حسینیه ارشاد و تخریب شبانه طبقه دوم

پایگاه خبری گلونی، معین بادپادر خبرها آمده است طبقه دوم حسینیه ارشاد در نجف آباد اصفهان تخریب شد. (+) البته قرار بود این ساختمان مرمت شود، اما چون سرمایه‌گذاران مشغول فعالیت در حوزه‌های دیگری بودند و فرهنگ هم نون و آب نمی‌شود و از طرفی بودجه هم که معمولا برای این امور نداریم، برخی از مسئولان شهری تصمیم گرفتند تا طبقه دوم را به طور کامل تخریب کنند.

تخریبگران بنده‌های خدا هم رویشان نمی‌شد، به خاطر همین هم شبانه دست به این کار زدند که چهره‌شان را کسی نبیند. یا حداقل تعداد آدم‌های کمتری ببینند. فردا صبح هم که دیگر مهم نیست. چون می‌دانند در بین مسئولان و حتی مردم، کسی سر به هوا نیست، از فردا کسی متوجه تخریب نمی‌شود.

از آنجایی که میراث فرهنگی معمولا به موقع و از همان لحظات اولیه تخریب، متوجه ماجرا می‌شود، اینجا هم سریعا خودش را به محل رساند. بعد متوجه شد تنها کاری که از دستش برمی‌آید غصه خوردن است و نظارت بر حسن انجام کار! ضمن آنکه چون از هر پنج نفر، حداقل چهار نفر احساس می‌کنند میراث فرهنگی فقط شامل چند تا بنای درشت در شهرهای درشت‌تر می‌شود، مجدانه به تلاش خودشان ادامه دادند.

حسینیه ارشاد قبل از تخریب
حسینیه ارشاد قبل از تخریب

سنگ تمام در تخریب حسینیه ارشاد

از خدا چه پنهان، از شما هم پنهان نیست واقعا هم تا صبح سنگ تمام گذاشتند و کامل تخریبش کردند. نکته مهم در این فعالیت‌های تخریبی این است که خلاف همه اقدامات فوری، ساعت نمی‌شناسد و اغلب هم شب در وقت اضافه رخ می‌دهد.

همین هم موجب شد تا میراث فرهنگی نتواند برای اطلاع از تخرب حسینیه ارشاد با یگان حفاظت تماس بگیرد. درست است که مسئولان شهری، برای تلاش شب و روز نمی‌شناسند، اما یگان حفاظت فرق شب و روز را می‌داند و شدیدا هم شب هوا تاریک است! به همین خاطر خودشان را راحت کردند و تماس برقرار نشد که حتی بتوانند این حرف‌ها را بزنند. به خاطر همین من خودم دیالوگ بینشان را نوشتم که نباید چندان تفاوت کند.

طرح مرمت حسینیه ارشاد
طرح مرمت حسینیه ارشاد

البته خبر خوش این است که طرح مرمت این بنا هنوز موجود است و در یکی دو تا سیستم کامپیوتری مشاهده شده است. فقط حالا که مسئولان می‌خواهند از نو بسازند، حداقل هفت، هشت طبقه‌ای احداث کنند که به زحمتش بیارزد. یکی از طبقاتش را هم اجاره دهند کافی است تا خودش خرج خودش را درآورد و چه بسا بتواند برای بقیه بناهای تاریخی همان منطقه هم بودجه تامین کند. ضمناً فرایند شماره ثبت ملی‌اش فراموش نشود. تا آن شماره آماده شود، کل این هفت هشت طبقه ساخته شده و برای نصب روی دیوار آن آماده می‌شود. اثر فرهنگی تاریخی به شماره ثبت ملی‌اش زنده است.

پایان پیام

کد خبر : 107098 ساعت خبر : 11:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=107098
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات