آفت ارائه آمار در سخنان مسئولان

پایگاه خبری گلونی، معین بادپامدت‌هاست حجم ارائه آمار از سوی برخی مسئولان به میزان زیادی افزایش یافته است.

به طوری که هیچ گفتگو، مصاحبه یا سخنرانی را پیدا نمی‌کنید که در آن از برخی اعداد و ارقام و آمار خبری نباشد. حتی این روزها در توئیت‌ها و پست‌های مجازی هم این موضوع به چشم می‌خورد.

البته یک زمانی ارائه آمار به معنای حجم فعالیت انجام شده بود و نشانه صحت یک موضوع. به همین دلیل ارزشمند محسوب می‌شد. هنوز هم در تمامی پروژه‌ها این آمار است که از پیشرفت یا عقب‌ماندگی از برنامه خبر می‌دهد.

اشتیاق به ارائه آمار

اما به نظر می‌رسد این روزها حجم آمار تبدیل به یک آفت شده است. اشتیاق برای بیان عدد و ارقام به جایی رسیده است که همه جا اثر آن دیده می‌شود.

ارائه آمار برای حدس زدن

ارائه آمار عجیب و غریبی که با واقعیت منطبق نیست، از سوی برخی مسئولان موجب شد تا اعتماد این آمارها روز به روز کاهش یابد.

به خصوص که برخی مسئولان از بیان آمار به عنوان یک عدد فرضی و برای نزدیکی به ذهن مخاطب خودشان استفاده کردند.

در حالی که ارائه درصد در مورد یک موضوع از جانب مسئولان، به عنوان یک سند در نظر گرفته می‌شود. مخاطب انتظار آمار دقیق دارد و نه استفاده ابزاری از درصد و حدس و گمان!

علاوه بر این حجم بالای ارائه آمارها که برپایه حدس و گمان زده می‌شود به دلیل تناقض با یکدیگر، موجب زیر سوال رفتن تمامی آمار می‌شود. زیرا نمی‌توان بین آنها گزینه صحیح را انتخاب کرد.

آماری که عادی شد

از دیگر آفت‌های این همه آمار، بی‌حس‌شدن نسبت به اعداد و ارقام است. این روزها دیگر اعدادی که از فجایع زیست محیطی یا موضوعات دیگر مطرح می‌شود، کسی را درگیر نمی‌کند. مخاطب برای دقایقی ناراحت یا خوشحال می‌شود و بعد به کلی به فراموشی می‌سپارد.

ضمن آنکه نباید از نظر دور داشت برخی از این آمار، به تنهایی نقطه قوت نیست. پررنگ کردن یک عدد بدون توجه به سایر متغیرهای وابسته و موقعیت آنها، به خودی خود ارزشمند نخواهد بود و صرفاً یک حرکت مثبت تلقی می‌شود.

کاش مسئولان به آمار نگاه مناسبتری داشته باشند تا توجه بیشتری را به خود جلب کند.

پایان پیام

کد خبر : 104360 ساعت خبر : 12:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=104360
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات