میکروپلاستیک ها به سلول های انسان آسیب می‌رسانند

میکروپلاستیک ها به سلول‌های انسان آسیب می‌رسانند

به گزارش گلونی به نقل از گاردین یک مطالعه نشان می‌دهد که میکروپلاستیک‌ها، در سطوحی که از طریق غذا خوردن وارد بدن افراد می‌شود، به سلول‌های انسان در آزمایشگاه آسیب می‌رسانند.

این آسیب شامل مرگ سلولی و واکنش‌های آلرژیک بود و این تحقیق اولین موردی است که نشان می‌دهد این اتفاق با میزان میکروپلاستیک‌های موجود در بدن انسان رخ می‌دهد.

با این حال، تأثیر آنها بر سلامتی بدن انسان نامشخص است زیرا معلوم نیست که میکروپلاستیک‌ها چه مدت قبل از دفع در بدن باقی می‌مانند.

میکروپلاستیک‌ها کل سیاره را از قله اورست گرفته تا عمیق‌ترین اقیانوس‌ها آلوده کرده‌اند. درحال حاضر می‌دانیم که این ذرات ریز از طریق غذا و آب و همچنین تنفس وارد بدن انسان می‌شوند.

این پژوهش ۱۷ مطالعه قبلی را که اثرات سمی‌ میکروپلاستیک‌ها بر روی رده‌های سلولی انسان را بررسی می‌کنند تجزیه و تحلیل کرده است.

دانشمندان سطح میکروپلاستیک‌هایی را که در آن آسیب به سلول‌ها وارد می‌شود، با سطوح مصرف‌شده توسط افراد از طریق آب آشامیدنی آلوده، غذاهای دریایی و نمک سفره مقایسه کردند.

آنها دریافتند انواع خاصی از آسیب – مرگ سلولی، پاسخ آلرژیک، و آسیب به دیواره سلولی – با میزان میکروپلاستیک‌هایی که افراد می‌خورند ایجاد می‌شود.

اوانجلوس دانوپولوس، از دانشکده پزشکی‌هال یورک بریتانیا و سرپرست این تحقیق که در مجله مواد خطرناک (Journal of Hazardous Materials) منتشر شده است، می‌گوید: «اثرات مضر روی سلول‌ها در بسیاری از موارد آغازگر تأثیرات منفی روی سلامتی افراد است. ما باید نگران باشیم. در حال حاضر، واقعاً راهی برای محافظت از خود وجود ندارد».

او می‌گوید که: «تحقیقات آینده می‌تواند شناسایی آلوده‌ترین مواد غذایی و اجتناب از آنها را امکان‌پذیر کند، اما راه حل نهایی جلوگیری از هدررفت زباله‌های پلاستیکی است. وقتی پلاستیک در محیط زیست قرار می‌گیرد، ما واقعاً نمی‌توانیم آن را خارج کنیم».

دانوپولوس می‌گوید: «تحقیقات در مورد تأثیر میکروپلاستیک‌ها بر سلامتی به سرعت در حال افزایش است. ما هر روز در معرض این ذرات هستیم: آنها را می‌خوریم، آنها را استنشاق می‌کنیم. و ما واقعاً نمی‌دانیم که وقتی وارد بدن ما می‌شوند چگونه با بدن ما واکنش نشان می‌دهند».

این تحقیق همچنین نشان داد که میکروپلاستیک‌های با شکل نامنظم باعث مرگ سلولی بیشتر از میکروپلاستیک‌های کروی می‌شوند.

این برای مطالعات آینده مهم است، زیرا بسیاری از میکروپلاستیک‌هایی که برای استفاده در آزمایش‌های آزمایشگاهی خریداری می‌شوند، کروی هستند و بنابراین ممکن است نماینده ذرات مصرف‌شده توسط انسان نباشند.

استیو آلن، محقق میکروپلاستیک‌ها می‌گوید: «این کار کمک می‌کند تا بفهمیم تحقیقات باید به دنبال یافتن اثرات میکروپلاستیک‌ها در دنیای واقعی باشد.

جالب بود که شکل میکروپلاستیک‌ها برای بررسی سمیت بسیار مهم است، زیرا تایید می‌کند که آنچه که بسیاری از محققان آلودگی پلاستیکی معتقد بودند اتفاق می‌افتد، که کره‌های بکر میکروپلاستیکی مورد استفاده در آزمایشات آزمایشگاهی ممکن است اثرات دنیای واقعی را نشان ندهند».

دانوپولوس می‌گوید: گام بعدی برای محققان این بود که به مطالعات آسیب میکروپلاستیک در حیوانات آزمایشگاهی بپردازند؛ آزمایش بر روی انسان‌ها اخلاقی نیست.

در ماه مارس، مطالعه‌ای نشان داد که ذرات ریز پلاستیکی در ریه‌های موش‌های باردار به سرعت به قلب، مغز و سایر اندام‌های جنین آن‌ها می‌رسند.

در ماه دسامبر، میکروپلاستیک‌ها در جفت نوزادان متولد نشده کشف شد که به گفته محققان، «موضوع بسیار نگران‌کننده‌ای» است.

در ماه اکتبر، دانشمندان نشان دادند که نوزادانی که با شیر خشک در بطری‌های پلاستیکی تغذیه می‌شوند، میلیون‌ها ذره پلاستیکی را در روز می‌بلعند.

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید زیتون از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 258768 ساعت خبر : 10:27 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=258768
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات