باستان شناسان نقاشی‌های دیواری بر روی ‌غاری واقع در کرواسی کشف کردند

باستان شناسان نقاشی‌های دیواری بر روی ‌غاری واقع در کرواسی کشف کردند. محققان معتقدند قدمت این آثار به ۳۰ هزار سال پیش باز می‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از لایوساینس، با این‌که نقاشی‌های دیواری غاری در اروپای غربی به وفور دیده می‌شود، این اکتشاف اولین نقاشی دیواری غار با این قدمت است که تاکنون در شبه جزیره «‌بالکان‌» یافت شده است.

باستان شناسان

نقاشی‌های سرخ این غار که تصویر یک گاومیش و یک بز کوهی را به نمایش می‌گذارد، ممکن است ۳۰ هزار سال پیش خلق شده باشند.

«‌جین کلاتس» مورخ فرانسوی، در خصوص این اکتشاف بیان کرد: «این رویداد یک اکتشاف مهم محسوب می‌شود؛ چراکه این اکتشاف در منطقه‌ای رخ داده که تاکنون هیچ یافته مشابهی در آن دیده نشده بود. با توجه به نقاشی‌های موجود، قدمت این آثار بدون شک به عصر سنگ پسین باز می‌گردد.»

نقاشی‌های این غار به طور کامل سالم باقی نمانده‌اند. در برخی قسمت‌ها، این نقاشی‌ها زیر لایه‌های سنگواره‌های کربنات کلسیم مدفون شده‌اند.

این نقاشی درون غاری با عمق ۱۱۰ متر کشف شده‌اند. طی عصر سنگ پسین، آب و هوای اروپا نسبت به حال حاضر بسیار سردتر و سطح آب دریاها نیز پایین‌تر بود. بنابراین هر کسی که در این غار پناه می‌گرفت می‌توانست رود بزرگی را که راستای دشت وسیعی (جایی که دریای آدریاتیک در حال حاضر در آن واقع است)، مشاهده کند.

«روئیز ردوندو» باستان‌شناس دانشگاه «ساوت‌همپتون» درباره این اکتشاف بیان کرد: «به عنوان یک باستان‌شناس هدف اصلی ما، منحصراً تحقیق و بررسی خود این نقاشی‌ها نیست، بلکه کسب اطلاعاتی درباره جوامع و افرادی که این آثار را خلق کرده‌اند، است.»

غارنگاره یا نقاشی غار گونه‌ای نقاشی بر روی دیوارهای غار است که در دوران پیشاتاریخ مرسوم بوده. قدیمی‌ترین نقاشی‌هایی از این دست در اروپا قدمتی ۳۲٬۰۰۰ ساله دارند و مربوط به فرهنگ اوریگنشن هستند.

منظور اصلی از کشیدن غارنگاره‌های دوران پارینه‌سنگی نامشخص است.

شواهد نشان می‌دهند که آن‌ها تنها نوعی تزئین محل زندگی در غار نبوده‌اند چرا که غارهایی که این نقاشی‌ها در آن‌ها یافت شده‌اند، محل زندگی انسان نبوده‌اند.

این نگاره‌ها همچنین بیشتر در مناطقی از غارها کشیده شده‌اند که دسترسی به آن‌ها آسان نبوده است.

بعضی نگره‌ها این نقاشی‌ها را مرتبط با آداب آیینی یا مذهبی می‌دانند حال آنکه دیگر نگره‌ها آن‌ها را روشی برای برقراری ارتباط می‌شناسند.

پایان پیام

کد خبر : 119107 ساعت خبر : 2:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=119107
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات