کتاب اخبار جعلی روزنامه‌نگاری و اطلاعات فريبکارانه منتشر شد

انتشارات ثانیه کتاب اخبار جعلی روزنامه‌نگاری و اطلاعات فريبکارانه را منتشر کرد. توضیحی در مورد این کتاب و نویسنده آن را در این مطلب بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی اين کتاب در واقع بخشی از «ابتکار جهانی برای تعالی آموزش‌های روزنامه‌نگاری» به شمار می‌رود که به همت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (يونسکو) و توسط شریلین ایرتون و جولی پوزیتی تهیه و تدوین شده و آقای جواد دلیری، روزنامه‌نگار- آن‌ را ترجمه کرده است.

کتاب اخبار جعلی روزنامه‌نگاری و اطلاعات فريبکارانه

در مورد نویسنده کتاب
در مورد نویسنده کتاب

هدف ابتکارِ جدید یونسکو این است که با نگاهی جهانی به تعلیم، تمرین و تحقیق در حوزه روزنامه‌نگاری بپردازد و فعالیت‌های مطلوب بین‌المللی را در این زمینه با دیگران به اشتراک بگذارد.

این الگوی بین‌المللی از قابلیت پذیرش، انطباق و اقتباس نیز برخوردار بوده و پاسخی به معضل نوظهور و جهانیِ انتشار اطلاعات فریبکارانه است.

این نوع اطلاعات امروزه چالشی برای جوامع انسانی به طور عام و روزنامه‌نگاری به طور خاص محسوب می‌شود.

در پیشگفتار یونسکو آمده است: کتاب حاضر خود نوعی یادآوری به‌موقع است که تمام موسسات خبری و روزنامه‌نگاران صرف‌نظر از گرایش‌های سیاسی‌شان باید از انتشار سهوی و غیرمنتقدانه (بدون انتقاد) اطلاعات فریبکارانه و ‌اطلاعات غلط اجتناب کنند.

آن‌ها باید بدانند در جایی که بازیگران خارج از رسانه، ناکامی نظام‌مند یک رسانه خاص را علنی می‌کنند، حداقل برند آن موسسه به‌عنوان یک منبع حرفه‌ای خبر زیر سؤال می‌رود.

رسانه‌ها باید مراقب باشند که اصلاحاتِ پس از انتشار توسط عوامل بیرونی، جایگزین فرایندهای داخلی کنترل کیفیت نشود.

در مورد نویسنده کتاب
در مورد نویسنده کتاب

دکتر هادی خانیکی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و پيشكرسی ارتباطات علم و فناری يونسكو در دانشگاه علامه طباطبايی، دکتر محمد سلطانی‌فر استاد دانشگاه و دکتر سید ضیا هاشمی مدیر عامل ایرنا نیز مقدمه بر این کتاب نوشته‌اند.

کتاب در ۲۱۲ صفحه، به قیمت ۲۸ هزار تومان در انتشارات ثانیه منتشر شده است.

به‌گزین اخبار حوزه کتاب و نشر را در پایگاه خبری گلونی دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 147239 ساعت خبر : 10:35 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=147239
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات