کتاب عطر سنبل عطر کاج و بیان مشکلات مهاجرت

کتاب عطر سنبل عطر کاج و بیان مشکلات مهاجرت

به گزارش گلونی آدمیزاد برای شرایط بهتر دست به مهاجرت می‌زند (گاهی هم فرار می‌کند البته) اما آن آسانی که در مهاجرت به‌ دنبالش هستیم به‌راحتی به‌ دست می‌آید؟

می‌دانیم که مهاجرت به یک کشور جدید مثل از نو به‌ دنیا آمدن است با این تفاوت که این‌بار هیچ‌کس نیست چندین سال صبر و شکیبایی به‌ خرج دهد تا ما صحبت‌کردن بیاموزیم، واحدهای پولی را یادمان دهد، بگوید چطور باید از مترو استفاده کنیم یا نحوه پرداخت مالیات را به ما آموزش دهد.

در این دنیای منتخب تازه کاملاً تنها هستیم. در بین مهاجرها کسانی که با خانواده‌های‌شان به کشور جدید هجرت می‌کنند شاید وضع بهتری داشته باشند؛ احتمال بودن در کنار خانواده غربت و دوری از وطن را کم‌تر به چشم می‌آورد و سختی‌های یک سیستم و فرهنگ جدید را هموارتر می‌کند.

برای آنانی که در سن بسیار کم همراه خانواده مهاجرت کردند داستان راحت‌تر از این حرف‌ها هم می‌شود، اما همه‌چیز به‌ این‌ سادگی‌ها نیست.

کتاب «عطر سنبل، عطر کاج» نوشته یک ایرانی بزرگ‌شده در آمریکاست که در سال‌های کودکی همراه خانواده به آمریکا رفته‌اند.

فیروزه جزایری دوما، نویسنده کتاب در این اثر طنزآمیز به تفاوت‌های فرهنگی، مشکلات زبانی خود و خانواده‌اش به‌صورت بیان خاطره‌های خود پرداخته و چه کسی را می‌توان پیدا کرد که از خواندن خاطره‌های دیگری آن‌هم با زبانی طنز و دلنشین به‌دور از هرنوع جانب‌داری و جبهه‌گیری لذت نبرد؟

یا به‌ نظر شما کسی پیدا می‌شود که خاطره‌های یک خانواده جنوبی، پرجمعیت و خون‌گرم در آمریکا و موقعیت‌های طنز و متناقضی که برای آن‌ها ایجاد می‌شود، برایش جذاب و خواندنی نباشد؟

مثل این است که دایی بزرگ‌ترتان که سال‌ها پیش همراه با اهل و عیال برای زندگی به آمریکا رفته بود، با خانواده‌اش یک سفر کوتاه به ایران بیاید و خانوادگی در پذیرایی بزرگ خانه مادربزرگ‌تان جمع شوید و به خاطره‌های فامیل‌های‌تان در غربت گوش دهید و صدای خنده‌های‌تان تا پاسی از شب تمام محله را بردارد.

فیروزه دوما اصل کتاب را با نام دیگری به انگلیسی نوشته‌ است و سپس به فارسی ترجمه شده. عطر سنبل، نماد نوروز و فرهنگ ایرانی و عطر کاج هم، نماد کریسمس و فرهنگ مسیحی است و شاید این انتخاب نمایانگر تضادها و همزیستی توأمان این دو فرهنگ باشد.

اگر به کتاب‌فروشی‌ها رفتید و خواستید برای کسی از دوستان‌تان که کمتر به کتاب‌خوانی عادت دارد کتاب هدیه بگیرید احتمال زیاد کتاب‌فروش این اثر را به‌ عنوان یک اثر راحت‌خوان به شما معرفی می‌کند که البته درست است.

این کتاب در این روزهای پردغدغه و پربلا برای دمی آرام گرفتن، فکر نکردن و ریزریز خندیدن کتاب مناسبی برای همه ماست.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 230273 ساعت خبر : 3:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=230273
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات