احتمالی؛ مشکل اساسی کمبود قبر برای کشته شدگان

وضعیت تهران پس از زلزله احتمالی؛ مشکل اساسی کمبود قبر برای کشته شدگان

به گزارش گلونی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور آن قدر از وضعیت تهران پس از زلزله احتمالی ناامید است که از کمبود قبر برای کشته‌شدگان حرف می‌زند.

اسماعیل نجار در مورد کمبود قبر پس از زلزله احتمالی تهران گفته است:

«چند وقت پیش یکی از مسئولان گفته بود ما ۱۵ هزار قبر آماده داریم، خب این ۱۵ هزار قبر در مقایسه با ۱۰۰ هزار کشته‌ای که تخمین زده می شود در زلزله ۷ ریشتر داشته باشیم. چقدر است؟»

همانطور که می‌بینید همه از تعداد قبر آمار می‌دهند.

حتی اگر در مورد کمبود قبر حرف نزنند در مورد خطرات فاضلاب شهری و غرق شدن شهروندان در آن یا فاجعه‌ای که می‌تواند سیستم گاز شهری بیافریند می‌گویند.

کمتر مدیری که در شهر تهران مسئولیت دارد را می‌شناسیم که در مورد راه‌های نرسیدن به این فاجعه حرفی بزند. اینجا همه فقط هراس‌افکنی می‌کنند و بس.

وضعیت تهران پس از زلزله احتمالی

در واقع آنها به جای ایجاد تغییرات در سیستم ایمنی شهر تهران در برابر زلزله، از همین حالا به مردم هشدار می‌دهند که با توجه به کمبود قبرهای آماده و بالا بودن تعداد کشته‌شدگان امکان دارد جسدشان روی زمین بماند.

این گفته نجار یک هشدار درست است ولی اولویت علنی گفتن چنین هشداری بسیار پایینتر از هزاران مشکلی است که پیش و پس از زلزله تهران رخ می‌دهد.

یک مورد کوچک این مشکلات کمبود منبع آب اضطراری برای تهران است.

در حالی که حدود ۴۷۰ منبع آب مورد نیاز است تاکنون فقط ۴ مورد از آنها آماده شده است.

هنوز پس از دو سال که شهرداری درخواست آماده‌سازی ۳ نقطه باز یعنی دوشان‌تپه، قلعه‌مرغی و مهرآباد را برای انتقال هوایی مجروحین داده، هیچ اقدامی انجام نشده است.

تهران آمادگی ۱۸ درصدی در برابر زلزله‌ای با قدرت بالاتر از ۶،۵ ریشتر دارد و این یعنی یک فاجعه بزرگ.

بهتر است به جای حرف‌های جنجالی و تیترخور، مسائلی در اولویت قرار گیرد که شمار کشته‌شدگان را کمتر کند و ایمنی مردم در برابر زلزله را بالا ببرد. وگرنه پس از زلزله بالاخره جایی برای دفن کردن کشته‌شدگان پیدا خواهد شد.

پایان پیام
نویسنده: محمد پورخداداد

کد خبر : 168963 ساعت خبر : 11:37 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=168963
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات