بعد از برداشتن نماد شیر و خورشید از تیربرق‌های تهران نوبت کلنگ زدن به کدام اثر تاریخی می‌رسد؟

بعد از برداشتن نماد شیر و خورشید از تیربرق‌های تهران نوبت کلنگ زدن به کدام اثر تاریخی می‌رسد؟

پایگاه خبری گلونی؛ راضیه حسینی: همه ما با فیلم‌های قدیمی آشنا هستیم.

در آن فیلم ها همیشه یک طرف داستان مردان کراواتی سیگار به دستی را می‌دیدیم که پرچمی با نشان شیر و خورشید در گوشه‌ای از آن است.

پرچم شیر و خورشید در فیلم‌ها شده بود نماد حکومت پهلوی و شاهنشاهی، که البته پرچم درست بود ولی نماد مربوط به حکومت پهلوی نبود.

حالا چرا یاد این نماد افتادیم. باور کنید ما هم یادمان رفته بود که پرچم حکومت قبل چه شکلی بود و چه داشت تا این‌که صدای ناله تیر برق‌های قدیمی تهران را شنیدیم و وقتی رسیدیم دیدیم تکه‌ای از وجودشان را کنده‌اند.

آن تکه همان نماد شیر و خورشید بود که روی تیر برق‌های قدیمی و تاریخی تهران حک شده بود.

نمادی که از زمان فتحعلی‌شاه قاجار  در ایران بوده، در آن زمان «ملا احمد نراقی»، – مجتهد شیعه و متخصص در علوم اسلامی – پیشنهاد کرد که نماد شیر خورشید را به نشانه‌ شیر؛ مظهر حضرت علی(ع)، شمشیر؛ نماد شمشیر علی(ع) یعنی ذوالفقار و خورشید؛ به نشانه‌ خورشید نبوت و اتحاد شیعه و سنی برای پرچم ایران به کار برند و آن را رواج داد.

بعد از برداشتن نماد شیر و خورشید نوبت کدام اثر تاریخی است؟

به گزارش ایسنا، هر چند تعداد زیادی از تیربرق‌های تهران در طول سال‌های گذشته با تیربرق‌های سیمانی ساده و جدید تعویض شده‌اند، اما هنوز تیربرق‌های قدیمی‌تر که بدنه‌ی پایینی‌شان طرح‌های قدیمی  دارند، در برخی از کوچه‌ها و خیابان‌ها جا خوش کرده‌اند؛ تیربرق‌هایی با طرح «شیر و خورشید» که به دلیل نوع ساخت بدنه‌ی پایینی معمولا نشان آن‌ها مخدوش شده یا حتی آن بخش سیمانی به طور کامل از بدنه‌ی تیر جدا شده‌اند.

با خودمان فکر کردیم و دیدیم با این حساب باید خیلی از نمادها و تاریخ این مملکت زیر کلنگ برود و حذف شود.

شهرهای تاریخی احتمالاً بیشتر در معرض نابودی هستند و بعضی از شهرها را هم شاید باید ریخت و دوباره ساخت از بس که نماد های اینچنینی دارند.

مثلاً همین شیراز، به نظر ما بد نیست کلاً صاف شود و دوباره از نو ساخته شود؛ چون برداشتن این همه نماد از حکومت قاجار تا پهلوی کار آسانی نیست. اسمش را هم می‌گذاریم شیرازنو.

تعدادی شهر شمالی هم هستند که همیشه خدا مقاصد گردشگری این افراد بی لیاقت بودند. بد نیست به آنها هم کلنگی بخورد.

تا یادمان نرفته بی‌زحمت این شیطان کوه لاهیجان را هم سر راه یک لودر بیندازید و با آسفالت یکی کنید. شنیده‌ایم تعدادی از آنها (نمی‌دانیم مربوط به کدام سلسله بودند) در آنجا برای تفریح می‌آمدند و حتا یک زمانی به شاه‌نشین کوه معروف بوده است.

فعلاً بیشتر از این یادمان نمی‌آید ولی قول می‌دهیم بعداً خدمت‌تان عرض کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 143885 ساعت خبر : 8:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=143885
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات