منوچهر طیاب درگذشت

منوچهر طیاب درگذشت

به گزارش گلونی منوچهر طیاب خالق آثاری چون «زاگرس، گاهواره تمدنی کهن»، «دریای پارس» و «ایران سرزمین ادیان» درگذشت.

طیاب از مستندسازان برجسته سینمای ایران بود.

در پیام تسلیت انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند برای درگذشت این مستندساز آمده است:

«انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، درگذشت یکی از برجسته‌ترین کارگردانان سینمای ایران را به خانوادهٔ سینمای مستند و بستگان ایشان تسلیت می‌گوید. بی‌گمان نام و یادشان در فرهنگ ایران‌زمین جاودان خواهد ماند.»

گفت و گو با منوچهر طیاب مستند ساز و کارگردان لرستان کهن سرزمین فوم کاسیت

منوچهر طیاب در خرداد ۱۳۷۸ در شب بخارا گفته بود:

«امروز می‌توانید با استفاده از این تصویر وقت بگذاریم و کشور خود را به جهانیان بشناسانیم.

سینما این امکان را به ما می‌دهد که نه تنها فرهنگ و جغرافیای ایران را برای خودمان روشن کنیم بلکه می‌توانیم وجوه آن را برای اروپاییان و در کل غیرایرانیان نیز روشن کنیم چرا که دیگر آن نگاه دشمن خو به غیراروپاییان وجود ندارد و امروز اروپاییان می‌خواهند بیشتر درباره غیر خود بدانند.

و ما امروز این فرصت را داریم که بتوانیم با استفاده از این امکان سرزمینمان را به دیگران بشناسانیم و از مشکلات سر راه نترسیم و بکوشیم تا این مشکلات را تا آن حد که می‌توانیم هموار کنیم.

من ۹۰ فیلم مستند ساخته‌ام. اگر قرار بود به خاطر مشکلات از پا درآیم پنج تا فیلم هم نمی‌ساختم.

طیاب در ادامه سخن گفت: «من اعتقادی به سینمای داستانی ایران ندارم. به هر حال ما دارای یک سابقه و فرهنگ کهن هستیم و گنجینه‌ای را در اختیار داریم که دیگران ندارند. امروز جهان تشنه آشنایی است و این دهکده کوچک جهانی واقعیت دارد و در خارج از ایران می‌بینیم که چقدر به ایران علاقه‌مندند. سینما و تلویزیون زبانی جهانی‌اند و سینما زبان خاص خود را پیدا کرده و در واقع انسان به زبان مشترکی دست یافته که زبان تصویر است. ماجرای فرهنگ جریانی یک سویه نیست، مثل سنگ نیست بلکه مثل آب است، سیال است و جاری و تنها رابطه صحیح با دیگران رابطه فرهنگی است.»

پایان پیام

کد خبر : 174176 ساعت خبر : 11:56 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=174176
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات