تدریس شناخت محیط زیست در دانشگاه‌ها

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تالیف کتاب «انسان و محیط زیست» برای دانش‌آموزان از اختصاص دو واحد درسی «شناخت محیط زیست» برای دانشجویان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهناز مظاهری در کنفرانس ملی حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کشور ما پنجمین کشور بهره‌مند از تنوع زیستی است، گفت: ۸۰۰۰ گونه گیاهی، ۱۷۲۷ گونه گیاهی انحصاری یا اندمیک در کشور ما وجود دارد. همچنین ۲۷۲ منطقه جزو مناطق چهارگانه و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است. این مناطق ۷ تا ۱۰ درصد کل عرصه سرزمینی کشور ما را در بر می‌گیرد که گلوگاه فعالیت سازمان محیط زیست همین‌جاست.

وی با بیان اینکه قصد داریم تا سال ۲۰۲۰ مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست را از ۱۰ به ۱۷ درصد برسانیم، اظهار کرد: کشور ما ۲۵۰ تالاب دارد که ۳۵ تالاب تحت عنوان تالاب بین‌المللی با وسعت ۱٫۵ میلیون هکتار است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ۱۱۳۵ گونه مهره‌داران وحشی در ایران وجود دارد، افزود: ۲۵ تا ۳۰ گونه بی‌مهره داریم. همچنین پرندگان موجود در کشور ما معادل کل گونه‌های پرندگان قاره اروپا و دوسوم پرندگان خاورمیانه است.

مظاهری با تاکید بر اینکه آخرین بازماندگان جنگل‌های هیرکانی جهان در ایران وجود دارد، گفت: بنا به اصل ۵۰ قانون اساسی همه افراد موظف هستند که حافظ محیط زیست باشند. این قانون یک وظیفه اجتماعی، فرهنگی و قانونی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه شاخص سرانه مصرف منابع طبیعی ۲٫۴ هکتار است، افزود: این در حالی است که میزان تولید طبیعی ۰٫۸ هکتار است. بنابراین بهره‌برداری کشور ما از محیط زیست به اندازه سه کره زمین است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه یک میلیون درخت بلوط در کشور ما از بین رفته، اظهار کرد: کاهش مخازن آبخوان‌های زیرزمینی، فشار بر حیات وحش از جمله چالش‌های زیست محیطی کشور ما محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۰ خلیج فارس ۲۲ مورد نشتی نفتی داشت که از این ۲۲ مورد، ۲۱ مورد آن مربوط به ایران بوده است.

مظاهری با اشاره به اینکه سالانه ۳۰۰ میلیون تن فاضلاب وارد خلیج فارس و ۴۰۰ میلیون تن وارد دریای خزر می‌شود، اظهار کرد: در گذشته یک میلیون فوک خزری داشتیم اما امروزه تعداد آنها به ۱۰۰ هزار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه همه این موضوعات و چالش‌ها مربوط به حوزه محیط زیست است، گفت: همه انتظار داریم که حفاظت محیط زیست به تنهایی همه این بحران‌ها را حل کند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت ایجاد همبستگی و همدلی برای حل بحران‌های زیست محیطی کشور گفت: باید دست به دست هم بدهیم تا میهن خود را آباد کنیم. این کاری است که امروزه در دنیا رایج است و اینطور نیست که مسوولان به بدگویی همدیگر بپردازند.

مظاهری با تاکید بر اینکه بدون همکاری و همبستگی و بدون پژوهش نمی‌توان مشکلات محیط زیست کشور را حل کرد، گفت: از وزارت آموزش و پرورش کشور که به طور بنیادین عمل می‌کند تشکر می‌کنیم زیرا برای اولین بار در کتاب چهارم دبستان، بخش کار و فناوری به محیط زیست اختصاص یافته است که تا مقاطع یازدهم بخش‌هایی از محیط زیست در کتب دانش‌آموزان گنجانده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تالیف کتاب انسان و محیط زیست به عنوان یک کتاب مستقل درسی برای دانش‌آموزان مدارس گفت: در حال تهیه سرفصل این کتاب هستیم. با دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا مربیان مهدکودک آموزش محیط زیستی ببینند و محیط زیست وارد مهدکودک‌ها شود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه این سازمان با وزارت علوم گفت: طبق تفاهم این دو دستگاه قرار شده دو واحد شناخت محیط زیست به عنوان واحد عمومی یا تخصصی در دانشگاه‌ها داشته باشیم. همچنین در بحث آموزش‌های همگانی، ۱۵ مخاطب مختلف را اعم از خبرنگاران تا قضات شناسایی کرده‌ایم.

به گفته مظاهری، پایان‌نامه دانشجویان، قرار است دو رو شود و تنها یک یا دو نسخه کاغذی به دانشگاه بدهند و بقیه نسخه‌ها به صورت سی‌دی به دانشگاه‌ها تحویل داده شود زیرا برای هر یک کاغذ ۱۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مقابله با آلودگی صنایع و کارخانجات، مقابله با توسعه نیست، گفت: این امور به منظور حفظ حیات خود مردم صورت می‌گیرد. آموزش برای خانواده و زنان خانه‌دار نیز از جمله برنامه‌های سازمان محیط زیست است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۶۰ سازمان مردم نهاد محیط زیستی در کشور وجود دارد، گفت: باید این سازمان‌ها به لحاظ کیفی ارتقاء یابند. تهیه بانک اطلاعات حمایت از طرح‌های محیط زیست و شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از نخبگان محیط زیستی از دیگر برنامه‌های سازمان محیط زیست است.

مظاهری همچنین به سیاست‌های کلی محیط زیستی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بندهای ۶، ۷ و ۸ به طور کلی روی مسائل آموزش، فرهنگ‌سازی و پژوهش تاکید دارد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست به ضرورت ارزیابی خطر تولید و واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی اشاره کرد و گفت: ارزیابی خطر برای حفظ زیست بوم کشور یک ضرورت محسوب می‌شود. سازمان محیط زیست فناوری ستیز نیست بلکه معتقد است الگوی مصرف درست باید داشته باشیم و در شرایطی که ۳۰ درصد مواد غذایی دور ریز می‌شود، نیاز به محصولات دستکاری ژنتیکی نداریم ولی می‌توانیم در جاهای دیگر با وجود ارزیابی‌های خطر از این مساله استفاده کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 16802 ساعت خبر : 2:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16802
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات