سیل های فاجعه بار و طوفان های کند اروپا را درگیر می‌کند

سیل های فاجعه بار می‌تواند به مراتب بیشتر اروپا را درگیر کند

به گزارش گلونی بر اساس گزارشی که روز چهارشنبه ۳۰ تیر در گاردین منتشر شده است نتایج یک مطالعه نشان می دهد که سیل‌های فاجعه بار می‌تواند به مراتب بیشتر اروپا را درگیر کند.

طوفان‌های کُند (slow-moving storms) مانند طوفانی که منجر به سیل اخیر در آلمان شد می‌توانند تا سال ۲۱۰۰ چهارده برابر بیشتر شوند.

محققان می‌گویند، سیل‌های فاجعه بار مانند آنهایی که اخیراً در اروپا رخ داده است، ممکن است در اثر گرم شدن کره زمین، بسیار بیشتر به وقوع بپیوندند.

مدل‌های رایانه‌ای با وضوح بالا، نشان می‌دهد که طوفان‌های کُند یا طوفان‌هایی که حرکت آهسته دارند، در بدترین حالت می‌توانند تا پایان قرن، ۱۴ برابر بیشتر در خشکی اتفاق بیفتند.

هرچه طوفان کُندتر حرکت کند، باران بیشتری در یک منطقه کوچک می‌ریزد و خطر طغیان جدی را افزایش می‌دهد.

محققان قبلاً می‌دانستند که درجه حرارت بالاتر هوا ناشی از بحران تغییرات آب و هوایی به این معنی است که جو می‌تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد، که به نوبه خود منجر به ریزش شدیدتر باران می‌شود.

با این حال، این آنالیز، اولین تحقیقی است که نقش طوفان‌های کُند را در ایجاد بارندگی شدید در اروپا ارزیابی می‌کند.

طوفان‌های پیش‌بینی شده در این مطالعه جدید حتی کُندتر از طوفان‌هایی که هفته گذشته آلمان، هلند و سایر کشورها را غرق در آب کرده‌اند، حرکت می‌کنند و بنابراین منجر به شدیدتر شدن بارندگی‌ها و جاری شدن سیل‌ها می‌شوند.

عبدالله کهرامان از دانشگاه نیوکاسل در انگلیس، که هدایت این تحقیق را بر عهده است، می‌گوید: «شبیه سازی‌ها این ایده را به وجود می‌آورند که حتی ممکن است اتفاقات بدتری هم رخ دهد.»

پروفسور لیزی کندون در اداره MET انگلیس نیز می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد که علاوه بر تشدید بارندگی با گرم شدن کره زمین، می‌توان انتظار افزایش زیادی در وقوع طوفان‌های کُند را داشت. این بسیار مربوط به سیل اخیر در آلمان و بلژیک است، که تأثیرات مخرب طوفان‌های کُند را برجسته می‌کند.

دانشمندان تصور می‌كنند كه گرم شدن سریع قطب شمال با کاهش سرعت بادهای قوی مانند جریان جتی (Jet stream یا به اختصار جت، بادهای نسبتاً قوی متمرکز در یک جریان باریک در جو) علت اصلی کُند شدن سیستم های آب و هوایی است.

ارتباط این پدیده قبلاً با موج‌های ویرانگر گرما در روسیه و سیل در پاکستان نشان داده شده است.

این مطالعه نشان داد که بیشترین افزایش در طوفان‌های کُند در خشکی در تابستان بوده است.

کهرامان می‌گوید: «در تابستان، به ویژه در ماه آگوست، بیشترین افزایش در تعداد طوفان‌های کُند در بخش بزرگی از قاره اروپا اتفاق می‌افتد.»

وی از گسترش تأثیر مدلسازی شده به مناطق سردسیر شمالی اروپا متعجب است: «ما دریافتیم که کل اروپا، از جمله انگلیس و اسکاندیناوی، پتانسیل تجربه طوفان‌های شدید کُند را دارند.»

شدت و مقیاس سیل اخیر در اروپای غربی، که در آن بیش از ۱۸۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند، دانشمندان اقلیم را شوکه کرده است، آنها انتظار نداشتند که رکوردها به این گستردگی یا به این زودی شکسته شود.

در این مطالعه که در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است، از مدل‌های رایانه‌ای Met Office با وضوح ۲ کیلومتر استفاده شده است.

دانشمندان تغییر در طوفان‌های کُند را در سناریویی ارزیابی کردند که انتشار کربن قطع نشده و همچنان در حال افزایش است.

کهرامان می‌گوید: «این به ما ایده بسیار مفیدی می‌دهد که اگر مردم رفتارشان را تغییر ندهند و یا میزان انتشار آلاینده‌ها را کاهش ندهند آب و هوا چگونه تغییر می‌کند.»

این مطالعه یکی از اولین تحقیقاتی است که آب و هوای کل اروپا را با چنین وضوحی مدلسازی می‌کند. تیم تحقیقاتی امیدوار است طوفان‌های کُند را در سایر سناریوهایی که با کاهش انتشار آلاینده‌ها در آینده همراه است بررسی کند، اما انتظار می‌رود که افزایش فراوانی چنین طوفان‌هایی ادامه داشته باشد.

پروفسور هیلی فاولر، از دانشگاه نیوکاسل و بخشی از تیم تحقیقاتی می‌گوید: «دولت‌های سراسر جهان در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار کُند عمل می کنند و گرم شدن کره زمین به سرعت ادامه دارد.»

او ادامه می‌دهد: «این مطالعه نشان می‌دهد که تغییرات در طوفان‌های شدید قابل توجه است و باعث افزایش تعداد سیل‌های ویرانگر در سراسر اروپا می‌شود. این، در کنار سیل کنونی در اروپا، زنگ خطری است که ما برای تولید سیستم‌های هشدار و مدیریت بهبود یافته اضطراری نیاز داریم.»

درباره سیل آلمان بیشتر بخوانید

پایان پیام

مترجم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 237097 ساعت خبر : 9:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=237097
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات