از خانه اسکواش تا بام خاطره‌های خرم‌آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مثل لری هست که می‌گوید «یَکی نو د هونه ناشت، رَت پیاز خَری / کسی نان در خانه نداشت، رفت پیاز خرید». این ضرب‌المثل حال‌وروز عملکرد مدیران لرستان را نشان می‌دهد.

قهرمانان معلول استان که همیشه در مسابقات جهانی و پارالمپیک مدال‌های رنگارنگی کسب کرده‌اند و حالا هم خود را برای شرکت در پارالمپیک ریو آماده می‌کنند، از کمبود امکانات و فضا همیشه در رنج هستند. بوکس خرم‌آباد که یکی از قطب‌های بوکس کشور بود و حالا پروبالش ریخته، باوجود استعدادهای فراوان و تعدد مشتزن در این شهر به جز یک مکان کوچک که آن هم ویژه‌ِ‌ِ تیم‌های منتخب استان است، هیچ امکانات دیگری برای ورزشکاران ندارد. از دوچرخه‌سواری چند سال است که به‌دلیل مشکلات مالی تیمی به نمایندگی از لرستان در مسابقات کشوری شرکت نمی‌کند و رکاب‌زنان این استان برای سایر استان‌ها کسب افتخار می‌کنند.

بازیکنان تیم فوتبال خیبر که چشم همه مردم خرم‌آباد در سال گذشته، پس از گذشت چندین سال، به بازی‌ها ونتایج این تیم بود در حسرت حقوق و مطالبات اندک خود ماندند و تا پایان فصل این مشکلات همچنان پابرجا بود و در واقع فقط  با غیرتی که از خود نشان دادند، توانستند در لیگ یک باقی بمانند. به‌طوری که در نیمه‌های دور برگشت مربی تیم که درمانده از مشکلات تیم بود این تیم را ترک کرد و با وساطت بزرگان فوتبال استان به تیم بازگشت. این مشکلات به‌حدی بود که مربی تیمی کم‌بضاعتی مانند فجر سپاسی که خود از مشکلات شدید مالی در این فصل رقابت‌ها رنج می‌برد، در گفت‌و‌گویی که بعد از بازی برگشت مقابل خیبر انجام داد از سرپاماندن و کسب این تعداد امتیاز توسط خیبر در میان آن همه حاشیه و محرومیت ابراز شگفتی کرد و به بازیکنان و کادر فنی دست‌مریزاد گفت.

کشتی لرستان که به‌ویژه در فرنگی، قطبی در کشور محسوب می‌شد، حالا در تیم ملی حتی یک نماینده ندارد و سال‌هاست که از ابهتش در این رشته چیزی باقی نمانده است. بازیکنان تیم ملی هندبال ایران در دهه ۶۰ و ۷۰ را هندبال لرستان تامین می‌کرد ولی این استان نه‌تنها از رقبای خود در کشور جا مانده بلکه دیگر در لیگ هندبال نماینده‌ای از لرستان شرکت ندارد.

اینها و موارد دیگر وضعیت اسف‌بار و فاجعه‌بار ورزش لرستان را نشان می‌دهد. پسرفت مناسب‌ترین واژه برای این اوضاع است. بعضی از استان‌ها در ورزش درجا زده‌اند و یا در مجموع در زمینه ورزش حرفی برای گفتن نداشته‌اند. ولی لرستان که پر از استعدادهای ورزشی است و در دهه‌های گذشته این را ثابت کرده است عقب‌گرد محسوسی در ورزش داشته است.

چه بر سر ورزش این استان آمده است که به‌جز چند رشته محدود دیگر افتخاری به‌دست نمی‌آورد. وقتی تمام اخبار چند ماه گذشته نقل و انتقالات فوتبال تحت تاثیر دو فوتبالیست خرم‌آبادی (امیری و بیرانوند) بود و تیم‌های لیگ برتری سرودست می‌شکستند برای جذب آنها، چرا باید هزینه‌های هنگفتی از بودجه استان، خرج پروژه‌های غیرلازم عمرانی در اطراف خرم‌آباد شود ولی فوتبالیست‌های خیبر که هر هفته چندین هزار هوادار را به ورزشگاه می‌کشاند و همه شهر با تعصب نتایج آن را پیگیری می‌کنند، هر ۶ ماه حقوق دریافت کنند. آن هم با هزار التماس و قهر و آشتی؟

کمبود‌های مالی و نبود امکانات حتی در رده‌های ملی هم وجود دارد ولی با اطمینان می‌شود گفت که با درنظر گرفتن وجود ورزشکاران تراز اول و استعدادهای ورزشی در لرستان، توزیع عادلانه بودجه‌های ورزشی صورت نگرفته است. البته انتخاب‌های اشتباه برای اداره‌ی ورزش استان در دهه گذشته و صرف همین بودجه‌ اندک برای کارهای بدون اولویت‌ در این پسرفت نقش زیادی داشته است.

مدیران ورزش استان باید جواب دهند در استانی که ورزش‌های اصلی و مدال‌آور آن با مشکلات بزرگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، ساختن بزرگترین و مجهزترین خانه‌ی اسکواش چه ضرورتی داشته است؟ اسکواش ورزش چندم این استان است که برای آن خانه ساخته شود؟ بهتر نبود به‌جای خانه اسکواش، خانه‌ی هندبال ایجاد می‌شد تا بتواند گره‌ای از مشکلات این رشته باز کند؟

مشکل توزیع نامناسب بودجه نه‌تنها در ورزش بلکه در تمام نهادهای دولتی استان وجود دارد. وقتی در استانی که پل‌های تاریخی آن، که یکی از مشخصه‌های این استان نیز به‌شمار می‌آیند، همگی در معرض تخریب قراردارند و در سال گذشته برای مرمت ونگهداری این پل‌ها، مبلغ اندکی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد، خانه اسکواش با ۴٫۵ برابر این هزینه ساخته می‌شود، یعنی ایراد کار در مدیریت بودجه است.

شهرداری شروع به ساخت بام دوم خرم‌آباد در پشت بازار را کرده است و نام آن را بام خاطره‌ها گذاشته است. بهتر نبود به‌جای صرف این هزینه چند سالن مجهز ورزشی می‌ساخت تا کودکان و نوجونان این محله قدیمی و البته محروم با روآوردن به ورزش خاطره‌ی قهرمانان هم‌محلی خود را زنده می‌کردند. محله‌ی پشت بازار سالن بوکس می‌خواهد تا جوانان آن با افتخار آفرینی برای شهر، خاطره‌ی قهرمانانی مانند رحمانی و برادران سپهوند و… را زنده کنند نه بام خاطره‌ها.

پایان پیام

گزارش‌گر: محمد پورخداداد

کد خبر : 19888 ساعت خبر : 6:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19888
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات