کامکارها شادمانه‌های کردی را نواختند

گروه موسیقی «کامکارها» در هشتمین روز جشنواره موسیقی در دو سانس در حالی روی صحنه رفت که  قطعه «در طرب هوای تو» ساخته‌ی «ارژنگ کامکار» با تنبک آغاز کننده‌ی اجرا بود و بقیه گروه بعد از چند لحظه و به طور هم‌زمان با او در این قطعه همراه شدند. هم‌خوانی شنیدنی و شورانگیز اعضای گروه در مصرع «سنگ شکاف می‌کند در هوس هوای تو» سالن را به اوج هیجان رساند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این بخش «هانا» و «ارسلان کامکار» به عنوان خوانندگان این قطعه با هم پاس‌کاری کردند. سنتور پشنگ در این قطعه تند و سرعتی و ساز اردوان در نقش رونده و طولانی کار را همراهی می‌کرد. «غم هجران حافظ» که قطعه بعدی این برنامه بود با درآمد اردوان آغاز شد. سازها در نقطه مشخصی از این قطعه به هم رسیدند و پس از حرکت به سمت بالا مسیر مخالف را دنبال کردند. در ادامه این قطعه مسیر طی شده از ابتدا آغاز شد و ادامه پیدا کرد. با پایان کار نوبت به آغاز قطعه «حجاب چهره جان» رسید. این قطعه که آهنگسازیش را «هوشنگ کامکار» بر عهده داشت در گوشه همایون و با خوانندگی «صبا کامکار» و زیر صدای ارسلان اجرا شد. دف در این بخش فضا را در میانه کار وسعت داد و سنتور و کمانچه در ارائه کرشمه‌های ویژه موسیقی ایرانی با هم همکاری کردند. در ادامه اعضای گروه با بم خوانی جواب صبا کامکار را دادند و قطعه با همین همخوانی به آخر رسید. کار بعدی تکنوازی زیبا و قدرتمند اردشیر کامکار بود. در این قسمت امیرناصر رنجبر به عنوان ساز مکمل در کنار کمانچه اردشیر هنرنمایی کرد تا زیبایی این تکنوازی دوچندان شود( ساز امیر ناصر به درستی شنیده نمی‌شد اما در اجرای ریتم به کمانچه کامکار کمک می‌کرد).  پایان بخش قسمت فارسی اجرا «منظومه مولانا» نام داشت که ترکیب و همراهی چند شعر معروف جلاالدین بلخی را نوید می‌داد. «سلسله موی دوست» آغازگر این بخش بود اما «چه خوش است بوی عشق از نفس نیازمندان» در پایان این بخش و در خوانش سه خواننده گروه یعنی هانا، صبا و ارسلان کامکار شنیده شد و نشان داد این بخش از رپرتوار دچار یک تغییر جرئی شده است.

 با اتمام این قسمت بخش اول برنامه گروه کامکارها به پایان رسید. بعد از حدود ۱۵ دقیقه بخش دوم که شامل نواها و ترانه‌های فولکلور کردی می‌شد باید به روی صحنه می‌رفت. کامکارها در این بخش تغییر چشم‌نوازی در لباس‌هایشان ایجاد کرده بودند و با پوشش کردی پا روی استیج سالن همایش‌های برج میلاد گذاشتند. آه سرد، گهواره، انار، میوه رنگارنگ، بگذار برو، سودای عشق و کج کلاه من قطعاتی کردی بود که در بخش دوم این برنامه اجرا شد. مردم که در بخش دوم اجرای چهره تفاوت کامکارها در مقایسه با بخش اول را دیده بودند با تشویق‌هایشان اعضای گروه را مورد تشویق قرار دادند و در قطعات ریتمیک و شادمانه‌های گروه کامکار، آن‌ها را همراهی کردند. در پایان همه حاضران به احترام اعضای گروه برخواستند و برای لحظات نسبتا طولانی آن‌ها را مورد تشویق قرار دادند.

۶a501db6788f8bc3147fbec59d7a4924_S

پایان پیام

کد خبر : 13887 ساعت خبر : 1:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=13887
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات