قطع شدن ۱۱۶ درخت بلوط در منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان در زاگرس

قطع شدن ۱۱۶ درخت بلوط در منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان در زاگرس

مناطق حفاظت شده این روزها بیش از پیش مورد دست اندازی متخلفان قرار می‌گیرد. حالا که زمین گران شده و فعالیت های گردشگری بی ضابطه مورد استقبال اقشار پردرآمد قرار گرفته است همه به دنبال ویلاسازی در مناطق بکر وزیبای طبیعی هستند تا پول بر پول بگذارند.

حالا از قطع شدن ۱۱۶ درخت بلوط در منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان در زاگرس خبر می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، از اسکان نیوز: در حالی که فعالان محیط زیست لرستان خبر از قطع شدن ۱۱۶ درخت بلوط در منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان در زاگرس می دهند مدیراین منطقه می‌گوید که این قلع و قمع، اتفاق جدیدی نبوده و چند ماه پیش رخ داده است.

فعالان محیط زیست اما تاکید دارند که میزان تخریب‌ها و تصرف‌ها در منطقه فوق که از نقاط ارزشمند اکوسیستمی در لرستان است بسیار زیاد شده و می رود تا این ثروت ملی حفاظت شده را با چالش های جدی مواجه کند.

احسان پارسا فعال محیط زیست لرستان در اینباره به اسکان نیوز می گوید:« بنده مستندات فراوانی درباره قطع شدن ۱۱۶ درخت بلوط دارم.

هم از تک تک درختان عکس گرفته‌ام و هم فیلم. اگر چه مسوولان منطقه در پاسخ به پرسش ما گفته‌اند که قطع این درختان مربوط به ماه‌ها پیش است؛

اما همین جا باید بگویم که این رخداد مربوط به هر تاریخی که باشد یک تخلف است و مسوولان منطقه باید درباره آن پاسخ بدهند و آنرا پیگیری کنند.»

او افزود:« بنده از مسوولان منطقه می‌پرسم گیریم که شما درست می گویید و قطع این درختان مربوط به ۶ ماه پیش است؛

آیا اگر مربوط به گذشته است نباید پاسخگو باشند که چرا قطع شده؟ آیا در منطقه حفاظت شده می شود درخت قطع کرد؟ مجوزش را چه کسی صادر می‌کند و بر چه اساسی؟»

این فعال محیط زیست در ادامه گفت:« محلی که در آن ۱۱۶ اصله درخت قطع شده با محیط بانی، فقط ۳ یا ۴ کیلومتر فاصله دارد. چطور می شود محیط بان ها در آن منطقه صدای اره برقی یا تبر را نشنیده‌اند؟

در ۳ کیلومتری محیط بانی با اره برقی یا تبر، آنهمه درخت را قطع کرده‌اند و محیط بان ها صدای آنها را نشنیده‌اند. مگر امکان دارد؟ مگر اینکه کسی در آنجا نبوده باشد.»

پارسا افزود:« مسوولان در پاسخ فعالان می‌گویند زمان قطع درختان شب بوده؛ درحالی که شب به دلیل سکوت، صدا بیشتر می‌پیچد و تا دوردست ها به گوش می‌رسد.»

او با اشاره به اینکه مسوولان منطقه می گویند چند درخت بیشتر قطع نشده است گفت:« فیلم و عکس‌های درختان بریده شده موجود است؛ دوستان بروند و دوباره در منطقه گشت بزنند و درخت‌ها را بشمارند تا ببینند خیلی بیشتر از چند درخت است؛

اگر چه حتی اگر یک درخت هم در مناطق ۴ گانه سازمان بریده شود باید پاسخگو باشند. با این همه ما شمردیم و اسنادش نیز اثبات می‌کند که درخت های قطع شده ۱۱۶ اصله هستند.»

این فعال محیط زیست همچنین با اشاره به محل قطع درخت گفت:« تاسف بارتر این است که قطع درخت در منطقه، برِ جاده اتفاق افتاده و در منطقه صعب العبود و دوری نبوده است و با این همه مسوولان منطقه متوجه نشده اند تا جلوی آنرا بگیرند.

تا جاده، فقط ۲-۳ دقیقه فاصله هست و جای دور از دید و در نقطه کوری نبوده که بگوییم از چشم ماموران محیط بانی دور مانده است.»

قطع شدن ۱۱۶ درخت بلوط در منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان در زاگرس

خسرو بهلولی مسوول منطقه حفاظت شده اشترانکوه اما در گفت وگو با اسکان نیوز می گوید این قطع درخت مربوط به چند ماه پیش است و حادثه جدیدی نیست که این همه سروصدا در اطراف آن راه انداخته اند.

او می گوید:« ما در هر شرایطی حافظ محیط زیست هستیم و بیداریم. تقاضا می کنم افراد قبل از تحقیق درباره اقدامات انجام شده از سوی ادارات متولی، از اقدام به نشر مطالبی که سبب تشویش اذهان عمومی و زمینه ساز بی اعتماد کردن مردم نسبت به متولیان امور می شود، خودداری کنند.»

بهلولی تاکید کرد:« بی شک پاسخگوی قطع و از بین رفتن درختان تک تک افرادی هستند که به حفاظت از محیط زیست اهمیت نمی دهند.

من نشردهندگان این مطلب را به دیدن زخم پاهای محیط بانان، صورت های آفتاب سوخته و پاهای یخ زده در برف ایشان، شنیدن رکیک ترین دشنام هایی که این حافظان طبیعت هنگام انجام وظیفه می شنوند و دیدن درگیری های فیزیکی ایشان برای حفاظت از زیست بوم ایران دعوت می کنم.»

او می افزاید:« مشاهده اینستاگرام شخصی اینجانب نشان می دهد که عکس همین محل، در زمان وقوع این جرم نابخشودنی با شفافیت نشر داده شده است.

با این همه اداره حفاظت محیط زیست اشترانکوه ضمن پیگیری با قدرت هر گونه تخلف زیست محیطی و ارجاع پرونده هر گونه تخلفی به مراجع قضایی، توضیحات لازم را نیز در اینباره می دهد و پاسخ گو هست.»

اقدامات کامل قضایی

قطع شدن ۱۱۶ درخت بلوط در منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان در زاگرس

رییس منطقه حفاظت شده اشترانکوه درباره قطع درختان گفت:« قطع اشجار در مسیر درب آستانه دو ماه قبل بلافاصله پس از اطلاع از قطع درختان اینجانب در معیت فعالان محیط زیست دورود در محل حاضر شده و با تاسف مشاهده کردیم که تعدادی درخت در منطقه قطع شده است.

اینکه این درختان با چه هدف و منظوری قطع شده بودند هنوز برای من جای سوال است، زیرا در کنار جاده و دقیقا در محل گردشگری شهرستان دورود قطع شده و نوع قطع درختان نشان می‌داد که به نظر نه برای زغال گیری بریده شده‌اند و نه برای تبدیل اراضی!

با این وجود این اداره ضمن انتشار خبر موثق این موضوع در برخی رسانه‌ها؛ کاملا شفاف توضیحات لازم را به اطلاع مردم شریف رسانده و در اقدام اجرایی و قضایی، با انجام تحقیقات محلی و پشتیبانی و حکم دادستان محترم دورود، اقدام به بازرسی منازل و اماکن مورد ظن نموده و پیگیری کامل برای مبارزه با این موضوع به عمل آمده است.»

قطع شدن ۱۱۶ درخت بلوط در منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان در زاگرس
قطع شدن ۱۱۶ درخت بلوط در منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان در زاگرس

بهلولی درباره جاده کشی در “منطقه حفاظت شده اشترانکوه” نیز گفت:« محدوده “دره اسپر” به لحاظ نقشه کاداستر منابع طبیعی، جزو اراضی زراعی با مالکیت شخصی است و استعلام این اراضی از اداره منابع طبیعی اخذ شده و جز اراضی مستثنیات محل است.

جاده دسترسی نیز از قدیم الایام برای اراضی کشاورزی و باغات بالادست وجود داشته است که در سال های ۸۹ و ۹۴ نیز پاکسازی آن انجام گرفته است.

اینکه اداره حفاظت محیط زیست “منطقه حفاظت شده اشترانکوه” به تبع اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با چه میزان حساسیت پیگیر جلوگیری از تصرف اراضی ملی و تخریب است را باید از پرونده های مطرح در دادگاه و افرادی که به جرم کوچک ترین دست درازی ها به اراضی ملی محکوم به زندان و رفع تصرف شده اند پرسید.»

بهلولی با تاکید بر جلب مشارکت مردمان محلی در حفاظت و مدیریت مناطق حفاظت شده گفت که پرونده در دست بررسی است.

قطع شدن ۱۱۶ درخت بلوط در منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان در زاگرس

منطقه حفاظت شده اشترانکوه

“منطقه حفاظت شده اشترانکوه” منطقه‌ای کوهستانی در استان لرستان با وسعت ۱۰۶۶۰۷ هکتار در سال ۱۳۴۹ حفاظت شده اعلام شد. این منطقه با بارندگی متوسط سالیانه ۵۰۰ تا ۹۰۰ میلی متر، دارای اقلیم‌های مدیترانه‌ای معتدل تا مرطوب سرد است که چشم اندازی ویژه و زیبا را در حوالی ایجاد کرده است.

دریاچه گهر که یکی از دریاچه‌های کوهستانی خاورمیانه است در ارتفاع ۲۴۰۰ متر در این منطقه قرار گرفته است. اشترانکوه از تنوع زیستی گیاهی و جانوری بسیار بالایی برخوردار است، ۶۰۰ گونه گیاهی و ۲۷۴ گونه جانوری در منطقه شناسایی شده‌اند. که ۶۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده در منطقه حفاظت شده استرانکوه ۶۸ گونه آن انحصاری منطقه است.

پوشش گیاهی منطقه شامل گونه‌های بلوط ایرانی، اُرس، بادام کوهی، گلابی وحشی، زالزالک، گون، درمنه، بومادران، آویشن، سریش ایرانی، لاله واژگون، کما، کلاه میرحسن، پونه اشترانکوهی، میخک اشترانکوهی و جانوران مهم منطقه شامل قوچ و میش، بز پازن، خرس قهوه‌ای، پلنگ ایرانی، گربه وحشی، کفتار، روباه، گرگ، کبک دری، کبک، عقاب طلایی، دلیجه، بحری، شاهین، چکاوک، سهره طلایی، سهره‌ پیشانی سرخ، سهره‌ی نوک بزرگ، چلچله دمگاه سفید، سار صورتی، سار، خوتکا، لک‌لک سفید، جی جاق، بزمجه بیابانی، لاک‌پشت مهمیزدار و … است.

تنوع زیستی گیاهی و جانوری بالا و وجود دریاچه گهر و دیگر چشم‌انپازهای طبیعی، زمینه دست اندازی ویلاسازان متخلف و متصرفان به منطقه شده است؛

به گونه ای که برخی با فشار و لابی سعی در تصرف بخش هایی از این منطقه بکر و ارزشمند طبیعی دارند و هر روز با فنس کشی، جاده کشی و قطع درخت برای تملک بخش‌هایی از این منطقه اقدام می کنند.

گزارش از: الهه موسوی

پایان پیام

کد خبر : 115148 ساعت خبر : 1:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=115148
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات