اکالیپتوس گیاه غیربومی جزیره کیش با خواص استثنایی ضدعفونی کننده

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ گیاه اکالیپتوس در دسته درختی‌ها جای دارد.

مشخصات گیاه

نام: اکالیپتوس

نام علمی:  Eucalyptuses

نام محلی: صمغ آبی

خانواده: سوزنی برگ‌ها

پراکنش: به عنوان تزئین در بولوارها و باغ‌ها.

روش تکثیر: کاشتن بذر یا قلمه

گیاه شناسی اکالیپتوس

این گیاه در جزیره کیش به همین نام معروف است و از جمله درختان غیربومی است. این درخت بومی استرالیا و جزایر تا زمانی است که در شمال و جنوب آفریقا، جنوب اروپا،‌ هند و جنوب ایران به راحتی کشت می‌شود. درخت صمغ آبی، درخت پوست چسبناک نام‌های دیگر آن است. اکالیپتوس را درخت تب و نوبه هم می‌نامند.[۱] درختی است به ارتفاع ۵ تا ۸ متر با شاخه هایی عمدتاً آویزان و برگ‌های سوزنی‌شکل به رنگ سبز مات یا سبز کمرنگ تنه‌ای با پوست صاف که پوسته آن به راحتی کنده شده و از تنه جدا می‌شود.

برگ‌های گیاه اکالیپتوس حاوی اکالیپتول است (که نوعی روغن است) یک عنصر فعال شیمیایی ـ‌ پزشکی است و ماده‌ اولیه تهیه‌ پماد ترموراب است. وجود خاصیت شیمیایی این روغن باعث می‌شود که اگر گرمایی به درخت اکالیپتوس برسد پس از چند دقیقه به حالت انفجاری آتش بگیرد.[۲]

قسمت‌های داروئی

برگ

مصارف دارویی

برگ‌های اکالیپتوس خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدانقباض داشته و محرک و خوش‌بو کننده است. روغن اوکالیپتوس به عنوان ضدعفونی کننده و محرک قرقره می‌شود و دارای خواص ضد مالاریا است.

از بخور اکالیپتوس در سونا به منظور تلطیف پوست و نرمی تنفس استفاده می‌شود.

روغن اوکالیپتوس در درمان سلِ ریوی، حصبه و تب‌های متناوب مصرف خوراکی دارد و برای درمان سرمـا‌خـوردگی به صورت استنشـاقی یا بخور استفاده می‌شود. برای رفع ناراحتی‌های گلو به صورت پماد کاربرد موضعی دارد.[۳]

مصرف بیش از حد دارو سبب التهاب کلیه‌ها،‌ فشار بر سیستم عصبی و بدلیل بوی تند احتمالاً موجب  قطع تنفس می‌شود به همین دلیل باید در مصرف خوراکی دارو خیلی دقت کرد.

اشکال دارویی

 عصاره‌ روغنی به صورت پماد، شیره، کاربرد استنشاقی و بخور.

پانوشت:

۱) قره گزلو، غلامحسین ، خواص میوه هاو سبزیها، ص ۳۰

۱) روغن اکالیپتول در اثر گرما منبسط شده و در اثر ترک خوردن برگ راهی برای جاری‌شدن به خارج از برگ پیدا می‌کند وخاصیت قابل اشتعال روغن باعث آتش گرفتگی درخت می‌شود.

۲) گرچه مصرف داروی حاصل از اکالیپتوس ممکن است موجب قطع تنفس شود ولی استفاده از پماد ترموراب برای جلوگیری از سرفه در افراد سرماخورده در ناحیه گلو مصرف موضعی دارد.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

Kish is an island in the Persian Gulf, off the southern coast of Iran

پایان پیام

کد خبر : 107860 ساعت خبر : 1:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=107860
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات