گلونی

جایگاه شاعران فارسی در ادبیات افغانستان و حافظ خوانی

جایگاه شاعران فارسی در ادبیات افغانستان و حافظ خوانی

جایگاه شاعران فارسی در ادبیات افغانستان و حافظ خوانی

جایگاه شاعران فارسی در ادبیات افغانستان و حافظ خوانی

شب یلدا یکی از شب‌هایی است که نزد ایرانیان اهمیت فراوان داشته است و همواره سعی می‌شود با مطالعه آثاری که از پیشینیان به جا مانده است، درباره آن اطلاعات بیشتری بدست آورد و با آن بیشتر آشنا شد.

به گزارش گلونی برگزاری نشست‌ها و بهره بردن از پژوهش و مطالعات متخصصان این حوزه می‌تواند یکی از راه‌های شناخت جشن‌های باستانی ایرانی باشد.

از این رو نشست «آیین یلدا از کهن روزگار تا به امروز» به همت موسسه نیمروز، خانه اندشمندان علوم انسانی، هفته‌نامه امرداد، انجمن ایران‌شناسی ایران، اتحادیه انجمن‌های علمی تاریخ و انجمن علمی تاریخ دانشگاه شهید بهشتی، به مناسبت فرخندگی آیین کهنِ یلدا برگزار شد.

در این نشست سعی شد تا از زوایای گوناگون فرهنگی، تاریخی و ادبی به آیین یلدا نظری شود و این سنت دیرینه گرامی داشته شود.

در بخش دوم این سخنرانی، غفران بدخشانی درباره «جایگاه شاعرانی چون فردوسی، حافظ و مولانا در ادبیات افغانستان و حافظ خوانی» صحبت کرد.

جایگاه شاعران فارسی در ادبیات افغانستان

وی با اشاره به این که خراسان زادگاه زبان فارسی دری است و در دوران مختلف، وقتی مردم افغانستان در تنگنا بوده‌اند، گزیده‌ای از زبان فارسی را نگه‌داشته‌اند گفت: «فارسی دری یکی از زبان‌های مستقل در خراسان است که در دورانی که زبان فارسی در ایران منع شد، در دوران حکومت یعقوب لیث به وجود آمد».

گفتگوی کامل با غفران بدخشانی را از طریق این ویدیو ببینید:

نماشای گلونی را دنبال کنید

گفتنی است در بخش اول این سخنرانی سیدرضا حسینی درباره جشن های ایرانی در متون کهن بلخی، سغدی و دیگر زبان‌های ایران شرقی صحبت کرد.

در بخش‌های بعدی این نشست، دکتر خداداد رضاخانی درباره «سبقه کهن آیین یلدا در اسناد و شواهد برجای مانده تاریخی»، دکتر حجت زمانی درباره «آیین یلدا و جایگاه آن در آثار کهن منظوم و منثور شاعران و نویسندگان فارسی زبان» به گفتگو پرداختند.

درباره شب یلدا بیشتر بخوانید

پایان پیام

خرید عروسک از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل