پلدختر در وضعیتی نامعلوم؛ روکش آسفالت و محور جدید محو شده است؟

پلدختر در وضعتی نامعلوم؛ روکش آسفالت و محور جدید محو شده است؟

جاده تخریب شده خرم‌آباد پل‌دختر و وضعیت نامشخص آن به‌عنوان یک دغدغه و دل‌نگرانی مردم شهرستان پلدختر را آزرده‌خاطر کرده است.

به گزرش پایگاه خبری گلونی  سیل فروردین‌ماه به جاده خرم‌آباد پل‌دختر به‌عنوان محوری شریانی و مهم در اقتصاد کشور خسارات زیادی وارد کرد به‌طوری‌که بیش از ۴۰ کیلومتر از این مسیر به‌صورت کامل از بین رفت.

بعدازاین اتفاق حرف‌وحدیث و شایعات زیاد در خصوص این مسیر باعث دل‌مشغولی مردم شهرستان پلدختر شد که از آن جمله می‌توان به تغییر مسیر محور اشاره کرد و البته بلافاصله توسط سازمان راهداری کشور تکذیب شد.

با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط مسئولان استان قرار شد محور قدیم خرم‌آباد پلدختر از لحاظ آسفالت روکش و بهسازی شود و محور جایگزین نیز با انجام مطالعات در نظر گرفته شود.

در بحث روکش آسفالت مسیر قدیم تنها در چند نقطه کار انجام شده و مابقی نقاط نیز وضعیت نامشخصی دارند.

پلدختر در وضعیتی نامعلوم؛ روکش آسفالت و محور جدید محو شده است؟

روح‌الله شریف‌زاده رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پل‌دختر در این خصوص گفته بود: با تلاش و پیگیری‌های نماینده مردم پل‌دختر و معمولان عملیات روکش آسفالت جاده پل‌دختر به خرم‌آباد و بهسازی این مسیر در پنج نقطه به اتمام رسیده است.

وی بیان کرد: ادامه عملیات روکش و بهسازی نقاط باقیمانده از محور پل‌دختر – خرم‌آباد که در جریان سیل فروردین سال جاری تخریب‌شده‌اند ادامه دارد و تلاش می‌شود تا پایان شهریورماه به اتمام برسد.

شریف‌زاده افزود: برای روکش آسفالت محور پل‌دختر – خرم‌آباد مشکلات زیادی جهت عقد قرارداد و آغاز عملیات وجود داشت که برطرف و هم‌اکنون در حال انجام است.

صحبت‌های رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پل‌دختر در حالی عنوان می‌شود که نقاط زیادی از محور خرم‌آباد پل‌دختر نیاز به روکش آسفالت دارد و این سؤال پیش می‌آید که چرا برای سایر نقاط اقدام خاصی صورت نگرفته است؟

روکش آسفالت در تمامی مسیر به‌صورت فعال در حال اجراست

دراین‌باره عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان نیز گفت: روکش آسفالت در محور قدیم پلدختر خرم‌آباد به‌صورت فعال در حال اجراست.

وی ادامه داد: آسفالت روزی ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر بیشتر به اینجا نمی‌آید.

این مسئول بیان کرد: کار روکش آسفالت محور قدیم در تمامی نقاط در حال انجام است و به‌هیچ‌وجه تعطیل نشده است.

شرفی تصریح کرد: زیرسازی مسیر باید انجام شود ولی با توجه به ترددهای بسیاری که صورت می‌گیرد بیس‌ها خراب می‌شود و نمی‌شود با این موضوع به‌سرعت کار کرد.

این مسئول اضافه کرد: اگر تردد در مسیر انجام نشود ۲۰ روزه کار روکش آسفالت در محور قدیم به اتمام خواهد رسید.

فعال بودن پروژه روکش آسفالت در تمامی مسیر تخریب شده از سوی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان زمانی قابل‌تأمل می‌شود که صحبت‌های سرپرست فرمانداری پل‌دختر آن را نقض می‌کند.

پلدختر در وضعیتی نامعلوم

علی سیف فرماندار شهرستان پل‌دختر نیز دراین‌باره با بیان اینکه روکش آسفالت محور قدیم به یک پیمانکار واگذار شده است، گفت: از سمت پل‌دختر کار شروع شده و در حال انجام است ولی از معمولان به بعد به راهداری شهرستان چگنی مربوط می‌شود.

وی افزود: نیاز است زیرسازی این قسمت انجام شود تا پیمانکار کارش را انجام دهد. در جلسه با استاندار نیز موضوع مطرح و بر سرعت کار تأکید شد.

سیف اضافه کرد: نقاطی از مسیر در حوزه استحفاظی پلدختر نیز هنوز روکش نشده است. بیشترین مشکل مربوط به معمولان است که مردم را با چالش مواجه کرده و حتی زیرسازی آن انجام نشده و نیاز است یک اکیپ از آن قسمت کار را انجام دهد.

او تصریح کرد: محور قدیم در بارندگی‌های امسال دچار رانش و آب‌شستگی خواهد شد و ضروری است اقدامات تأمینی و استحکام‌بخشی آن انجام شود.

وی افزود: از محل اعتبارات شهرستان اعتباری برای گردنه دهلیج لحاظ کرده‌ایم ولی نیاز است اداره کل راهداری نیز مسیر را به‌عنوان جایگزین تعمیر کند.

محور ارتباط پلدختر مستقیم با زندگی، اقتصاد و معیشت مردم منطقه دارد

اهمیت این مسیر ترانزیت تا جایی بوده که عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفته بود: محور پل‌دختر- خرم‌آباد از مسیر موجود تغییر نخواهد کرد و نسبت به بهسازی این محور و دغدغه مردم منطقه تعهد اخلاقی داریم.

وی افزود: با توجه به اینکه راه و آب دو مؤلفه اصلی در پایداری حیات به شمار می‌روند و این محور ارتباط مستقیم با زندگی، اقتصاد و معیشت مردم منطقه دارد از این‌رو با اجرای راه جدید مخالف هستیم؛ راه موجود باید در قسمت‌هایی با اجرای واریانت جدید یا تونل، تعمیر و بهسازی شود.

موضوع روکش آسفالت محور قدیم آن‌چنان برای مردم منطقه مهم و حیاتی بوده که محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی نیز بر آن تأکید ویژه دارد.

وی درباره جاده فعلی پلدختر-خرم آباد گفت: مسیر فعلی برای دسترسی محلی به‌صورت موقت بازگشایی شده است.

اسلامی افزود: بهسازی و روکش آسفالت این مسیر به‌تدریج در حال انجام است که مردم بتوانند تا زمان بهره‌برداری از جاده جدید استفاده کنند.

مطالبه مردم است پیگیری و انجام خواهد شد

گودرز امیری سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز دراین‌باره اظهار کرد: کلیه اخبار رصد می‌شود و آنچه مطالبه مردم است پیگیری و انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تعطیل شدن روکش آسفالت جاده پل‌دختر، افزود: در رسانه دیده شده که از نامناسب بودن آن نقد شده که راهداری بر روی این موضوع حساس شدند که مجدد خاک را به آزمایشگاه دادند که جواب آن خوب بوده و جوابگو است.

امیری تصریح کرد: عملیات روکش آسفالت آن از دو روز دیگر آغاز خواهد شد.

در کنار بحث روکش آسفالت، موضوع بسیار مهم‌تر و صدالبته حیاتی‌تر برای مردم شهرستان‌های پلدختر و معمولان، ایجاد محور جدید است که این مهم در ۱۷ مرداد همزمان با روز خبرنگار با حضور وزیر راه‌وشهرسازی و مسئولان استانی کلنگ‌زنی شد.

بعد از آئین کلنگ‌زنی این مسیر همگان انتظار داشتند با توجه به نزدیک شدن به فصل بارش‌ها، کار به‌سرعت شروع شود ولی…

پیش‌بینی ۳۰ ماهه برای افتتاح پروژه

اسلامی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی این مسیر در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اقدامات جهادی که بعد از وقوع سیلاب فروردین‌ماه در کشور رخ داد، بازگشایی راه‌ها بود. در این سیل بیش‌ترین آسیب به جاده خرم آباد-پلدختر به طول ۹۵ کیلومتر وارد شد که بیش از ۴۰ کیلومتر از این مسیر از بین رفت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احداث محور جدید پلدختر-خرم آباد افزود : اولویت ما این بود که مسیریابی جدیدی انجام دهیم و با مطالعات زمین‌شناسی مسیر ایمن انتخاب کنیم. همچنین نیاز بود که عبور مسیر از کنار شهرهایی که اقتصاد آن‌ها با این جاده آمیخته است، انجام شود، ضمن اینکه آسیب‌پذیری از رودخانه‌های خروشان منطقه نداشته باشد.

وی ادامه داد: پس از آنکه مطالعات مهندس مشاور انجام شد، در مناقصه قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌عنوان پیمانکار انتخاب شد و اکنون شاهد آغاز عملیات اجرایی احداث این مسیر هستیم. باقی قطعات نیز در دست طراحی است و به‌محض آماده شدن اسناد، قرارداد اجرایی آن به امضا خواهد رسید.

اسلامی با اشاره به مشخصات این محور گفت: مدت زمانی که برای احداث این جاده پیش‌بینی شده، ۳۰ ماه است و امیدوار هستیم که بتوانیم این پروژه را در این مدت اجرایی کنیم.

وی افزود: این جاده یک جاده ایمن و استاندارد با عرض استاندارد بوده که از پل‌ها و تونل‌های بزرگ برخوردار است.

با برآورد مالی ۷۵۰ میلیارد تومان مسیر بازسازی می‌شود

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز، گفت: محور خرم‌آباد- پل‌دختر با برآورد مالی ۷۵۰ میلیارد تومان و به دستور اکید وزیر راه بازسازی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به بازسازی محور خرم‌آباد- پل‌دختر، عنوان کرد: در این راستا بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی که اعلام کردند این مسیر مطابق وضعیت قبل و بهتر از قبل باید بازسازی شود، بازسازی آن در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی مردم ساخت این جاده است، تصریح کرد: در جلسه شورای معاونین و هماهنگی احداث این جاده وزیر دستور دادند که مطالعات این جاده صورت گیرد.

خادمی با تأکید بر اینکه برآورد احداث این جاده بالغ‌بر ۷۵۰ میلیارد تومان است، افزود: بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی ما مکلف شدیم که مطالعات این جاده به‌سرعت انجام گیرد و امیدواریم در اولین فرصت قطعه اول آن با برگزاری مناقصه اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه این مسیر در دهه‌های ۳۰ تا ۶۰، بار اقتصادی کشور را بر عهده داشته است، گفت: این مسیر، ارتباط اصلی مرکز و غرب کشور را فراهم می‌کند.

سرعت کار بسیار پایین است

علی سیف فرماندار شهرستان پل‌دختر همچنین با اشاره به محور جدید گفت: احداث محور اصلی بسیار مهم و ضروری است و چندین با هم پیگیری شده ولی متأسفانه سرعت کار بسیار پایین است.

وی بیان کرد: ضرورت دارد با توجه به فصل کاری موضوع به‌صورت ویژه پیگیری شود و قسمتی از کار نیز انجام شود؛ قطعاً این پروژه تا پایان امسال افتتاح نخواهد شد و زمان‌بر است. نه کیلومتر تونل دارد و کار مهندسی شده و پایایی خواهد بود.

سیف افزود: تا قبل از مهرماه پیمانکار مسیر جدید نیز باید هرچه سریع‌تر تجهیز کارگاه کرده و کار را شروع کند.

در جهت تسریع پروژه باید مطالبه‌گر بود

سید حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: عملیات اجرایی پروژه بازسازی جاده خرم‌آباد- پل‌دختر به طول ۴۸ کیلومتر آغاز شده است و قطعه یک آن به طول حدود ۱۷ کیلومتر از تنگ گاوزرده تا تنگ تیر در حال اجراست.

وی افزود: این پروژه با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) نه‌تنها به‌عنوان یک پیمانکار بلکه به‌عنوان یک همراه برای وزارت راه اجرا و در فاصله زمانی کم به پایان می‌رسد و سایر قطعات به پیمان گذاشته شده است.

نماینده مردم پل‌دختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی گفت: بازسازی جاده پل‌دختر- خرم‌آباد بر اساس قرار داد با قرارگاه خاتم‌الانبیا ۳۰ ماه بوده که در جهت تسریع آن باید مطالبه‌گر بود.

از مردم پل‌دختر عذرخواهی می‌کنیم

مهندس خالقی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز در این خصوص گفت از مردم پل‌دختر به خاطر تأخیر در شروع احداث محور جدید خرم‌آباد عذرخواهی می‌کنیم. وی بیان کرد: به‌شدت پیگیر موضوع هستیم تا روند کار سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی در خصوص تأخیر این پروژه گفت: در ابلاغ رسمی قرارداد مدتی تأخیر شد ولی خوشبختانه تمامی مشکلات در حال مرتفع شدن هستند و به‌زودی کار نیز شروع خواهد شد.

پلدختر در وضعیتی نامعلوم؛ روکش آسفالت و محور جدید محو شده است؟

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز گفت: محور خرم‌آباد به پل‌دختر هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

وی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی لرستان از همان ابتدا و ساعات اولیه سیل برای خدمت‌رسانی به مردم در صحنه حضور یافت و این حضور گسترده‌ بود.

خادمی تصریح کرد: در روزهای ابتدایی مهم‌ترین نیاز مردم برقراری راه ارتباطی بود که به‌خوبی این اقدام انجام شد.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: مجموعه دولت در حوزه مدیریت سیل در لرستان در تاریخ کشور کم‌نظیر بود.

خادمی اضافه کرد: امید می‌رود با حمایت مسئولین کشوری محور جایگزین خرم‌آباد به پل‌دختر هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

با توجه به اینکه پل‌دختر در بخش کشاورزی یکی از قطب‌های تولید کشور به شمار می‌آید و اقتصاد مردم این شهرستان بر پایه این بخش نیز هست امید می‌رود مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی و استان به بحث روکش آسفالت محور قدیم و سرعت بخشیدن به احداث محور جدید ورود جدی داشته و دل‌نگرانی و دغدغه مردم را رفع کنند که در غیر این صورت مهاجرت آنها را شاهد خواهیم بود و پیامدهای منفی این پدیده نیز غیرقابل‌جبران خواهد بود.

پایان پیام

کد خبر : 134429 ساعت خبر : 11:35 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=134429
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات