سالار عقیلی در دست بررسی است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، «حسین نوش‌آبادی» سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست‌وسومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه شرکت کرد.

دلایل حضور سالار عقیلی در شبکه ماهواره‌ای بیگانه در دست بررسی است

وی در ادامه درباره حضور سالار عقیلی خواننده سنتی کشورمان در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای معاند گفت: حضور خواننده مشهور سنتی کشور در این شبکه باعث شگفتی همه شد و دلایل آن در دست بررسی است، البته این کار غیرقابل دفاع است به هیچ وجه قابل توجیه نیست. نوش‌آبادی خاطر نشان کرد: توصیه ما به هنرمندان این است که از جایگاه و منزلت خود صیانت کنند و مراقب دام بیگانگان باشند چرا که شأن و منزلت هنرمندان در گرو وفاداری به نظام و انقلاب، مردم و میهن اسلامی است. وی درباره حضور سالار عقیلی در جشنواره فجر، تصریح کرد: متأسفانه تخلفی صورت گرفته اما هنوز درباره حضور یا عدم حضور سالار عقیلی در جشنواره موسیقی فجر و یا محدودیت فعالیت وی تصمیم‌گیری نشده است. باید موضوع بررسی شود و بعید است که وزیر ارشاد نسبت به این امر واکنش سریع نشان دهد.

رسانه‌ها چشمان بیدار کشور هستند

حسین نوش‌آبادی گفت: رسالت سنگین امروز مطبوعات و رسانه‌ها در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و فرهنگ‌سازی در راستای تحقق این سیاست‌ها، باید بیش از گذشته مورد توجه و دقت رسانه‌ها قرار گیرد. وی گفت: رسانه‌های داخلی کشور از ظرفیت‌های دهه فجر برای بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی استفاده کنند و زمینه حضور حداکثری مردم را در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان فراهم کنند. نوش‌آبادی ادامه داد: انتقال مفاهیم انقلاب اسلامی به نسل جوان یک وظیفه مهم رسانه‌ای و یک تکلیف تاریخی و رسالت انقلابی است. وی گفت: رسانه‌ها چشمان بیدار کشور هستند و می‌توانند به انعکاس به موقع و واقع بینانه مشکلات و نارسایی‌ها و نیز انعکاس پیشرفت‌ها و موفقیت‌های دولت و نظام، اعتماد نتقابل بین مردم و حاکمیت ایجاد کنند و در توسعه مشارکت عمومی مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نقش به سزایی ایفا کنند. معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسانه‌ها می‌توانند بازوی توانمند نظام و انقلاب در توسعه مناسبات با جهان باشند و با نقش آفرینی مناسب غبار ناشی از سوءتفاهمات داخلی و سوء تفاهمات میان دولت‌ها و ملت‌ها را که مانع اصلی توسعه روابط بین‌المللی است را مرتفع کنند.

نوش آبادی گفت: ما رسانه‌ها را سفیر دولتی و برقرار کننده روابط و مبادلات فرهنگی میان ملت‌ها می‌دانیم. رسانه‌ها نقش موثر و ممتازی در توسعه همکاری‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و تجاری بین ایران در دوران پسا تحریم دارند. وی افزود: ما اعتقاد داریم دیپلماسی رسانه‌های مکمل دیپلماسی فرهنگی و عمومی است و دیپلماسی فرهنگی مکمل دیپلماسی رسمس کشور خواهد بود.

نوش‌‌آبادی گفت: اعزام خبرنگاران به کشورهای مختلف در قالب تورهای رسانه‌ای و استقرار دفا‌تر مطبوعاتی در خارج از کشور به تقویت دیپلماسی عمومی کمک خواهد کرد. وی افزود: رویکرد دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت کارکرد رسانه و نقش آفرینی مطبوعات در تحولات فرهنگی و اجتماعی و حمایت از جایگاه رسانه به عنوان یکی از عناصر نظام مردم سالاری دینی و یکی از پایه‌های دموکراسی در ایجاد اقتدار ملی و تقویت امنیت عمومی است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رفتارهای سطحی و زودگذر، واکنش‌ها و تعصبات ناشی از نگاه‌های حزبی و سیاسی و انفعال در برابر تحولات داخلی و بین المللی و برداشت‌ها و تحلیل‌های ناقص و وارونه از رویکردهای مثبت در توسعه مناسبات کشور با کشورهای جهان، از آفت‌های حوزه رسانه است که باید دوراندیشی و واقع بینی و پرهیز از شتابزدگی و قضاوت‌های عجولانه بر عمق اثر بخشی رسانه در عصر توسعه ارتباطات و گسترش اقتدار رسانه‌ای در جهان کمک کرد.

تمامی سایت‌های دارای مجوز رتبه بندی می‌شوند

وی ادامه داد: تمامی سایت‌های دارای مجوز باید با مراجعه به سایت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به ثبت نام و تکمیل فرم خوداظهاری برای انجام رتبه بندی سایت‌ها اقدام کنند. نوش‌آبادی اضافه کرد: پرداخت هرگونه تسهیلات در سال آینده به سایت‌های خبری و رسانه‌ها منوط به رتبه‌بندی خواهد بود. در رابطه با رتبه‌بندی سایر نشریات و مطبوعات بر اساس ضریب ویژه‌ای که در کارگروهی انجام می‌شود، تصمیم‌گیری خواهد شد.

پرداخت حق بیمه دو برابری یارانه بیمه به رسانه‌ها

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه‌هایی که خبرنگاران خود را تحت پوشش بیمه قرار داده و لیست بیمه را به صورت مرتب ارسال کنند، از یارانه دو برابری حق بیمه برخوردار خواهند شد.

بیمه فعالان قرآنی در حال پیگیری است

وی در ادامه از برگزاری همایش تجلیل از فعالان قرآن و عترت در ٢۵ بهمن ماه جاری در تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: بیمه فعالان قرآنی در حال پیگیری است و با تامین اعتبار لازم نگرانی ۵ هزار فعال قرآنی برطرف خواهد شد.

دستورالعمل صیانت از حقوق هنرمندان تصویب شد

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری، از تصویب و ابلاغ دستورالعمل صیانت از حقوق هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی خبر داد و گفت: بر اساس این دستورالعمل نظارت بر فعالیت موسسات و مراکز هنری و گروه‌های هنری در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متمرکز می‌شود. به گفته وی، بر اساس این دستورالعمل از برخوردهای غیرکار‌شناسی جلوگیری و تخلفات موسسات و مراکز موسیقیایی که ضوابط و دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند، رسیدگی خواهد کرد.

مراسم کتاب سال با حضور رییس جمهور برگزار می‌شود

نوش آبادی همچنین از برگزاری بیست و سومین مراسم برگزاری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دهه فجر خبر داد و گفت: برای اولین بار تمامی فرآیندهای کتاب سال این دوره به صورت الکترونیکی برگزار شده است.

وی از برگزاری سی و سومین جایزه بین المللی کتاب سال جمهوری اسلامی همزمان با مراسم کتاب سال دوره بیست و سوم با حضور روحانی رییس جمهوری با موضوع اسلام و ایران خبر داد و افزود: ١٢ اثر از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، انگلیس، هلند و آلمان به عنوان برگزیده به این دوره جایزه کتاب سال رسیده‌اند.

ترجمه مرحوم الهی قمشه‌ای از قرآن نیازمند اصلاحات است

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه محدودیت‌هایی که برای عرضه ترجمه مرحوم الهی قمشه‌ای از قرآن به وجود آمده است، گفت: هر گونه مجوز برای ترجمه‌های قرآن کریم باید به تایید معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسد و این معاونت هم با همکاری و کمک کار‌شناسی معاونت قرآن و عترت وزارتخانه نسبت به صدور مجوز اقدام می‌کند. همچنین مسئولیت چاپ قرآن با سازمان دارالقرآن کریم است.
سخنگوی وزارت ارشاد افزود: ترجمه مرحوم الهی قمشه‌ای نیازمند پاره‌ای اصلاحات و رفع اشکالات محتوایی و غلط‌های چاپی است و نگرانی‌هایی هم از سوی برخی بزرگان حوزه و علما در این باره وجود داشته است، بر همین اساس کمیته‌ای تشکیل شده که کار بررسی علمی و محتوای ترجمه‌های قرآن را برعهده دارد. البته بعضا هم برخی از این قرآن‌ها به صورت گسترده چاپ شده‌اند که با دغدغه‌ها و ابراز نگرانی‌های برخی از شخصیت‌های دینی و مذهبی روبرو شد. همان‌طور که گفتم حل و فصل این مورد به خصوص هم‌اکنون در دستور کار کمیته یاد شده قرار دارد.

به گفته نوش‌آبادی، ترجمه‌هایی که مشکلات محتوایی آن‌ها کمتر است، این وظیفه را برای وزارت ارشاد به وجود می‌آورد که نسبت به رفع اشکالات آن اقدام کند که این موضوع در برنامه وزارت ارشاد است. با این وجود در مورد خاصی که به آن اشاره شد، ممانعتی از چاپ نسخه‌های قبلی این ترجمه صورت نگرفته، اما اشکالات مربوطه در حال ساماندهی است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با افزایش تعرفه گمرکی کاغذ مخالف است

وی در ادامه درباره این پرسش که چندی پیش در کمیسیون ماده یک اتاق بازرگانی با دفاعیاتی که صورت گرفت در ‌‌نهایت پیشنهاد افزایش ٧ درصدی ترفه گمرکی کاغذ رأی آورد؛ چه توضیحی در این زمینه دارید و موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره چیست؟ گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان با هرگونه افزایش تعرفه گمرکی کاغذ مخالف است و با وجود این‌که این طرح در مجلس مطرح شده است اما ما هنوز کاملاً مخالف افزایش تعرفه هستیم. وی توضیح داد: معتقدیم افزایش تعرفه گمرکی کاغذ به ضرر حوزه نشر، فرهنگ و ادب کشور است. به همین دلیل باید از راهکارهای دیگری برای رفع مشکلات این حوزه استفاده کرد.

رعایت ادب و اخلاق از سوی همه رسانه‌ها به ویزه با گستره ملی ضروری است

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتقاد نسبت به سیاست رسانه‌ ملی در رابطه با دولت در خصوص مسئله برجام گفت: رعایت ادب و اخلاق از سوی همه رسانه‌ها ضروری است، مخصوصا رسانه‌هایی که گستره مخاطبان آن‌ها ملی است. وی افزود: یک رسانه به‌‌ همان میزان که نقشی گسترده و مخاطبانی بیشتر دارد، باید مراقب اخلاق و رعایت عدالت باشد. ما رسانه ملی را به عنوان رسانه‌ای که نقش موثری در وحدت ملی و انسجام ملی و توسعه فرهنگ عمومی کشور دارد، می‌شناسیم و انتظار هم داریم که به صورت واقع‌بینانه با مسائل مختلف برخورد کند. البته ما همیشه از این رسانه تقدیر و تشکر داشته و داریم و امیدواریم سایر رسانه‌ها هم به این اصول پایبند باشند. نوش‌آبادی گفت: اقتدار ملی در سایه وحدت و وحدت در سایه انعکاس واقع‌بینانه اخبار و رویدادهاست و در دوران پسابرجام نقش رسانه‌ها در بسترسازی مناسب برای پیشرفت کشور، باید پررنگ‌تر باشد؛ چرا که این تصمیمی است که برای امنیت کشور و توسط مسئولان ارشدکشور اتخاذ شده و همه باید به آن احترام بگذاریم.
سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص سیاست وزارت ارشاد در رابطه با واسپاری امور به بخش خصوصی ضمن تاکید بر تداوم این سیاست، گفت: وزارت ارشاد آماده است که تمام فعالیت‌های غیرحاکمیتی خود را به بخش خصوصی واگذار کند، ضمن اینکه باید بگویم که دولت در این زمینه موفقیت‌های خوبی داشته و اگر چه برخی از این تصمیم‌گیری‌ها، مخالفانی دارد، ولی خصوصی‌سازی و بهینه‌سازی امور یک سیاست اصولی وزارت ارشاد است.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد فعالیت پایگاه خبری منتسب به نشریه لغو مجوز شده «یالثارات» و اینکه آیا این موضوع هم ممکن است در هیات نظارت بر مطبوعات بررسی شود یا خیر، گفت: برخی هفته‌نامه‌ها و روزنامه‌ها در کنار فعالیت خودشان در عرصه چاپی و کاغذی، در قالب الکترونیک و فضای مجازی هم فعالیت می‌کنند. فعالیت پایگاه‌های خبری این قبیل نشریات لغو مجوز شده در هیات نظارت بر مطبوعات، به معنای تعلیق سایر فعالیت‌های آن‌ها از جمله در فضای مجازی نیست و دلیلی برای مسدود کردن آن‌ها وجود ندارد.

نوش آبادی ادامه داد: چنانچه سایت یاد شده مجوز لازم را داشته باشد، می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و لغو امتیاز هفته‌نامه یاد شده، دلیلی بر لغو مجوز سایت مربوط به آن نیست.

آخرین تصمیمات برای برگزاری نمایشگاه کتاب

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین تصمیمات در رابطه با تعیین مکان نمایشگاه آتی کتاب تهران گفت: از ابتدا گزینه‌های متعددی برای برگزاری این نمایشگاه پیش روی ما بود؛ اول مصلی، دوم باغ کتاب، سوم محل دائمی نمایشگاه‌ها و چهارم شهر آفتاب. با توجه به برگزاری نمایشگاه نفت و پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه‌ها همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، این گزینه منتفی شد. همچنین گزینه باغ کتاب به دلیل مساحت کم و نبود امکانات زیرساختی لازم از جمله در رابطه با حمل و نقل بازدیدکنندگان، کنار گذاشته شد و ما مانده‌ایم و دو گزینه مصلی و شهر آفتاب که توصیه و تاکید شهرداری برای برگزاری نمایشگاه کتاب در آن بود.

وی افزود: با توجه به اهتمام شهرداری تهران و قولی که برای تامین زیرساخت‌های لازم جهت برگزاری نمایشگاه کتاب در آن داده‌اند و اینکه برگزاری نمایشگاه در این مکان برای وزارت ارشاد مقرون به صرفه‌تر است، این گزینه در اولویت قرار دارد، اما تا زمانی که کاستی‌های این مکان برطرف نشود و کلید آنجا تحویل ما نشود، ما نمی‌توانیم بگوییم که گزینه اصلی ما برای برگزاری نمایشگاه کتاب، شهر آفتاب است.

نوش‌آبادی در عین حال با اشاره به کاربری اصلی و مشخص مصلی تهران و برشمردن برخی از کاستی‌های این مکان در توضیح بیشتر گفت: هنوز تصمیم نهایی در خصوص مکان نمایشگاه اتخاذ نشده و بر اساس آخرین هماهنگی‌هایی که بنده با معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد داشته‌ام، تعیین این مکان در هاله‌ای از ابهام است، هر چند باید سریع‌تر این موضوع تعیین تکلیف شود.

پایان پیام

کد خبر : 12595 ساعت خبر : 11:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=12595
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات