سیزده‌ متر برف در ارتفاعات الیگودرز لرستان بحران آفرید و باعث زمین لغزش شد

سیزده‌ متر برف در ارتفاعات الیگودرز لرستان بحران آفرید و باعث زمین لغزش شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بارش سنگین برف طی روز‌های پایانی دی‌ماه موجب رانش زمین در جاده الیگودرز به شول‌آباد و تخریب جاده در حدود ۳۰۰ متر شده بود.

بنا بر تشخیص کارشناسان راهداری لرستان دلیل این رانش شسته‌شدن خاک و سنگینی برف بوده است که در مسیر جاده به شش متر و در ارتفاعات تا ۱۳ متر می‌رسید.

بر آورد کارشناسان این بود که بر اثر این رانش حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب خاک وارد دره شده است و به همین دلیل مسیر رودخانه مسدود شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری پس از این حادثه اعلام کرد این زمین لغزش موجب مسدود شدن راه ۱۵۰ روستای زز و ماهرو با جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر شده است.

سیزده‌ متر برف در ارتفاعات الیگودرز لرستان بحران آفرید و باعث زمین لغزش شد

البته در مناطقی از این ارتفاعات تردد از راه سپیددشت امکان‌پذیر بود. با تلاش نیروهای راهداری یک مسیر انحرافی در حدود ۲۲۰۰ متر در طول یک هفته باز شد و ارتباط تا حدودی برای کمک‌رسانی به روستاها برقرار شد.

یکی از مسائلی که آن زمان مطرح شد این بود که احتمال دارد در صورت برگشت آب، سد بالا دست پر شده و مجتمع پرورش ماهی ۳۵۰ تنی و ساختمان راهداری را تخریب کند.

همچنین امکان دارد در صورت پر شدن سد دیوار هایل که سد بر روی آن است تخریب‌شده و پس از آن طغیان سد و رودخانه به یک مجتمع هزار تنی و ۴ روستا و همچنین تأسیسات پروژه قم‌رود آسیب جدی وارد کند که با رهاسازی آب سد این خطر برطرف شد.

ساکنان بخش‌های مرتفع شهرستان الیگودرز هرسال با چنین حوادثی مواجه هستند. رانش زمین و بسته‌شدن راه‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان اهالی این بخش‌ها را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کند.

گاهی بسته شدن راه‌های ارتباطی، انتقال غذا و ملزومات زندگی را هم غیرممکن می‌کند. در گزارشی که پایگاه خبری گلونی از این شهرستان منتشر کرد، شرح داده شد که اهالی، در این مواقع مجبور به شکار حیوانات وحشی و انواع پرندگان می‌شوند که خسارت فراوانی را به حیات وحش وارد کرده است.

پایان پیام

کد خبر : 112911 ساعت خبر : 2:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=112911
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سختی زمستان و سرماش برای مردم منطقه است اما آبش، میره برای مردم کویر. سختی زمستانو به جان میخریم تا در تابستان آب داشته باشیم نه اینکه پول بدیم و با تانکر برامون آب بیارن