گلونی

درباره سیزده به در و تفسیرهای آن به قلم کامران کشیری

درباره سیزده به در و تفسیرهای آن به قلم کامران کشیری

درباره سیزده به در و تفسیرهای آن به قلم کامران کشیری

درباره سیزده به در و تفسیرهای آن به قلم کامران کشیری

به گزارش گلونی دکتر کامران کشیری درباره سیزده به در و تفسیرهای آن در صفحه اینستاگرام گروه چهرداد نوشت:

مقدمه:

همان‌طور که در پست‌های نوروزی «گروه چهرداد» اشاره شد، جشن‌های ایران‌باستان را به صورت کلی می­‌توان به دو دسته اصلی دینی و فصلی تقسیم کرد:

– آنچه جشن‌های دینی نامیده شده عمدتاً بر اساس مدارک مکتوبِ به جا مانده از دین زردشتی، شناخته شده­‌اند که مهمترین آنها شش «گاهنبار» برای گرامی­داشت شش مرحله آفرینش در دین زردشتی کهن هستند و هنوز هم برگزار می­‌شوند.

از همین دسته، جشن‌های دیگر مرتبط با تقویم دینی زردشتی هستند که تقارن نام روز و ماه عاملی است برای برگزاری یک جشن، همچون بهمنگان، تیرگان و غیره.

– جشن‌های فصلی نیز عمدتا با موقعیت خورشید در آسمان، پیوند و ارتباط دارند‌: همانند نوروز که اعتدال بهاری است، مهرگان که در حالت اصلی خود برابر با اعتدال پائیزی بوده و نیز یلدا و سده که با زایش و بلوغ خورشید مرتبط‌اند.

در این میان، جشن نوروز و آئین­‌های آن بیشترین بحث و جدل­‌ را بین محققان ایجاد کرده است.

دلیل اصلی آن هم نبودن مدارک مکتوب و مفصل درباره شرح تک‌تک نمادهای نوروزی همچون هفت سین، حاجی فیروز، دلیل دوازده روزه بودن تعطیلات و نیز روز «سیزده ­به­‌ در» است.

اشاره نوشته­‌های کهن به آئین­‌های نوروزی معمولا مختصر و بدون ذکر جزئیات است: همانند «نوروز­نامه» منسوب به خیام و نیز اشارات متعدد اما کوتاه دیگر نویسندگان.

در این نوشته­‌ها نیز بیشتر به آداب و رسومِ درباری اشاره شده و مطالب مرتبط با فرهنگ عامه در آنها اندک است.

متون دینی زردشتی هم اشارات بسیار کمی به نوروز دارند و برخلاف آن، به جشن‌های دینی همچون گاهنبارها به تفصیل پرداخته­‌اند.

همین مطلب از دلایلی است که نشان می­‌دهد نوروز یک جشن ملی و عمومی بوده و جنبه صرفاً دینی نداشته و یکی از دلایل ماندگاری نوروز بین ایرانیان پس از اسلام هم همین است.

در دهه­‌های اخیر، نویسندگان و محققان زیادی تلاش‌هایی برای ریشه­‌یابی آئین­‌ها و مراسم نوروزی کرده­‌اند و طبیعتا به دلیل فقدان منابع مکتوب کهن، این تلاش‌ها بیشتر بر پایه حدس و گمان بوده است.

درباره سیزده به در و تفسیرهای آن

برخی از این حدس­‌ها پایه و اساس پژوهشی دارند اما متاسفانه تعداد قابل توجهی از آنها چنین نبوده و صرفا زاده تخیل نویسنده هستند. گسترش فضای مجازی و رواج مطالب عامه­‌پسند، اما بی­‌پایه به ترویجِ این ادعاهای نادرست در سال‌های اخیر کمک شایانی کرده است.

دخیل کردن عقاید ملی­‌گرایانه افراطی با انگیزه­‌های سیاسی و حتی مذهبی نیز با کمال تاسف به این بحران دامن زده است.

همانطور که بارها تاکید شده، یک بررسی و پژوهش در درجه نخست باید با تکیه بر منابع دست اول و مدارک مکتوب باشد. هرچه این منابع به روزگار و زمان مورد نظر برای پژوهش نزدیکتر و تعداد آنها هم بیشتر باشد، امکان بررسی جامع­‌تری برای پژوهشگر مهیا می­‌شود.

باورهای کهن در گذر زمان متحول شده و مردم آنها را با عقاید جدیدتر خود سازگار می­‌کنند.

به این ترتیب در طول تاریخ، یک باور کهن بارها دستخوش دگرگونی معنایی و تحلیل مجدد یا reanalysis می­‌شود که نمونه آن را در تلاش ایرانیانِ مسلمان شده برای سازگار کردن باورها و جشن­‌های ایران کهن با عقاید اسلامی در متون کهن پس از اسلام می­‌توان دید.

دقیقا به همین دلیل است که صرفاً با نگاه کردن به یک باور در حال حاضر، نمی­‌توان درباره منشا آن در دوران کهن اظهار نظر قطعی کرد.

محقق باید مدارک مکتوب و موثقی از برگزاری یک مراسم از زمان‌های دور تا دوره کنونی در دست داشته باشد و بتواند سیر تحول معنایی و فرهنگی آن باور را در گذر زمان بررسی و تحلیل کند، زیرا حتی در میان محافظه­‌کار­ترین فرهنگ­‌ها نیز باورها دستخوش تغییر تدریجی می­‌شوند.

این نکته بسیار مهم (تغییر باورها و بازتحلیل معنایی آنها در گذر زمان) متاسفانه از دید بسیاری از افراد دور مانده است.

با این مقدمه است که به یکی از این باورهای کهن یعنی «سیزده­ به در» می­‌رسیم:

روزی که پس از دوازده روز تعطیلات نوروز، مردم از خانه­‌های خود بیرون رفته و معمولا در حومه شهر و مناطق سرسبز «سیزده خود را در می­‌کنند».

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل