توضیحات مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت درباره گفته‌های علیرضا زاکانی در سلام صبح بخیر

توضیحات مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت درباره گفته‌های علیرضا زاکانی در سلام صبح بخیر

به دنبال حضور علیرضا زاکانی نماینده ادوار مجلس در برنامه صبحگاهی شبکه سه و مطرح کردن مسائلی در خصوص عملکرد بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه روز پنجشنبه، امروز دوشنبه ۳ تیر کسری نوری مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت به «سلام صبح بخیر» آمد و توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، روابط عمومی «سلام صبح بخیر»نوشت: وی در ابتدا با بیان اینکه در صنعت نفت چه در میان موافقان سیاست‌های فعلی وزارتخانه چه مخالفان، اساتید و متخصصان زبده‌ای وجود دارند که درباره مسائل فنی محق هستند اظهارنظر کنند، تاکید کرد:

اما به دلیل مباحثی که در روز پنجشنبه مطرح شد برای تنویر افکار عمومی به برنامه آمدم. اظهارات زاکانی در دو بخش تقسیم می شود یک بخش کذب و خلاف واقع است بخشی هم متاسفانه افترا است. امیدواریم از سر بی اطلاعی باشد.

نوری افزود: برداشت از سخنان زاکانی اینگونه است که زنگنه و مدیران نفتی طول موج خود را با غربی ها هماهنگ می‌کنند و ایشان را به ایجاد انسداد در شرایط بحرانی کشور محکوم کردند. زاکانی به گونه‌ای سخن گفتند که انگار تفاهم نامه‌های بزرگ و قراردادهایی وجود داشته که قرار بوده تحول بزرگی ایجاد کند اما زنگنه همه این قراردادها را بهم زده است. فکر می‌کنم ایشان اگر لغو قرارداد برانکو با پرسپولیس را هم مطرح کردند داستان کامل می‌شد و این هم گردن آقای زنگنه می‌افتاد.

توضیحات مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت تصریح کرد: طرح این مسائل خارج از انصاف است. برخی می‌گویند زنگنه خسته است و انگیزه کار کردن ندارد از سوی دیگر طوری سخن می‌گویند انگار او فرد ابرقدرتی است که یک تنه می‌تواند جلوی تمام قراردادهای خاص را بگیرد و هرکاری دلش می‌خواهد بکند.

هم این حرفها متناقض است و هم مملکت حساب و کتاب دارد.

وی ادامه داد: آقای زاکانی در خصوص مبلغ ۲۵ میلیون یورو یکی از شرکت ها این مبلغ را ناچیز توصیف کرده بود. تاکنون که فعل مجرمانه‌ای اثبات نشده و مشغول پیگیری هستیم اما اگر روی اعداد کوچک حساسیت نباشد ممکن است بابک زنجانی ها متولد شوند.

نوری یادآور شد: ایشان گفت ۷۲ نفر از نمایندگان مجلس نامه ای درباره عملکرد زنگنه به سران قوا نوشتند که زنگنه پاسخی به آن نداده است. خطاب آن نامه به سران قوا بود و به زنگنه نبود که بخواهد پاسخ بدهد. با این اوصاف آقای مهندس زنگنه بعد از نامه یک نشست خبری گذاشتند ودر حضور ۶۰، ۷۰ خبرنگار به تک تک مباحث پاسخ دادند که در مجموع ۱۶ هزار کلمه در آن کنفرانس مطبوعاتی مطرح شده و به تمام آن موارد پاسخ داده شده است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت اضافه کرد: زاکانی گفت آقای زنگنه اعتقاد به خام فروشی دارد، این یعنی چه؟ وقتی سال ۷۶ زنگنه برای اولین بار وارد صنعت نفت شدند ارزش محصولات پتروشیمی چقدر بوده الان چقدر شده. ۱۲ میلیارد دلار ارزش صادرات نفتی ما است. ظرفیت پالایشی کشور ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه بوده و اکنون ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه است. برای بخش خصوصی هم فراخوان داده ایم و کسی پیشگام نشده است چون بسیار پرهزینه است.

وی افزود: زاکانی گفت ستاره خلیج فارس کار وزارت نفت نبوده است و ۷۰ درصد برای دولت قبل بوده است. در دولت قبل پیشرفت پروژه ستاره خلیج فارس طی ۸ سال، ۴۲ درصد بوده است که بخشی از آن مربوط به سفارش کالا بوده است. آن زمان قیمت نفت هم دست آنها را بازتر گذاشته بود.

با روی کار آمدن دولت جدید از آنجایی که این پروژه مشکلات مدیریتی عدیده ای داشت، ترکیب سهامداران تغییر کرد و بعد از آن کارها آغاز شد. ایشان فرمودند سپاه این پروژه را ساخت. دوستان عزیز ما در قرارگاه خاتم الانبیا دوستان ما و مثل بقیه پیمانکار هستند و پیمانکاران دیگری هم هستند. این صف بندی ها چه معنایی دارد؟

نوری درباره قرارداد با هند اظهار کرد: سرمایه گذاری در چابهار چه ربطی به وزارت نفت دارد؟ می رفتند کارشان را می کردند. اتفاقا در خصوص میدان گازی “فرزاد B” اینقدر که درباره هندی ها انعطاف داشته اند درباره دیگر پیمانکاران انعطاف نداشتند.

توضیحات مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت یادآورشد: درباره خط گاز پاکستان گفتند جلویش گرفته شده. در حالی که قرار بوده ما تا لب مرز لوله بکشیم و آنها هم از آن طرف به مرز نزدیک شوند اما ما به نزدیکی های مرز رسیده ایم اما آنها یک متر خط لوله نکشیده اند نخست وزیر پاکستان هم گفته تحریم ها مانع شده وما هوای عربستان را هم داریم.

وی درباره باطل شدن قرارداد چین توضیح داد: قرار بود چینی ها در میدان نفتی ۴۲ هزار بشکه را افزایش بدهند اما حالا کار را به ۲۸ هزار بشکه رساندند. به همین دلیل این کار را از آنها گرفتند و حالا ظرفیت را خودمان به بیش از ۵۰ هزار بشکه رساندیم.

همچنین استقبال از چین چه ربطی به وزارت نفت دارد؟ پروتکل تشریفاتی هر کشوری متفاوت است. ما هواپیما نداریم تعدادی هلی کوپتر قدیمی داریم که اگر بخواهید آن ها را هوا می کنیم.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت تاکید کرد: درباره روسیه گفتند که قرارداد سواپ را زنگنه لغو کرده اولا هیچ قرارداد نفت خامی مطرح نبوده ثانیا مهمان محترم برنامه شما اصلا متوجه نبودند سواپ یعنی چه؟ شما پرسیدید یعنی چه؟ گفت یعنی روسیه قرار بوده نفت ما را بفروشد و پولآن را به ما بدهد. سواپ معنای دیگری دارد واصلا چنین چیزی نبوده است.

نوری یادآور شد: چین، روسیه و هند شرکای استراتژیک ما هستند و ما تمام تلاشمان را برای گسترش همکاری ها می کنیم. قطعا نمی شود گفت وزارت نفت مرتکب هیچ خطایی نمی شود بالاخره مسائلی پیش می آید. ولی ما دنبال تفاهم و همکاری و رفاقت هستیم. بی خودی جنگ روانی راه نیندازیم.

وی افزود: زاکانی درباره پیشنهاد رویایی برزیل و شرکت چینی گفت. آقای زنگنه گفته بودند تمام هزینه های مطالعاتی پروژه چینی را می دهیم. اما چرا برزیل از آن سوی دنیا برای نفت سراغ ما بیاید؟ چرا از مکزیک و ونزوئلا بنزین نگرفته است؟

توضیحات مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت درباره گفته‌های علیرضا زاکانی

مدیر روابط عمومی وزارت نفت تاکید کرد: درباره همکاری با میادین مشترک عراقی هم زنگنه را عامل برهم خوردن همکاری دانستند. اما کجا عراق اعلام آمادگی کرده است؟! آخر یک برگ و سندی رو کنید. اکنون دو حجره در بازار هم بخواهند با هم معامله کنند دیگر کلامی نیست و آن را روی کاغذ می‌آورند. آخر یک برگ سند برای این حرف نشان بدهید. کشور عراق توسعه تمام میادین نفتی خود را دست معتبرترین و گردن کلفتترین کشورهای غربی داده است و با سرعت پیش می روند. همه دارند بر اساس منافع خودشان جلو می‌روند ولی ما خودمان را متهم می کنیم و دنبال قاتل بروسلی هستیم.

نوری در پایان به این سخن زاکانی که چرا در فاز ۱۱ پارس جنوبی از توتال کمک گرفتید، اینگونه پاسخ داد: از مراجع ذی صلاح هیچ دستوری نداده بودند و ما استعلام گرفتیم و نگفتند که با این شرکت کار نکنیم. اگر قرار بر این باشد که کسی در شرکتی مرتکب فساد شود دیگر با آنها کار نکنیم، مگر می‌شود. همچنین آن مشارکت ۵، ۶ میلیارد تومان پول می خواهد. این پول را باید از کجا بیاوریم؟

برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری و کارگردانی کاوه امیری جاوید شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۷ تا ۹:۳۰ از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود.

پایان پیام

کد خبر : 123695 ساعت خبر : 12:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=123695
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات