زادروز محمود دولت آبادی نویسنده رمان کلیدر

زادروز محمود دولت آبادی نویسنده رمان کلیدر

به گزارش گلونی شاید بیشتر ما تولستوی را به جنگ و صلح، مارسل پروست را به در جست و جوی زمان از دست‌رفته و محمود دولت‌آبادی را به کلیدر بشناسیم.

جالب آنکه این سه رمان از حیث طولانی بودن تقریبا در کنار یکدیگر قرار می‎‌گیرند و در رده‎‌بندی جهانی رمان مارسل پروست در هفت جلد و ۴۲۱۱ صفحه در رتبه نخست و کتاب محمود دولت آبادی، کلیدر، در ده جلد و ۲۸۳۶ صفحه در رتبه دوم قرار دارند.

کتاب دوم به واسطه حجیم و طولانی بودنش حتی برای کسانی که آن را نخوانده‎‌اند نیز مشهور است و دولت‌آبادی را اغلب به نام آن می‎‌شناسند. شاید پر بیراه نباشد که بگوییم در ذهن و خاطره ما فارسی‎‌زبانان کلیدر یعنی دولت‌آبادی و دولت‌آبادی یعنی کلیدر.

پس دور از انتظار هم نیست که در سالروز تولد این نویسنده شهیر ایرانی به معروف‎‌ترین اثرش، کلیدر نگاهی بیندازیم.

زادروز محمود دولت آبادی

محمود دولت‌آبادی کتاب ده جلدی کلیدر را بر اساس داستانی واقعی نوشته و آن را با خیال رنگ‎‌آمیزی کرده است.

البته بنا بر روایاتی از مردم نیشابور، سبزوار و مشهد داستان دولت‌آبادی با واقعیت فرسنگ‎‌ها فاصله دارد اما چیزی که برای ما روشن است این است که نویسنده دنیای داستانش را از دنیای واقعی مردم روستایی و عشایر ایران در دهه ۱۳۲۰ وام گرفته است.

این رمان ماجرای گل‎‌محمدی است که دل‎‌باخته مارال، یکی از اقوام خود، شده است. اما بین گل‎‌محمد و وصل مارال مشکلات بسیار زیادی قرار گرفته است. چراکه عشق در آغاز آسان به نظر می‎‌آید اما خالی از مشکل نیست.

در این کتاب داستان عشق گل‎‌محمد و مارال دریایی است که از آن رودهای بسیاری منشعب می‎‌شود و این رودهای کوچک و بزرگ سرتاسر داستان را در برمی‎‌گیرند.

اما کلیدر چیست؟ یا بهتر آن که بپرسیم کجاست؟ کلیدر نام کوهی است در شرق ایران، بین نیشابور، قوچان و سبزوار و داستان‎‌های پرپیچ و خم و پر سوز و گداز کلیدر در حوالی همین کوه اتفاق می‎‌افتد.

این مسئله که شخص نویسنده از بومیان این منطقه محسوب می‌شود نیز ضامن این مسئله است که نویسنده تصویر بسیار شفاف و دقیقی از منطقه، مردم آن و نوع رفتار و گفتار آن‎‌ها ترسیم کرده است.

در یک خط کلیدر داستان ماست. مردمی که هیچ‎‌گاه بدون رنج از پیچ و خم تاریخ نگذشته‎‌ایم و در بین تمام این مصیبت‎‌ها عاشق شده‎‌ایم، برای لقمه‎‌ای نان زحمت کشیده‎‌ایم و در راه آزادی و زندگی با عزت کوشیده‎‌ایم.

کتاب کلیدر اثر داستانی بلند و خواندنی

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 238642 ساعت خبر : 2:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=238642
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات