روز بلوا؛ دفاع از حیثیت

 روز بلوا؛ دفاع از حیثیت

به گزارش گلونی روز بلوا مجموعه تلویزیونی به کارگردانی بهروز شعیبی، نویسندگی مهران کاشانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان محصول سال ۱۳۹۸ است.

این مجموعه در ابتدا تحت عنوان فیلم سینمایی در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در سال ۱۴۰۰ این فیلم با درخواست کارگردان و تهیه‌کننده در آذر ۱۴۰۰ در قالب سریال سه قسمتی به صورت انحصاری از نماوا پخش شد.

داستان روز بلوا قصه‌ای نه غیر واقعی است و نه دور از ذهن. روز بلوا نمایش یکی از چندین مفاسد اقتصادی ایران است که مثل و مانندش روزانه زیاد به گوش می‌رسد.

اما نکته متفاوت این اثر، تلفیق فساد و اختلاس با زندگی یک روحانی است که به نوبه‌ خود پارادوکس زیبایی را رقم زده است.

عماد بدیعی، روحانی خوش‌آوازه و معتمدی است که ناخواسته پای زندگی‌ و آبرویش در منجلاب بدنامی برادر و اطرافیانش گیر کرده و مجبور می‌شود برای دفاع از حیثیتش دست به هر کاری بزند.

سریال روز بلوا شروع خوبی دارد. در ابتدای قصه دختری در قالب مونولوگ از تعرض این روحانی به خود حرف می‌زند و همین صحنه بیننده را برای شروع قصه‌ای پرتشویش آماده و مشتاق می‌کند.

طبیعی است انتخاب شخصیت اصلی فیلم از قشر خاص جامعه (روحانیت) که در چشم مردم از احترام و ارزش خاصی برخوردارند، انتخاب ویژه‌ای است که نگاه‌های مخالف و موافق زیادی را به سمت خود جلب، و سبب دیده شدن کار می‌شود.

روز بلوا

روز بلوا با معرفی شخصیت‌های اصلی فیلم همچون عماد بدیعی و همسرش راحله امیری شروع شده و صحنه‌های ابتدایی باعث آشنایی مختصر مخاطب با این خانواده خَیِر و ثروتمند می‌شود که زمینه را برای بروز گره اصلی داستان که همان دسیسه‌چینی برای عماد بدیعی است آماده می‌کند.

نقش بابک حمیدیان در نقش یک روحانی انتخاب بدی نیست اما آنچنان برجسته و ویژه هم نبوده است، درست مانند انتخاب داریوش ارجمند به عنوان حاجیِ ثروتمندِ سرشناسی که، برای بیننده یادآور نقش‌‌های آثار قبلی اوست.

به طور کلی جای انتخاب هوشمندانه از میان بازیگران و همچنین شخصیت‌پردازی عمیق کاراکترها در این فیلم خالی است که در صورت وجود، اثری منحصربه فرد را شکل می‌داد.

از دیگر موارد فنی سریال روز بلوا، فیلمبرداری هنری و ویژه این اثر است که در صورت استفاده به اندازه از آن، می‌توانست از نکات مثبت فیلم به حساب آید.

 در اکثر صحنه‌های روز بلوا، کادربندی دوربین به صورتی است که بیننده شاهد کادر‌های قاب در قاب و یا خطوط هدایتگر در صفحه نمایش است که گاهی این ازدیاد چینش هنری، باعث گم شدن مسیر چشم مخاطب در صفحه نمایش شده و توجه بیننده را بیش‌ از‌ حد به کادر و اطراف شخصیت‌های حاضر در قاب مشغول می‌کند.

این سریال را می‌توانید از نماوا تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده:  هانیه شریعتی

خرید عسل از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 256382 ساعت خبر : 2:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=256382
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات