فیلم بالا را نگاه نکن؛ به تدریج شلوغ و چند لحنی می‌شود

فیلم بالا را نگاه نکن؛ به تدریج شلوغ و چند لحنه می‌شود

به گزارش گلونی حسين معززی‌نيا درباره فیلم بالا را نگاه نکن در کانال خود نوشت:

موقع تماشای بالا رو نگاه نکن، فیلم تازه آدام مک‌کی یاد دکتر استرنج‌لاو (استنلی کوبریک) افتادم.

نه لزوماً به این دلیل که دو فیلم شباهتی به هم دارند، بلکه چون در این فکر بودم شکل درست اجرای چنین فیلمی باید شبیه اثر کلاسیک کوبریک باشد.

همان‌قدر هذیانی و ابسورد. مک‌کی خوب شروع می‌کند، اما به‌تدریج فیلم را شلوغ می‌کند و چند لحنه.

از جایی به بعد مطمئن نیستیم قرار است شوخی‌ها را دنبال کنیم و به موقعیت‌های هجوآلود بخندیم یا با قراردادهای یک فیلم علمی‌خیالی آخرالزمانی پیش برویم و «پیام»ها را هم جدی بگیریم.

فیلم بالا را نگاه نکن

کاراکتر رئیس‌جمهور و فضای کاخ سفید را مضحکه‌ای مثل مریخ حمله می‌کند (تیم برتون) در نظر بگیریم یا نه، برویم سمت باور کردن این آدم‌ها و پیدا کردن معادل‌های واقعی‌شان در دسته‌بندی‌های سیاسی معاصر.

بعد از چند سکانس ابتدایی، دو کاراکتر اصلی گم می‌شوند وسط بقیه، درست نمی‌فهمیم دکتر میندی (دی‌کاپریو) کجای ماجرا قانع شد تن به اغوا بدهد، کی تصمیم گرفت به ندای وجدانش عمل کند و مقابل دوربین، در یک اجرای زنده حرف‌هایی را بزند که باید زودتر می‌زد.

به همین ترتیب کیت (جنیفر لارنس)‌ هم مدتی از جریان اصلی درام خارج می‌شود و انگار فیلمنامه به‌دلیل تراکم کاراکترهایش مجال کافی ندارد برای دنبال کردن او.

من البته در طول تماشای فیلم بسیار خندیدم، از تماشای این همه ستاره لذت بردم، بابت همه متلک‌هایی هم که فیلم‌‌ساز بار دنیای معاصر می‌کند و شهوت جنون‌آمیز کاربران امروزی رسانه‌های مجازی و سنتی، کیف کردم و دلم خنک شد.

اما در ضمن حواسم بود که فیلم توان ندارد تا ته خط برود و یک پارودی تمام‌عیار بسازد، تازه خودش هم رفتارهایی می‌کند شبیه همان‌ها که هجوشان می‌کند: آن پسر جوان (تیموتی شالامه) واقعاً چرا باید سر و کله‌اش در فیلم پیدا شود و با کیت رابطه‌ای را شروع کند، جز این‌که ترکیب تیموتی شالامه و جنیفر لارنس این روزها «بازار» خوبی دارد و مشتری‌پسند است؟!

امتیاز از پنج ستاره: دو و نیم

نقد فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

خرید عروسک از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 259456 ساعت خبر : 10:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=259456
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات