موزه مردم شناسی اردکان یزد یک گنجینه‌ است

موزه مردم شناسی اردکان یزد گنجینه‌ای غنی و منحصربه فرد

به گزارش گلونی موزه مردم شناسی اردکان اولین موزه اردکان و اولین موزه مردم نگاری استان یزد است که در سال ۱۳۶۹ با کمک علی سپهری، محقق اهل اردکان در زمانی که هیچ سازمان میراث فرهنگی در اردکان وجود نداشت، افتتاح شد.

این موزه در ابتدا در زیرزمین ۳۰ متری مرکز تربیت معلم شهید بهشتی اردکان واقع شده بود، با این وجود ۲ سال بعد به زیرزمین ۱۱۰ متری کتابخانه فاضل منتقل شد.

تاکنون چهار موزه در اردکان تأسیس شده است.

موزه مردم شناسی

این موزه خزانه‌ای غنی و منحصر به فرد است که شامل حدود ۴۰۰۰ شی است که اکثر آنها توسط مردم دلسوز اردکان جمع‌آوری و اهدا می‌شود.

بخش مردم شناسی یکی از غنی‌ترین قسمت‌های این موزه است که در آن بیش از ۱۰۰۰ قطعه اشیا و وسایل زندگی مردم اردکان به نمایش گذاشته شده است.

برخی از این آثار در مجموعه‌ها و برخی دیگر به صورت تک مورد هستند.

آثار درون موزه

این موزه دارای ۳ سالن و چندین بخش است. این بخش‌ها شامل باستان شناسی، دیرین شناسی، موزه کودکان، مردم شناسی، جانورشناسی (انواع عقاب‌ها، غازهای شمالی، شاهین‌ها، مارها، گربه‌های وحشی‌، انواع مارهای سمی‌، مارمولک‌ها‌، طوطی‌ها، و غیره)، گیاه شناسی (زیره سبز‌، فوروارد، اس فتیدا‌، کتیرا‌ و غیره) است.

همچنین بخش دیگری به نام ایران شناسی وجود دارد که در آن می‌توانید از فرش‌ها‌، دکمه‌های مسی، کتیبه‌ها، سکه‌های نقره و طلا، انواع شمشیر، خنجر ، زنجیرهای دست ساز  یک ماکت شهر قدیم اردکان بازدید کنید.

در بخش اسناد موزه مردم شناسی، می‌توانید اسناد، کتاب‌های قدیمی چاپی و نسخه‌های خطی مانند قرآن در خوشنویسی‌های مختلف، کتاب‌های دعا، کتاب‌های فقهی و پزشکی، عقود ازدواج، موقوفات، کتاب‌های چاپ شده دانشمندان معاصر را مشاهده کنید.

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: یزد، اردکان، بلوار آیت الله خامنه‌ای، جنب حوزه علمیه

با گوگل مپ به موزه مردم شناسی اردکان یزد بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 198254 ساعت خبر : 3:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=198254
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات