ماجرای دروازه جهنم ترکمنستان

ماجرای دروازه جهنم ترکمنستان

به گزارش گلونی دکتر یونس شکرخواه در کانال خود نوشت:

ماجرای دروازه جهنم ترکمنستان

«این گودال عظیم که می‌بینید حدود ۷۰ متر قطر و بیش از ۲۰ متر عمق دارد این گودال در ‌زبان ترکمنی «جهنم دروازه‌سی» (Jähennem derwezesi) به معنی «دروازه جهنم» نامیده می‌شود.

این گودال یک میدان گازی است که در کنار روستای دروازه در قره‌قوم، استان آخال ترکمنستان قراز دارد.

ماجرای این گودال از این قرار است که مهندسان اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۷۱ که دنبال کشف نفت در این منطقه بودند این میدان گازی را کشف کردند.

پس از شروع عملیات حفاری زمین ریزش کرد و تجهیزات در آن مدفون شد و اگر چه در این سانحه به کسی آسیب نرسید اما گودالی عمیق ایجاد و مقادیر زیادی گاز متان از آن منتشر شد که باعث خطرات زیست‌ محیطی و سلامتی ساکنان منطقه شد.

متخصصان در آن زمان به این نتیجه رسیدند که کنترل نشت گاز ممکن نیست و باید گاز را سوزاند تا با به‌ پایان رسیدن آن، آتش هم خاموش شود.

اما با اینکه حالا بیش از ۵۰ سال از آن حادثه می‌گذرد و گاز هنوز می‌سوزد؛ قربان‌قلی بردی محمد‌اف، رئیس‌جمهور ترکمنستان در نطقی که از تلویزیون این کشور پخش شد از مسئولان خواستار راه‌ حلی برای بستن «دروازه جهنم» شده است.»

گفتنی است طبق اطلاعات ایسنا بنابر گزارش دویچه وله، قربان بردی محمداف در سال ۲۰۱۸ نام «دروازه جهنم» را به «مشعل قره‌قوم» تغییر داد اما حال او به این نتیجه رسیده است که «دروازه جهنم» به محیط زیست صدمه می‌زند و سلامتی مردم منطقه را با خطر مواجه می‌کند.

وی همچنین افزود که منابع با ارزشی به هدر می‌روند که می‌توان با آن رفاه مردم کشور را تامین کرد.

محمداف حال پس از سال ۲۰۱۰ برای دومین‌بار دستور بستن دروازه جهنم صادر کرده است.

پایان پیام

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 260022 ساعت خبر : 12:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=260022
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات