شروع دوباره قایقرانی در دریاچه ارومیه

رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: به دنبال بالا آمدن سطح آب دریاچه ارومیه، دو فروند از قایق‌های گشت و کنترل پارک ملی دریاچه ارومیه بعد از چهار سال به آب انداخته شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بهزاد شیرپنجه افزود: در نتیجه این اقدام مسیر پنج ساعته بندر گلمان خانه تا جزیره کبودان در عرض ۴۵ دقیقه طی شد.

وی اظهار کرد: قبلاً به علت باتلاقی بودن، این مسیر با ماشین‌های کمک دار طی می‌شد. شیرپنجه بیان کرد: هم اکنون به علت بارش‌های مکرر و نیز رهاسازی حق آبه دریاچه ارومیه، وضعیت مطلوبی بر دریاچه حاکم است.

رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه اظهار کرد: هم اکنون با بالا آمدن آب دریاچه ارومیه به راحتی تردد توسط قایق‌ها در جاده شهید کلانتری، کاظم داشی و جزیره اردو شاهی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: بخش غربی دریاچه نیز دارای آب شده و محل زیست فلامینگوها نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

پارک ملی دریاچه ارومیه دارای ۵۷۰۰ کیلومتر وسعت است که با بیش از ۱۰۲ جزیره یکی از زیستگاه‌های مهم اتواع خزندگان، پرندگان، قوچ و میش و گوزن زرد محسوب می‌شود.

از ۱۸ سال گذشته این پارک ملی رو به خشک شدن گذاشته است.

روند احیای آن از دو سال قبل با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به صورت جدی آغاز شده است.

در سال آبی جاری از چهار سد مهاباد، بوکان، زولای سلماس و حسنلوی نقده در مجموع ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده و شرایط دریاچه با ورود ۱٫۵ میلیارد متر مکعب آب بهبود یافته است.

دریاچه ارومیه از ۲۰ سال پیش با روند کاهش میزان آب و سطح تراز رو به رو بوده و در این مدت، سطح آن هفت متر و ۴۱ سانتیمتر نسبت به حداکثر سطح تراز کاهش یافته است.

تراز دریاچه ارومیه در آخرین اندازه گیری صورت گرفته به ۱۲۷۰٫۸۵ متر رسیده که ۱۶ سانتیمتر بیشتر از سال گذشته است.

افزایش دو رقمی تراز آبی دریاچه ارومیه در این موقع از سال در ۱۲ سال گذشته بی سابقه بوده است.

پایان پیام

کد خبر : 16216 ساعت خبر : 8:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16216
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات