ظروف روحی یا رویی یکی از قدیمی‌ترین ظرف‌هایی است که هنوز هم در بازار وجود دارد

ظروف روحی یا رویی یکی از قدیمی‌ترین ظرف‌هایی است که هنوز هم در بازار وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری گلونی ظروف روحی یا رویی ظروفی هستند که در گذشته استفاده زیادی داشتند و با ورود تفلون کمرنگ‌تر شدند.

البته این ظروف هنوز هم در بازارهای سنتی شهرهای مختلف در اندازه وابعاد متنوع به فروش می‌رسند. دیگ‌های آلومینیومی یا رویی در گذشته پای ثابت همه آشپزخانه‌ها بودند و برای پخت هر غذایی از این ظروف استفاده می‌شد. بچه‌های دهه شصت حتماً قابلمه رویی که برای گرم ماندن محتویات داخلش روی چراغ علاءالدین می‌ماند را به خاطر دارند. سفره‌ در کنار این چراغ چیده می‌شد و غذای گرم در بشقاب‌‌ها کشیده می‌شد.

حتا کتری‌ها هم گاهی از جنس رویی بودند و ما از صبح که بیدار می‌شدیم تا شب انواع ظروف رویی را در کنار خود می‌دیدیم.

با ورود تفلون و راحتی و آسایشی که از نچسبیدن غذا به ظرف با خود آورد ظرف‌های رویی کنار گذاشته شد و تفلون جایگزین آنها شد.

در مورد این‌که کدام ظرف مناسب پخت و پز است نظرات مختلفی وجود دارد. برخی ظروف رویی را مناسب‌ می‌دانند و برخی می‌گویند مسی خوب است. اما بعضی می‌گویند هیچ‌کدام خوب نیست و بهترین ظرف برای پخت و پز پیرکس یا استیل است.

ظروف روحی یا رویی
ظروف روحی یا رویی یکی از قدیمی‌ترین ظرف‌هایی است که هنوز هم در بازار وجود دارد

یک متخصص تغذیه در گفت‎وگو با «شهروند» درباره خطرات استفاده از برخی قابلمه‌ها در طولانی‌مدت هشدار داد: استفاده کنید اما نه همیشه. استفاده بیش از حد از ظرف‌های مسی یا آلومینیومی، رویی و… در صورت استفاده طولانی می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری دمانس، آلزایمر و انواع مسمومیت‌ها شود.

محمدرضا وفا، دکترای تخصصی تغذیه و رژیم‌درمانی دارد. او می‌گوید که نمی‌توان یک نسخه یکسان برای تمام قابلمه‌ها پیچید اما می‌توان گفت که پخت غذا در برخی ظرف‌ها در طولانی‌مدت خطرناک است، مثل قابلمه‌های مسی یا قابلمه‌های تفلون.

با این اوصاف از دیگ‌های رویی یا روحی استفاده کنید ولی نه همیشه و نه برای همه نوع غذا. البته ظروف رویی از تفلون هم سالم‌تر است و هم ارزان‌تر. پس هرچه از تفلون کمتر استفاده کنید به نفع‌تان است.

پایان پیام

کد خبر : 141898 ساعت خبر : 11:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=141898
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات