گلونی

جزیره شیدور در محاصره بطری پلاستیکی

جزیره شیدور در محاصره بطری پلاستیکی

جزیره شیدور در محاصره بطری پلاستیکی

جزیره شیدور در محاصره بطری پلاستیکی

به گزارش گلونی، آلودگی محیط زیست و هجوم زباله‌های انسانی و پلاستیک، حتی جزایر بکر و خالی از سکنه کشور را نیز تهدید می‌کند.

جزیره شیدور Shidvar جزیره‌ای خالی از سکنه است که در غرب استان هرمزگان و نزدیک شهرستان‌های بندرلنگه و پارسیان و یک کیلومتری جزیره لاوان قرار دارد.

شیدور جزیره‌ای مرجانی است که به دلیل وجود مارهایی که در زیر ماسه‌های این جزیره پنهان می‌شوند، به جزیره مارو نیز مشهور است.

با آنکه به دلیل طبیعت ویژه این جزیره جزو مناطق حفاظت‌شده محیط زیست ایران است، این روزها با هجوم گردشگران بی‌مسئولیت، تبدیل به یک زباله‌‌دانی وسیع شده است.

نماشای گلونی را دنبال کنید

جزیره‌ای که قرار بوده بکر بماند و و مهم‌ترین پناهگاه‌های پرندگان و آبزیان از جمله پرندگان کمیاب و با ارزش مثل عقاب دریایی دم سفید و زیستگاه پرستوی دریایی لاک‌پشت‌ها، ماهی‌ها و دلفین‌ها باشد.

در حالی بسیاری از فروشندگان تورهای گردشگری و آژانس‌های مسافرتی سفر کوتاه به این جزیره را تبلیغ می‌کنند که اساسا این جزیره کوچک که طول آن 8/1 کیلومتر و عرض آن حداکثر 8/0 کیلومتر است، گنجایش و آمادگی پذیرش گردشگر را ندارد.

البته تبدیل شدن جزایر خالی از سکنه به زباله‌دانی تنها به حضور گردشگر در آ‌نها، وابسته نیست.

به هر شکل تولید و رهاسازی زباله‌های غیر قبل بازگشت به طبیعت و پلاستیک در زیستگاه‌های مختلف و اقیانوس‌ها، حتی می‌تواند جزایر بکر و دورافتاده زمین را نیز تهدید کند.

جزیره هندرسون در نیمکره جنوبی زمین هم خالی از سکنه و گردشگر است و هم دورافتاده، اما موج‌های دریا سواحل آن را پر از نخاله و زباله‌های پلاستیکی کرده و در کمال تعجب به یکی از کثیف‌ترین بخش‌های زمین تبدیل شده است.

چه گردشگر باشیم چه یک مسئول یا فعال محیط زیست، اگر می‌خواهیم شیدور همچنان بهشت پرندگان و مارها بماند و شگفتی‌های طبیعت بکرش را فدای بی‌مبالاتی انسان‌ها نکنیم، باید بیشتر حواس‌مان به داشته‌های طبیعی این سرزمین باشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل