۱۰+۱ مورد از بهترین انواع غذا و نوشیدنی برای کبد

۱۰+۱ مورد از بهترین انواع غذا و نوشیدنی برای کبد

کبد نیروگاه اندام است و بسیاری از عملکردهای ضروری را برای بدن انجام می‌دهد که از میان این عملکردها می‌توان به تولید پروتئین، کلسترول و صفرا و همچنین، ذخیره ویتامین ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات‌ها اشاره کرد. علاوه بر این، این عضو بدن سمومی مانند الکل، داروها و محصولات جانبی طبیعی سوخت‌وساز را تجزیه می‌کند. بنابراین، سالم نگه داشتن کبد برای حفظ سلامتی اهمیت زیادی دارد. ما در این مقاله قصد داریم چند نوع غذا و نوشیدنی را معرفی کنیم که مصرف آن‌ها برای کبد بسیار مفید است.

۱. مرکبات

گریپ‌فروت، لیمو و لیموترش برای تقویت توانایی پاکسازی کبد فوق‌العاده هستند. مرکبات به تولید آنزیم‌های سم‌زدایی مهم، به‌خصوص آنزیم‌های آسپارتات ترانس آمیناز (AST) و آلانین ترانس آمیناز (آلانین آمینوترانسفراز یا (ALT) در خون کمک می‌کنند و به‌طورکلی، عملکرد کبد را بهبود می‌بخشند. لیمو عمانی سیاه و پرک شده نیز به اندازه لیمو تازه برای کبد مفید است که خرید لیمو عمانی کیلویی با قیمت مناسب امکان‌پذیر است.

۲. قهوه

۱۰+۱ مورد از بهترین انواع غذا و نوشیدنی برای کبد
۱۰+۱ مورد از بهترین انواع غذا و نوشیدنی برای کبد

یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی که می‌توانید برای بهبود سلامت کبد بنوشید، قهوه است. مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند از انسان در برابر بیماری‌های مختلفی مراقبت کند و حتی می‌تواند مانع از پیشرفت بیماری کبد شود. علاوه بر این، این نوشیدنی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد و همچنین، تاثیرات مثبتی بر بیماری و التهاب کبد دارد. به نظر می‌رسد که این مزایا از توانایی قهوه در جلوگیری از تجمع چربی و کلاژن ناشی می‌شود.

۳. چای

اگرچه چای فواید متعددی دارد اما شواهد نشان داده‌اند که این نوشیدنی از مزایای خاصی برای کبد برخوردار است. یک مطالعه نشان داده است که نوشیدن ۱۰ فنجان چای سبز در روز با بهبود شاخص‌های خونی سلامت کبد ارتباط دارد. در مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داده شد که نوشیدن چای سبز به دلیل داشتن مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان می‌تواند سطح آنزیم کبدی را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) بهبود ببخشد. پژوهش‌های دیگری نیز نشان داده‌اند که نوشیدن چای سبز خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

۴. آب چغندر

آب چغندر منبعی عالی از نیترات‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام بتالین است و می‌تواند برای سلامت قلب بسیار مفید باشد و همچنین، آسیب اکسیداتیو و التهاب را در بدن کاهش دهد. تهیه آب چغندر کار دشواری نیست و خودتان می‌توانید آن را به‌راحتی انجام دهید.

۵. سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکسل، کلم بروکلی و سبزی خردل به دلیل فیبر بالا و طعم متفاوتی که دارند بسیار شناخته‌شده هستند. این سبزیجات از ترکیبات گیاهی بسیار مفیدی برخوردارند و می‌توانند از کبد در برابر آسیب‌های مختلف محافظت کنند. سعی کنید این سبزیجات را با سیر و آبلیمو یا سرکه بالزامیک کمی تفت دهید تا درنهایت، غذایی خوشمزه و سالم را تهیه کنید.

۶. آجیل

آجیل مملو از چربی، مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ویتامین E و ترکیبات گیاهی بسیار مفید است و نه‌تنها از سلامت قلب محافظت می‌کند، بلکه به سلامت کبد نیز کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که پیروی از رژیم غذایی سرشار از آجیل با کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی ارتباط دارد.

۷. ماهی چرب

ماهی‌های چرب حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این اسیدهای چرب به کاهش التهاب کمک می‌کنند و همچنین، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند. مطالعات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش چربی و تری‌گلیسیرید کبد در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی یا استئاتوهپاتیت غیرالکلی کمک می‌کنند.

۸. روغن زیتون

۱۰+۱ مورد از بهترین انواع غذا و نوشیدنی برای کبد
۱۰+۱ مورد از بهترین انواع غذا و نوشیدنی برای کبد

روغن زیتون فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد و تاثیرات مثبتی بر سلامت قلب و سوخت‌وساز می‌گذارد. یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی نشان داد که مصرف یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون در روز باعث بهبود سطح آنزیم کبدی و چربی در بدن می‌شود. روغن زیتون می‌تواند تجمع چربی در کبد را کاهش دهد و حساسیت به انسولین و سطح آنزیم‌های کبدی را بهبود ببخشد.

۹. بلوبری

بلوبری شاید مهم‌ترین میوه برای سلامت کبد باشد. این میوه سرشار از ترکیبات گیاهی قدرتمندی به نام فیتونوترینت است که این ترکیبات می‌توانند مانع از ابتلا به عفونت‌های ادراری شوند. علاوه بر این، بلوبری از میزان زیادی از ویتامین C و همچنین، خواص ضدالتهابی برخوردار است و بنابراین، به محافظت از مویرگ‌ها و رگ‌های خونی کبد کمک می‌کند. فیبر و پتاسیم این میوه نیز از عملکرد طبیعی کبد حمایت می‌کند.

۱۰. نمک دریایی

فرآیندهای سم‌زدایی طبیعی بدن باعث می‌شود PH خون اسیدی‌تر شود و مواد معدنی می‌توانند به رفع این مسئله کمک کنند. از سوی دیگر، سموم می‌توانند مواد معدنی مثل منیزیم را از بین ببرند و این مسئله می‌تواند درنهایت، منجر به کمبود آنزیم‌های ضروری برای سم‌زدایی کبد شود. اگر قصد خرید نمک دریایی یا نمک آبی را دارید می‌توانید نمک دریایی صورتی هیمالیا را انتخاب کنید. نمک دریایی یک نوع نمک رژیمی نیز محسوب می‌شود که اگرچه قیمت آن بالاتر از سایر انواع نمک است اما مصرف آن بسیار مفید است و در لیست خرید بهترین انواع نمک قرار می‌گیرد.

۱۱. سیر

سیر نه‌تنها ضدقارچ، ضدمیکروب و ضدالتهاب است، بلکه فواید بسیار زیادی نیز برای عملکرد کبد دارد. مطالعات نشان داده‌اند مصرف سیر می‌تواند فرآیند پاکسازی سموم مضر از بدن توسط کبد را بهبود ببخشند. سیر حاوی سلنیوم نیز هست و می‌تواند به فعال کردن آنزیم‌های کبدی و درنتیجه بهبود عملکرد کبد کمک کند.

درنهایت، کبد اندامی بسیار مهم است که محافظت از آن برای محافظت از سلامت کلی بدن ضروری است. غذاها و نوشیدنی‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد تاثیرات مثبتی بر روی کبد دارند که از میان آن‌ها می‌توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کبد و سرطان کبد و محافظت از کبد در برابر سموم مضر اشاره کرد. بنابراین، گنجاندن این غذاها و نوشیدنی‌ها در رژیم غذایی یکی از راه‌های طبیعی و موثر برای بهبود عملکرد کبد است.

آگهی در گلونی

کد خبر : 275014 ساعت خبر : 2:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=275014
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات