رانش زمین در کمین لرستانی‌ها

رانش زمین در کمین لرستانی‌ها

به گزارش پایگاه خبری گلونی میلاد فاتحی قهفرخی – معاونت اجرایی سازمان نظام مهندسی استان لرستان نوشت: بارش‌های شدیدی که در دوهفته گذشته در استان لرستان داشتیم علاوه بر آب‌گرفتی و خسارت‌های زیادی که در شهرها و روستاها برجا گذاشت موجب سستی خاک هم شده است.

نفود باران به لایه‌های خاک موجب رانش زمین می‌شود. رانش خطری به‌نسب بیشتر از هر بلای طبیعی می‌تواند داشته باشد. به‌طوری که امکان دارد در اثر یک رانش روستایی به‌کلی کحو شود و یا در اندازه‌های بزرگ‌تر، شهری را ویران کند.

حالا خطر رانش در شهرستان خرم‌آباد موجب شده روستاهای زیادی تخلیه شوند.

در بخش زاغه اهالی روستاهای گرماوله بالا، طالقان و بخشی از زردآباد باید در اسرع وقت خانه‌های خود را ترک کرده و به نقاط امن بروند.

در بخش مرکزی نیز ساکنان روستاهای رباط دولتشاه، رباط نمکی، حیدرآباد و دولت‌آباد باید خانه‌های خود را ترک و تخلیه کرده تا از خطر رانش زمین در امان بمانند.

عکس‌های راضیه ویسکرمی:

معمولاً رانش زمین در مناطق کوهستانی، جاده‌های خاکی و جاده‌هایی که ازیک‌طرف به لبه دره یا سدهای خاکی منتهی می‌شود، بیش از سایر نقاط است.

در مورد رانش زمین بیشتر بدانید:

 

حرکت توده‌ای مواد تشکیل‌دهنده زمین از یک شیب به سمت پایین را رانش یا زمین‌لغزه می‌نامند.

علت اصلی رانش زمین، سست بودن بافت خاک و نفوذ باران‌های سنگین به داخل آن است.

در این واقعه، توده‌های رسوبی و سنگ‌های سست میان خاک همراه آب باران همچون رودخانه‌ای از گل‌ولای یا لجن به حرکت درمی‌آید و به‌سوی نقاط پایین‌دست، بزرگراه‌ها و جاده‌های خاکی روان می‌شود و همچون بهمن بدون هیچ هشداری تا چند کیلومتر از نقطه شروع خود دور و حجم آن هرلحظه افزایش می‌یابد و موجب مسدود شدن راه‌های ارتباطی و ریزش ساختمان‌ها می‌شود.

علائم هشداردهنده وقوع رانش زمین

در زمان بارش‌های سنگین بخصوص در مناطق کوهپایه‌ای به هرگونه تغییری در چشم‌اندازهای اطراف توجه کنید.

جاری شدن چشمه‌هایی از میان تپه‌های خاکی و روان شدن رودخانه‌ای از گل‌ولای، گل‌آلود شدن آب رودخانه، افزایش و کاهش حجم آب رودخانه، ترک‌خوردگی عرض جاده، کج شدن درختان، ریزش سنگ و خاک از کوه، برآمدگی زمین در پایین‌دست نواحی شیب‌دار، شنیدن صداهای غیرطبیعی، تغییر شیب در یک‌جهت و احساس آن هنگام راه رفتن روی زمین و شنیدن صداهایی که حکایت از حرکت گل‌ولای دارد همگی دال بر قریب‌الوقوع بودن رانش است.

چه باید کرد؟

به‌محض این‌که با علائم وقوع رانش مواجه شدید به‌سرعت منطقه را ترک کنید.

خارج شدن از مسیر جریان گل‌ولای ناشی از زمین‌لغزش، بهترین اقدام است.

همیشه احتمال رانش مجدد وجود دارد.

هنگام رانندگی در زمان دور شدن از منطقه دچار رانش بسیار مراقب باشید. دیوارهای خاکی کنار جاده بسیار در معرض لغزش زمین هستند.

اگر در نزدیکی نهر، کانال آب یا رودخانه زندگی می‌کنید و متوجه هر نوع افزایش و کاهش سطح آب و گل‌آلود شدن آن شدید، آگاه باشید این از نشانه‌های لغزش قسمت بالای رودخانه است. پس بی‌درنگ و بدون اتلاف وقت بدون این‌که برای برداشتن چیزی معطل شوید، محل را ترک کنید.

اگر فرصت پناه بردن به‌جای امنی ندارید، داخل خانه بمانید و در صورت امکان به طبقات فوقانی ساختمان بروید و در کنار یا زیر میز یا مبلمان محکم پناه بگیرید چون احتمال سست شدن پایه‌های ساختمان و ریزش و آوار وجود دارد.

برای کمک به افرادی که در جریان رانش دچار آسیب شده‌اند یا گیر افتاده‌اند با نیروهای امداد و نجات هلال‌احمر و شماره تلفن ۱۱۲ یا آتش‌نشانی و پلیس و سایر سازمان‌های امداد دولتی تماس بگیرید.*

پایان پیام

کد خبر : 118712 ساعت خبر : 4:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=118712
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات