تاثیر قطع برق بر سلامت جسمی و روانی ما

تاثیر قطع برق بر سلامت جسمی و روانی افراد چیست؟

به گزارش گلونی در کنار پیک‌های متعدد کرونا و تبعات اجتماعی، اقتصادی و روانی این بیماری در جامعه مدتی است قطع برق مکرر نیز به روزمرگی‌هایمان اضافه شده است.

صرف نظر از تاثیرات منفی قطعی‌های مداوم برق بر وسایل الکترونیکی، قطع دسترسی برخی از کاربران به اینترنت و بروز مشکلات برای کسب و کارها خصوصا کسب و کارهایی که به برق و یا اینترنت وابسته هستند، این قطعی‌ها می‌تواند تاثیرات منفی بر سلامت روحی و جسمی افراد بگذارد.

گرمای روزهای بلند تابستان خصوصا در برخی نقاط کشور که گرمای شدیدتری را در این فصل تجربه می‌کنند می‌تواند باعث گرمازدگی شدید در افراد، خصوصا کودکان شود.

برای افرادی که دچار بیماری‌های جدی‌تری هستند و نیاز به دستگاه اکسیژن و یا سایر تجهیزات پزشکی الکترونیکی دارند قطعی‌های مکرر و طولانی برق می‌تواند اثرات مخرب و جدی به همراه داشته باشد.

بررسی تاثیر قطعی برق بر کاهش زایمان زنان در بیمارستان در هند

بررسی تاثیرات قطعی های مکرر برق بر سلامت جسمی افراد در مقیاس شهری و یا کشوری نیاز به تحقیقات و مطالعات دقیق دارد.

به طور مثال در یکی ایالت‌های هند تاثیر قطعی برق بر سلامت مادران باردار و نوزادان‌شان بررسی شده است.

در این مطالعه که در ژورنال BMJ Global Health در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است مشخص شد که در زمان قطعی برق زنان کمتری برای زایمان به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

در این مطالعه که بر روی زنان در ایالت ماهاراشترا در هند انجام شده است، شواهد جدیدی مبنی بر ارتباط بین قطع برق و استفاده از خدمات بهداشتی برای مادران باردار ارائه شد.

به طور خاص، مشخص شد که قطعی‌های مکرر برق احتمال زایمان در مراکز مراقبت‌های بهداشتی در زنانی که در خانه‌شان برق دارند را کاهش می‌دهد.

این در حالی است که قطع طولانی مدت و مکرر برق با کاهش شانس حضور متخصص ماهر همراه در زمان زایمان همراه است.

با توجه به اهمیت این پیامدها به منظور کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان، این نتایج نشان‌دهنده نیاز به کاهش دفعات و مدت زمان قطع برق در هند و سراسر جهان در حال توسعه است.

در عین حال، تحقیقات آینده باید بر توسعه شیوه‌ها و سیاست‌هایی برای کاهش اثرات این قطع برق در خدمات بهداشتی برای مادران باردار متمرکز شود تا آثار سوء آن بر سلامت زنان و نوزادان به حداقل برسد.

تاثیرات روحی و روانی قطعی‌های مکرر برق و تاثیر قطع برق بر سلامت روانی

قطعی‌های بی‌برنامه و گاه طولانی و مکرر در طول روز می‌تواند برای افراد بسیار آزاردهنده باشد.

نگرانی از عدم انجام به موقع کارهایی که به برق نیازمند است و احساس عدم توانایی کنترل شرایط می‌تواند در دراز مدت اثرات مخربی بر سلامت روان افراد بگذارد.

استرس

طبق تحقیق نشریه آدلفی زندگی بدون امکانات مدرن مانند یخچال، اجاق برقی، مایکروویو، چراغ‌ها و سایر وسایل ضروری باعث ایجاد استرس زیادی می‌شود.

استرس از بین رفتن غذاهای فاسد شدنی و محدودیت دسترسی برخی افراد به آب کافی یا آب گرم، که باعث ایجاد اضطراب مربوط به بهداشت شخصی می‌شود می‌تواند تاثیرات منفی متعددی روی افراد بگذارد.

قطعی‌های مکرر برق می‌تواند باعث تعطیلی برخی از کارها شود و به دلیل از دست دادن دستمزد، خصوصا برای افراد روزمزد، استرس بیشتری را برای خانواده‌های محروم ایجاد کند.

انزوای اجتماعی

افراد مسن اغلب بیشترین آسیب را هنگام خاموشی‌ها می‌بینند. قطع برق باعث قطع ارتباطات افراد می‌شود و می‌تواند باعث انزوای اجتماعی شود. به ویژه برای گروه‌هایی مانند افراد مسن، انزوا می‌تواند استرس روانی ایجاد کند.

احساس ترس

برای افراد مسن و افراد مجردی که به تنهایی زندگی می‌کنند، قطعی برق، خصوصا در شب، می‌تواند ایجاد ترس مرتبط با خطر سرقت، و حمله فیزیکی کند.

سوء مصرف مواد

بدون برق، افراد در فعالیت‌هایی که می‌توانند از آن لذت ببرند محدود هستند. راه‌های معمول آنها برای تفریح ​​و استراحت، مانند تماشای تلویزیون یا بازی‌های ویدئویی، قطع شده است.

گاهی اوقات، به جای یافتن جایگزین‌های سالم، افرادی که خاموشی را تحمل می‌کنند، در صورت داشتن تمایل به الگوهای سوء مصرف مواد روی می‌آورند.

خصوصا اگر شخصی قبلاً دچار سوء مصرف مواد بوده باشد، این تمایلات ممکن است عود کنند یا بدتر شوند.

مطالعات نشان می‌دهد که مراجعه به اورژانس به دلیل سوء مصرف مواد در واقع در خاموشی افزایش می‌یابد.

اختلالات خلقی

افراد مبتلا به اختلالات خلقی نیز می‌توانند به طور چشمگیری تحت تأثیر قطع برق قرار گیرند.

در حالی که نور آفتاب بهترین تقویت‌کننده خلق و خو است، نور چراغ‌ها در خانه و محل کار نیز می توانند برای افرادی که مبتلا به افسردگی یا اختلالات مشابه هستند، تاثیری مشابه نور خورشید ایجاد کنند.

بدون آن نور این چراغ‌ها، بیماران مبتلا به اختلالات خلقی ممکن است احساس غمگینی، اضطراب و افسردگی بیشتری داشته باشند.

لزوم برنامه ریزی برای قطعی‌ها

در دنیای امروز که بسیاری از فعالیت‌های روزمره ما نیازمند برق است، قطعی برق می‌تواند بسیار محدود کننده باشد.

گرمای شدید هوا، افزایش مصرف و زیرساخت‌های ناکارآمد از دلایل قطعی برق خصوصا در تابستان هستند و شاید نوسازی سیستم‌های برق‌رسانی راهی دشوار و طولانی باشد، اما کم‌ترین خواسته افراد در این شرایط دادن برنامه منظم در مورد قطعی‌ها و داشتن آمادگی حداقلی برای مواجهه با این چالش است.

تغییر اقلیم جهانی و گرم شدن بی­‌سابقه کره زمین

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 240744 ساعت خبر : 8:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=240744
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

شغل من گرافیک کامپیوتر و خدمات چاپ دیجیتاله، برق که نباشه کاری از دستم برنمیاد، بدقول میشیم، ضرر روحی و روانی میبینیم هممون، تحت فشاریم هم از طرف مشتری ها و هم صاحب مغازه بابت اجاره و کارگرا برای حقوق ، همه ی اینا و یه دنیا مشکل دیگه…

بی‌برقی همه جوره خسارته. پدر من پست‌چیه. هر بار برق منطقه کارش میره چند ساعت کارشون به تاخیر می‌افته تا دوباره بتونن کار رو از سر بگیرن. یه روزایی حتی چندساعت معطلی و خستگی و… توی این گرما و کرونا. خیلی ناراحت میشم. چون کسی فکر نمیکنه بی‌برقی به پست‌چی‌ها هم صدمه بزنه.