غواصان کیش به چه چیزی شهرت داشتند و غذای غواص در طول کار چقدر است؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شهرت غواصان کیش برای چیست و غذای غواص در طول کار چقدر است؟

شهرت غواصان کیش

پیرمردها می‌گویند فقط محار و مروارید کیش معروف نبودند. همیشه غواص‌های کیش هم از نظر قدرت و مهارت معروف بودند و ناخداهای لنج‌های صیادی برای بکار گرفتن آنها رغبت زیادی از خود نشان می‌دادند.

بعضی سال‌ها که در کیش محار کم بود. و یا غواص‌ها برای کار به کشورهای جنوبی خلیج فارس مهاجرت می‌کردند، ناخداها وقتی از حضور غواص‌های کیشی مطلع می‌شدند، برای استخدام کردن آنها با هم درگیر می‌شدند و نهایتاً ریش سفیدان غواص‌های کیش را بین لنج‌های مختلف تقسیم می‌کردند.

شهرت غواصان کیش

غذای غواص‌ها در طول کار

می‌گویند «غواص مثل الطیر گناس» یعنی غواص مانند مرغ شکارچی است.

همانطور که پرندگان شکارچی در هنگام سیری نمی‌تواند به شکار برود، غواص نیز نباید با شکم گرسنه به صید بپردازد، سیری باعث می‌شود که از تحرک لازم برای صید برخوردار نباشد، آنها هر روز صبح، قبل از شروع کار فقط یک فنجان قهوه و یکی دو عدد خرما می‌خورند و به داخل آب می‌روند.

بعد از سه ـ چهار ساعت کار، یا کمتر از آن، موقعی که لنگر کشیده و بخواهند لنج را کمی جابه جای کنند.

ناخدا داد می‌زند «فوق! فوق تعل ریگو» یعنی بیایید بالا صبحانه بخورید.

غواصان کیش و صبحانه آنها

اما صبحانه غواص‌ها در این زمان نیز بیش از پنج ـ شش عدد خرما و حداکثر سه فنجان چای نیست. بعضی‌ها همین مقدار را هم نمی‌خورند، چون زیر آب اذیت می‌شوند.

فقط بعد از پایان صید روزانه (حدود ظهر یا کمی بعد از آن) غواص‌ها می‌توانند شکمشان را سیر کنند.

شهرت غواصان کیش

صید همزمان لنج‌ها در یک صیدگاه و غواصان کیش

صیادان کیش عمیقاً اعتقاد دارند که روزی هر کسی نزد خداوند است، از این رو هیچ‌گاه با دیدن لنجی دیگر که در کنار آنها به صید می‌پردازند رو ترش نمی‌کنند.

حتی در آب‌های ناآشنا و بخش‌های عمیق دریا از مجاورت با لنج‌های صیادی دیگر احساس امنیت می‌کنند. چون در صورت بروز اتفاق ناگوار می‌توانند به کمک هم بروند.

غواصان کیش

تنها اصلی که لنج‌های مجاور هم در یک صیدگاه باید مراعات کنند این است که پشت سر لنج لنگر نیاندازند. زیرا هر لنج بعد از برداشت محارهای اطراف لنج، لنگر را کشیده وکمی به عقب می‌رود.

در واقع لنجی که در پشت سر لنج دیگر قرار می‌گیرد او را وادار به تغییر مسیر خواهد کرد که در این صورت مدتی از وقت آنها تلف می‌شود.

مطالب بیشتر از: بررسی صید مروارید در جزیره کیش(دُر معیشت)؛ مرضیه محمّدی،نادر کریمی، نوشین قاسمی وش

غواصان کیش

پایان پیام

کد خبر : 115771 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=115771
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات