قدمی محکم از ناشران آموزشی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، جمعی از ناشران آموزشی با جمع آوری ۱۶ هزار جلد کتاب کمک آموزشی و اهدای آن به دانش‌آموزان و مدارس زابل و ایرانشهر حرکت بزرگی در جهت حمایت از دانش آموزان مناطق محروم برداشتند. این حرکت که به صورت داوطلبانه انجام شد، با استقبال بسیاری از ناشران مواجه شد که به نظر می‌رسد در سالهای آتی هم ادامه پیدا کند. 

با دکتر هامون سبطی رییس انجمن ناشران آموزشی در این باره گفت‌وگو کردیم:

جناب سبطی جرقه طرح ارسال کتاب برای استان‌های محروم از کجا بود؟
حدود دوماه پیش هیئت‌مدیره انجمن ناشران عوض شد و یکی از اولین اتفاق‌هایی که در این دو ماه ما با آن رو‌به‌رو بودیم هفته کتاب بود. جرقه این اتفاق از تعویض هیئت‌مدیره و هفته کتاب خورد. چیزی که به فکر ما رسید این بود که معمولا کارهایی که برای فرهنگ کتابخوانی صورت می‌گیرد اغلب نمایشگاه‌ها و سمینارهاست که هزینه کمی هم برنمی‌دارد. اما این هزینه مستقیما باعث نمی‌شود که کتاب به دست کسی که خواهان آن است برسد. ما تصمیم گرفتیم به جای اینکه تخفیف قائل شویم، کتاب به دست دانش‌آموزان برسد. یعنی کتاب را هدیه دهیم و صددرصد هزینه کتاب را خودمان ‌قبول کنیم. این موضوع را بنده به عنوان مدیر مسئول انجمن ناشران مطرح کردم و خیلی سریع موافقت شد و با یکی ازخیرین استان سیستان‌وبلوچستان تماس گرفتیم و گفتیم می‌خواهیم چنین کاری انجام دهیم. که ایشان خیلی با ما همکاری کردند و اگر ایشان نبودند این امر به سادگی محقق نمی‌شد.
معیار شما برای انتخاب سیستان‌و‌بلوچستان چه بود؟
دو سه تا استان در نظرمان بود که نهایتا با توجه به نتایجی که سال گذشته داوطلبان استان سیستان‌وبلوچستان در آزمون سراسری گرفته بودند، فکر کردیم بهتر است امسال با این استان شروع کنیم و اگر به نتیجه خوبی رسیدیم سال بعد به سراغ استان‌های دیگر برویم. البته این تنها ملاک انتخاب ما نبود. بلکه تنگدستی برخی از مردم آن منطقه هم در نظرمان بود و تماس‌هایی که از بچه‌های آنجا داشتیم. البته یک یا دو ناشر هم به بچه‌ها در همین زمینه‌ کمک کرده بودند که دستشان درد نکند اما خب کتاب‌هایی خاص و متنوع مد نظر دانش‌آموزان بود. این شد که ما سیستان‌و‌بلوچستان را انتخاب کردیم چون هم نیازمندی بچه‌ها را دیدیم و هم شور و شوق علمی آنها را احساس کردیم.


مجموعه کتاب‌ها را چطور جمع‌آوری کردید؟
فراخوان دادیم بین اعضای انجمن ناشران آموزشی. حتی به ناشران آموزشی که عضو انجمن نیستند و همچنین با اتحادیه انجمن ناشران صحبت کردیم. متاسفانه تعداد زیادی از اتحادیه قول همکاری دادند، ولی در عمل اتفاقی نیفتاد. تصمیم داشتیم در کنار کتب آموزشی کتاب‌های عمومی هم بفرستیم اما میسر نشد. چند جلد کتاب عمومی و تاریخی هم در بین کتاب‌ها بود ولی اکثریت کتاب‌ها آموزشی بود.
در کل چند ناشر در این کار سهم داشتند؟
حدودا ۱۵ تا ۱۶ ناشر در این کار همکاری داشتند. متاسفانه یا خوشبختانه جای خیلی از ناشران بزرگ و معروف بین ما خالی بود. منتها ناشرانی که با ما کار کردند ناشران قدیمی بودند و کتاب‌های خیلی خوبی داشتند و حتی ناشرانی که دو سه سال از تاسیس انتشارات آنها می‌گذشت هم با ما همکاری کردند.
چند جلد کتاب جمع‌آوری شد؟
حدود ۱۶ هزار جلد کتاب به روز جمع آوری شد که بر اساس آخرین تغییرات کتاب‌های درسی بود و تعدادی هم سی‌دی آموزشی که این تعداد برای دو شهرستان زابل و ایرانشهر مناسب بود.

برنامه دیگری هم در این زمینه‌ها دارید ؟
این کار مطمئنا در آینده پیگیری خواهد شد و بنده از حالا قول سال آینده را می‌دهم. برنامه‌مان این است که این طرح را در استان‌های دیگر هم اجرا کنیم. اگر بتوانیم اطلاع رسانی خوبی انجام دهیم، من مطمئن هستم برای سال آینده تعداد ناشرانی که شرکت می‌کنند بیشتر خواهد شد. و بیش از یک استان را حمایت می‌کنیم. این کمک می‌کند بچه‌ها درس خوانتر و فرهیخته‌تر وارد دانشگاه‌ها شوند.
 

پایان پیام 

گفت‌وگو: آرشین ساکی

عکس‌ها تزئینی است.

کد خبر : 10332 ساعت خبر : 0:24 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=10332
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات