برخورد امامان و علمای شیعه با غلو در سخنرانی دکتر سعید طاووسی مسرور

برخورد امامان و علمای شیعه با غلو در سخنرانی دکتر سعید طاووسی مسرور

به گزارش گلونی یکی از مشکلاتی که جامعه شیعی از زمان حیات ائمه (ع) و پس از آن و حتی تا به امروز با آن دست به گریبان بوده، غالیان یا غلات بودند.

غالیان جریان‌ها و افرادی بودند که مقام ائمه را فراتر از حدودشان قلمداد کرده و برخی نیز مقام آنان را تا درجه الوهیت و ربوبیت نیز رسانده بودند.

مرحوم صالحی نجف‌آبادی در کتاب غلو، ذیل عنوان مثلث شوم غالیان و اهدافشان را به ۳ دسته تقسیم می‌کند:

۱.مخالفان ۲.عشرت طلبان  ۳.دوستان افراطی

این جریان‌ها باعث مشکلات عدیده‌ای برای شیعیان می‌شدند و امامان شیعی به دفعات و به ابزارهای مختلف سعی در مقابله با این جریان‌ها و روشنگری در برابر آنان داشتند و حتی چنین افرادی را  کافر و به عنوان بدترین خلق خدا معرفی می‌کردند و از آنان برائت و دوری می‌جستند.

در حدیثی آمده که برای علی‌ بن ابی‌طالب سخن کسانی که او را گناهکار می‌دانند آسان‌تر و قابل تحمل‌تر بود از قول کسانی که به وی نسبت ربوبیت می‌دهند.

گرچه که بسیاری از جریان‌های غالیانه دوران ائمه از بین رفته اما امروزه نیز علاوه بر جریان‌های غالیانه‌ای که وجود دارد، غلو و افراط در مقام ائمه با باورها و عقاید برخی از شیعیان نیز آمیخته شده و به حیات خود در قالبی دیگر ادامه می‌دهد.

بررسی و شناسایی این جریان‌ها و عقاید غالیانه برای زدودن این نوع افکار از تشیع کاری ضروری است که باید در انجام آن کوشید.

سخنرانی دکتر سعید طاووسی مسرور

آرشیو وبینارهای گلونی را ببینید

نماشای گلونی را دنبال کنید

دکتر سعید طاووسی مسرور

کارشناسی ارشد تاریخ تشیع در دانشگاه امام صادق (ع) است.

عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد: جابر بن یزید جعفی (حدود ۵۰ – ۱۲۸ ﻫ . ق): واکاوی شخصیت، جایگاه و تأثیر وی در علوم و معارف شیعه.

عنوان رساله دکتری: تاریخ اجتماعی شیعه در پنج قرن اول هجری بر اساس رجال نجاشی.

عرصه­‌های فعالیت: تاریخ تشیع، تاریخ صدر اسلام، تاریخ عصر اموی و عباسی، تاریخ اجتماعی جهان اسلام (به‌­ویژه تاریخ اجتماعی شیعه)، تاریخ تمدن در جهان اسلام، تاریخ موسسات علمی در جهان اسلام، تاریخ ایران از صفویه تا سقوط پهلوی، فرقه‌­شناسی، جغرافیای تاریخی، تراجم و شرح­حال نویسی، علوم قرآن و حدیث (به­‌ویژه رجال)، نقد اسلام پژوهی و شیعه پژوهی غربی، روش تحقیق، تصحیح و تحقیق نسخ خطی، معرفی و نقد کتاب، سینمای تاریخی، تاریخ سینما، نقد فیلم و مجموعه تلویزیونی و … .

پایان پیام

کد خبر : 213492 ساعت خبر : 4:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=213492
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات