کویر زردگاه یزد سرسبزترین کویر ایران

کویر زردگاه یزد سرسبزترین کویر ایران

به گزارش گلونی کویر زردگاه در استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس، بخش دیهوک، دهستان کویر و روستای زردگاه قرار دارد. فاصله‌ کویر تا شهرستان طبس ۱۸۰ کیلومتر است.

معماری خانه‌های روستای زردگاه که در حاشیه‌ی کویر زردگاه قرار دارد بسیار دیدنی هستند و به معماری پلکانی نیز مشهور است.

کویر زردگاه یزد سرسبزترین کویر ایران

در نمای شرقی و جنوبی خانه‌های این منطقه از کنگره‌های مثلثی استفاده شده است. اینک ار به این دلیل بوده تا بتوان از وزش باد حداکثر استفاده را کرد.

این خانه‌ها دارای اتاق‌های تو در تو و پنجره‌های کوچک هستند. مصالحی که در ساخت این خانه‌ها استفاده شده عموما خشت و گل است. همین ویژگی باعث شده این خانه‌ها با وجود قدیمی بودنشان همچنان استحکام خوبی داشته باشند.

اقامت در آن‌ها در کنار آسمان‌های پر ستاره شب امکان یک سفر دلچسب در زمان گذشته در یک خانه‌ی روستایی را برای شما فراهم می‌کند.

کویر زردگاه به سرسبزترین کویر ایران معروف است.

از فراز کوه‌های نایبند سراسر این کویر گسترده و زرین چشم‌نوازی می‌کند. قرارگرفتن این کویر در دامنه کوه‌های نایبند باعث رویش نخلستان‌ها و درخت‌هایی چون پرتقال، نارنگی و نارنج در این کویر شده است.

 در این کویر امکان آبتنی در چشمه‌های آب‌گرم و استخر کوچکی که دارد به لذت کویرنوردی می‌افزاید.

بهترین زمان برای سفر به این کویر زمانی است که روزها کوتاه‌تر و شب‌ها طولانی‌تر یعنی پاییز و زمستان. در دیگر زمان‌های سال هوا به قدری خشن است که سفر به این منطقه با امکان به خطر افتادن جان گردشگران همراه است.

کویر زردگاه در گذشته رونق بسیار داشته ولی در سال‌های اخیر به علت کمبود آب، خشکسالی و مهاجرات جمعیت روستایی به شهر این روستا رو به نابودی است.

 در حال حاضر تنها دو خانواده در آن زندگی می‌کنند. امید است با اندیشیدن تدابیری در راستای حفظ این کویر اقداماتی انجام شود.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 178001 ساعت خبر : 11:25 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=178001
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام دوست عزیز.
شهرستان طبس و منطقه نایبند و روستای زردگاه سالهاست که به خراسان جنوبی ملحق شدن و دیگه جز استان یزد نیستن.
همچنین، زردگاه اسم روستای کوهستانی در حاشیه کویره و کویری به اسم‌زردگاه وجود نداره. کوهستان نایبندان بخشی از منطقه حفاظت شده و بیابان نایبندان هست.
ممنون میشم اگر اصلاح کنید.