ریسک کسب و کارها و رد پای آب که ابزاری است برای ارزیابی این ریسک

ریسک کسب و کارها و رد پای آب که ابزاری است برای ارزیابی این ریسک

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران جزوه‌ای منتشر کرده است با نام رد پای آب: راهگشا یا مانع؟

این مقاله ترجمه‌ای است از:

Water footprint: Help or hindrance? Chapagain, A.K. and Tickner, D. 2012. Water Alternatives 5(3): 563-581

این ترجمه را در چند بخش در گلونی بخوانید:

 رد پای آب، ابزار ارزیابی ریسک کسب و کارها

گسترش سریع و فزاینده استفاده از تحلیل رد پای آب در شرکت‌های چندملیتی حاکی از آن است که می‌تواند ابزار مفیدی برای شناخت و درک ریسک‌ها و اثرات کسب و کار مرتبط با آب باشد. برخی شرکت‌ها با همکاری سازمان‌های غیر دولتی و پژوهشگران، تحلیل‌ رد پای آب را برای درک بهترین شیوه استفاده از آن آزموده‌اند.

برای نمونه شرکت M & S (عمده‌فروش مواد غذایی و لباس در انگلستان) در ابتدا تصمیم به بررسی رد پای آب تمام محصولات غذایی خود گرفت.

با این همه، این شرکت با WWF برای کاربرد ابزار فیلتر ریسک آب[۱] برای دست‌یافتن به نگاهی استراتژیک‌تر درباره اولویت‌های سرمایه‌گذاری در اقدامات تخفیف ریسک همکاری کرد.

 رد پای آب، ابزار ارزیابی ریسک کسب و کارها

این کار به یک فهم سودمندتر درباره ریسک‌ها و اثرات استراتژیک در این کسب و کار، و صرف زمان و منابع بسیار کمتر در مقایسه با ارزیابی تمام محصولات غذایی منجر شد.

تجربه شرکت SABMiller در استفاده از تحلیل رد پای آب ثابت کرده است که می‌تواند در کمک به مدیران عملیاتی این شرکت در فهم اینکه بخش قابل توجهی از ریسک‌های آب متوجه این کسب و کار فراتر از حصار کارخانه قرار می‌گیرد مفید باشد.

در مورد شرکت SAB (شاخه آفریقای جنوبی)، تحلیل رد پای آب در تولید آبجو نشان داد که ۳/۹۸ درصد کل رد پای آب، به رشد گیاه در آفریقای جنوبی ارتباط دارد.

با این درک جدید، شرکت SAB انگیزه یافت تا همکاری‌های جدیدی را با ذینفعان، با هدف پرداختن به مسائل کمیابی آن در ناحیه مدیریت آب Gouritz شکل دهد.

در این ناحیه، ریسک‌هایی متوجه زنجیره تأمین رازک و نیز سایر مصرف‌کنندگان آب و اکوسیستم‌های آب شیرین است.

در حالی که تحلیل رد پای آب می‌تواند به شرکت‌ها برای درک ریسک‌های مرتبط با آب کمک کند، هیچ اطلاعاتی درباره اقدامات بالقوه برای پرداختن به این ریسک‌ها به دست نمی‌دهد.

از این زاویه، شرکت‌ها نیاز دارند درک کنند که منافع کسب و کار و بررسی اثرات کسب و کار، بیشتر با پاسخ‌های آنها به ریسک‌های مرتبط با آب سنجیده می‌شود تا با این واقعیت ساده که ارزیابی رد پای آب را انجام و انتشار دهند.

ابزارها و راهنماهای دیگری برای کمک به شرکت‌ها برای درک چگونگی تعامل با طیفی از ذینفعان به منظور پیشبرد اقدامات آب متناسب با شرایط که بتواند به نفع جوامع محلی و اکوسیستم‌ها و نیز کاهش ریسک‌های کسب و کار باشد طراحی شده است.

 رد پای آب، ابزار ارزیابی ریسک کسب و کارها

«ریسک مشترک» از مفهوم‌های کلیدی به شمار می‌آید و بازتاب این واقعیت است که برای دولت‌ها، جوامع محلی، اکوسیستم‌ها و کسب و کارها، تمام ریسک‌های مرتبط با آب نهایتاً ریشه در ریسک‌های فیزیکی مرتبط با تنش در منابع آب (کمیت و کیفیت) یا ناتوانی سامانه‌های تأمین دارند.

از این رو، حوزه‌هایی از ریسک‌های مشترک وجود دارد که فرصت‌هایی را برای همکاری و همیاری در مدیریت اثربخش و پایدار منابع آب فراهم می‌آورد.

این موضوع به ویژه زمانی به جا است که هم دولت و هم مدیران کسب و کار، نگاه بلندمدت‌تری درباره ضروریات مرتبط با خودشان اتخاذ می‌کنند.

در حال حاضر تنها شمار کوچکی از به اصطلاح اقدامات «پاسداری آب» وجود دارد که به ریسک‌های مشترک مرتبط با آب در قالب کنش‌‎هایی فراتر از مرز کسب و کار  می‌پردازد.

تا امروز شواهد اندکی از نتایج این دست اقدامات، از نظر تغییرات در سیاست و راه و رسم مدیریت منابع آب در نتیجه مشارکت کسب و کار وجود دارد.

البته این وضعیت ممکن است با گذشت زمان، به نسبتی که شرکت‌های بیشتری به این قبیل ریسک‌های مشترک می‌پردازند و اقدامات پخته‌تر می‌شود تغییر کند.

اگر چنین شود، مهم است که نتایجی از این دست و نقش شرکت‌ها در تحقق آنها نقادانه بازبینی شود.

[۱] Water Risk Filter

پایان پیام

سایر بخش‌های این مقاله را اینجا بخوانید.

کد خبر : 116442 ساعت خبر : 3:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=116442
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات