استاد عیدی: لرستان سرزمین شعر و شعور است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بزرگداشت یک عمر فعالیت ادبی استاد اسحاق عیدی در تهران برگزار شد. ایشان در این مراسم طی سخنانی از شعر و شعور لری گفتند و بیان داشتند:

به نام خدایی که کردار، گفتار نیک و رفتار نیک را در نهاد انسان ارزانی داشت و به نام خدایی که فردوسی بزرگ در یک بیت موجز ذات احدیتش را چنین تعریف کرده است: خداوند بالا و پستی تویی/ ندانم چه‌ای هرچه هستی تویی. سلام عرض می‌کنم خدمت شما، سلامی از یک فرد لر. البته این سلام مثل آن سلامی نیست که در آن زبانزد چندان ناخوشایند نهفته است که با آز و طمع آمیختگی پیدا کرده است.

سلام من، سلامی است به گستردگی سرزمین سبز لرستان، خفته در زیر مخمل سبز قرمز شقایق. سلام من ترنم نرم رود کشکان، رود سیمره و رود سزار است. درود می‌فرستم به همت همه شما عزیزانی که زحمت به خود راه داده‌اید، بزرگواری کرده‌اید، اجازه داده‌اید من از حریم مهرورزی شما بهره‌مند شوم. صادقانه عرض کنم، خود را لایق این مجلس نمی‌دانم. کاری نکردم که مستوجب ایجاد زحمت برای فرد فرد شما شوم. این را برای خود حقی نمی‌دانم، ولی از آن‌جا که گستره محبت، انسانیت و کرم شما تا آنجاست که به قول سعدی بزرگ: سیمرغ در قاف قسمت خورد، من حق دارم که از این کرامت برخوردار شوم. بین این حق و ناحق و دو عاطفه متضاد، من خود را مکلف، موظف و متعهد می‌دانم که با تمام وجودم و از بن دندان از یکایک شما تشکر بکنم و خاک پای مقدس شما را طوطیان چشمان ۷۵ ساله خودم بکنم.

استاد عیدی: لرستان سرزمین شعر و شعور است

همانطور که جناب استاد حدادی فرمودند، لرستان سرزمین ناشناخته است. متاسفانه در سطح جهان لرستان را با مفرغ می‌شناسند و در سطح ایران با فلک‌الافلاک و سنگ‌نوشته و پل‌شکسته. در این میان شعر شعور لرستان مغفول مانده است. شعر شعور لرستان شاید چندین دهه و شاید سده‌ها به دلیل نبود امکانات و فراهم نبودن وسایل نتوانست خود را نشان بدهد.

به دو نکته کوتاه اشاره می‌کنم. اوایل این قرن عده‌ای از لرستانی‌ها را به جرم طغیان، به جرم سرکشی یا به تهمت ایجاد اغتشاش، تحت عناوین خاص اعدام کردند و این را همه شما لرستانی‌ها می‌دانید. نسل‌های دوم این به اصطلاح سرکشان و طغیانگران، تبدیل شدند به سفیرکبیر مرحوم فتح‌الله پورسرتیپ صغیر و کبیر، دکتر محمد عالیخانی، دکتر هوشنگ اعظمی، دوست عزیزم مهندس والی‌زاده. این‌ها برخواسته از همان متنی هستند که پیشینیان آن‌ها بعنوان طاغی و سرکش به دیار عدم فرستاده شده بودند.

استاد عیدی: لرستان سرزمین شعر و شعور است
استاد عیدی: لرستان سرزمین شعر و شعور است

لرستان سرزمین شعر و شعور هم است، لرستان سرزمین مهربانی‌ها است، منتها امکانی برای آن‌ها وجود نداشته است.

ما تا دهه ۴۰ در خرم‌آباد پزشک خرم‌آبادی نداشتیم، اما تا اواسط دهه ۵۰ و روزگار امروز، تمام پزشکان در خرم‌آباد عمومی یا محلی، بومی و محلی و لر هستند.

این نمودار همان است که عرض کردم امکان و وسایل بروز استعداد وجود نداشته و ما همین هستیم که قبلا می‌بایستی باشیم.

در همین دهه ما شاهد داریم، فیلمساز داریم، کارگردان داریم، نمایشنامه‌نویس داریم و پژوهشگر داریم که نمونه سترگ آن دوست عزیزم آقای عسگری‌عالم که این‌جا تشریف دارند که چنین نشستی نه درخور من، بلکه شایسته و درخور ایشان است و امیدوارم دوستان عزیز من جمله آقای رضا ساکی امکان چنین بزرگداشتی حتما برای ایشان فراهم آورند.

استاد عیدی: لرستان سرزمین شعر و شعور است

نماشای گلونی را دنبال کنید 

درباره این استاد فقید بیشتر بدانید

پایان پیام

 

کد خبر : 23325 ساعت خبر : 7:11 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23325
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام.به قول استادم جناب آقای اسحق عیدی.سرزمینی که مام طبیعت بکر وزیبا,مردان بزرگ به اعدام وبه عدم رفته,فرزندان رشید ,اسوه های مهر و مهربانی و محبت.حیف است البته هزاران حیف که شعر و شاعری ,شور وشعور آن به پستویی رود و از آن یادی و سندی مکتوب نماند,به قول شاعر,خور موه خرم دل جاکه لرونه هر کجا لر بچه شیرین زونه.سپاس